Grósz a bringás
   
     
Ládányi régi fénykép maradt rám a Grossvater-tõl, pontosabban a grószfatertõl, mert így hívtam pesti nagyapámat. A szentendrei sem volt nagypapa, õ deda volt, bár nem ismertem, mert meghalt mielõtt én megszülettem volna, mégis, ha felmerült a családi beszélgetésekben, csak úgy beszéltünk róla, a deda. Szóval, pesti Grószfater volt, nem udvariatlanul, nem szemtelenkedõen, csak úgy, ahogy az elsõ német órán tanultam. Mert hát számomra õ Gross, (nagy) volt, kerékpárversenyzõ, aki magyar bajnok, megnyerte és Tour de Suisse-t, részt vett Tour de France-on. Lakott Párizsban, élt Svájcban, bejárta a korabeli Nyugat Európát. Magamutogatásomnak, nem csak beteges exhibicionizmusom az oka, hanem inkább az elmúlt évtizedek történelme. Mert eltûntek, sublótban maradtak, elégtek, szemétbe kerültek a régi fényképek, iratok, nehogy baj legyen belõle késõbb. Oka pedig, az elmúlt száz év, amely alatt annyiszor váltottunk rendszert itt a Kárpát-medencében, mint mások olimpiai csapatot, és határok, emberek mentek innen, oda és vissza, nem csoda hát, ha szüleink óvatosak az emlékekkel. Mert volt itt már régi összeírásokból kitelepítési lista és vallási hovatartozásból numerus clausus-törvény is. Két éve szombatonként összejövünk néhányan szentendreiek a dézsmaházi vetítéseken és Szentendre legújabbkori történelmét próbáljuk családok történeteivel rekonstruálni, összerakni, a családi albumokban fellelhetõ fényképekbõl, öreg papírokból. Most látjuk csak igazán, mennyire nincs múltunk, nincsenek meg tárgyai, dokumentumai csak szürke sematikus, gyakran semmitmondó képünk van arról, mi történt itt az elmúlt száz évben, kik és hogyan éltek. De vissza Grószhoz. Szóval, biciklista volt, mint az a dokumentumokból majd kiderül, nem is akármilyen, olyasmi, mint a mai Bodrogi. 1908-ban született Franczstadtban (akkor így nevezték Ferencvárost) egy BESZKART-os kistisztviselõ
 
Dédszüleim
negyedik gyermekeként. Az elsõ képen tizenhárom éves, cserkész. Elvégzi a polgárit és mûszerészként szabadul. Életének errõl az idõszakáról keveset tudok, csak annyit, hogy nagy volt a család és az elsõ világháború alatt és után nem volt könnyû az élet. Erre utal az a tény is, hogy nõvérét, Rózsit, (14-15 éves lehet ekkor) Hollandiába viszik egy segélyprogram keretében. "Az évszázados kapcsolatokból érthetõk meg többek közt e századi magyar gyermekvonatok, amelyekkel az elsõ világháború után sok magyar gyermek ment Hollandiába, hogy itt új erõre kapjon. E gyermekvonatokat református és római katholikus egyházi szervezetek szervezték meg mindkét országban." Grósz tizenhét éves lehet a második képen. Mögötte egy bringa, de ez még nem versenygép. A kép hátoldalán írtak szerint, ekkor még a Remete utcában lakott a szüleinél. Ez idõ tájt fedezhették fel, mint fiatal bringás tehetséget. Ennek egyik lehetséges verziója, hogy akkoriban gyakran rendeztek úgynevezett vaskerekes, háztömb körüli versenyeket, fiataloknak, amelyen utcai bicikliken versenyeztek. Talán egy ilyen versenyen, vagy talán mûszerész kollégái ajánlatára, egyszer csak, a versenyzõket is futtató szponzor Velvárt mellett tûnik fel az egyik fényképen. Velvárt akkor Budapesten közismert
 
 
kérékpár-mûszerész és támogató volt. A kort nem ismerõ jó ha tudja, hogy ekkor egy bicilki, különösen egy veresenybringa nem azt jelentette mint ma, talán inkább egy mai utó árához lehetne hasonlítani. Egy, nem igazi profi versenybringa 180 pengõbe került, ami egy mûszerészsegédnek óriási pénz volt. Mint nagyapám késõbb mesélte, ekkora, mint fiatalembernek már egyértelmûvé lett, hogy számára a sikeres kerékpárversenyzés a kiemelkedés egyetlen lehetséges útja. Sokféle versenyen indul, de legnagyobb sikerét, amelyre a hazai kerékpársport vezetõi is
 
 
felfigyelnek. Húsz évesen sorra nyeri a magyarországi versenyeket. A Sport Hírlap ekképpen ír az 1928 júniusi Budapest-Bécs kerékpárversenyrõl: " az út kétharmad részén a magyar versenyzõk helyzete egészen reménytelennek látszik. Vida I. ésSzeness zseniális taktikával felváltva növelik az iramot, miközben egyikük pihen. Az osztrákok bedõlnek trükknek, átveszik az élen lévõk iramát, minek következtében, mire az osztrák határra érnek, annyira elkészülnek erejükkel, hogy képtelenek állni a magyarok finisét. Ennek következménye azután, hogy az elsõ öt magyar versenyzõ, mint biztos gyõztes halad át acélon. I. Vida (BSE) 2. Szeness (MTK). Ugyanebben az évben hegyi bajnokság is nyer és olimpia csapattag. A hegyi versenyt késõbb többször is megnyeri, de ekkorra már válogatott versenyzõ, fiatal csillaga a magyar országút kerékpársportnak. Mesélte, hogy amikor már szinte profi volt, tanult meg kerékpárt hajtani, tanulta meg, hogy nem csak combból, hanem a láb, boka és lábfej összehangolt mozgatásával lehet a legkisebb erõfeszítéssel, a legnagyobb erõt kifejteni. Milyen szerencséje volt, mesélte, hogy az elsõ versenyeken erõbõl is tudott nyerni, vagy jó helyezést elérni.
 
 
 
 
vissza  
 
tovább