Grósz a bringás 2.
   
     
1929-ben, mint a válogatott csapat tagját a Svájcban megrendezett világbajnokságra küldik. Itt az amatõrök között a második legjobb magyarként a 16. helyezést ér el. A Nemzeti Sport augusztus 18-i számában az alábbit írja errõl: ...nyolc óra tíz perc és 12 nemzet 31 reprezentánsa kilendül a vonalról…. Luzernnél a mezõny már csak 19 fõt számlál. És mind a három magyar ( Istenes, Vida, Szeness) elõl. Suresse elõtt aztán utóléri a címereseket a végzet. Elébb Vida II. tömlõjét szakítja fel egy gyilkos jancsiszeg, s néhány kilométer után a pompásan futó Szenesst is hasonló sors éri…. Az olaszok, " pontosan kidolgozott haditerv szerint tipikus csapatversenyi módra kirobbantanak a táborból (vezetõ boly) és néhány percnyi öldöklõ küzdelem után lerázzák az üldözõket … a magyar tábor is leszkad."Istenes 200 méterre, Vida 300 méterre és Szeness 2000 méterre esik vissza." A magyar fiúk késõbb lábrakapnak. Istenes befogja az ugyancsak erõsen visszamaradt német reprezentáns gárdát. De, a végeredmény Istenes 13-ik, Szeness 16-ik, Vida II. 20-ik.
Gross nem szerzett érmet, de befutott második legjobb magyarként, sikert ér el, felfigyelnek rá külföldön is. Ezután profi lesz, legalább is egy Tour de France-ra szóló
   
 
Az öreg nyomja rendesen
 
akkreditáció ezt igazolja. Oscar Egg francia istálló színeiben vesz részt a versenyeken. A Touron való szerepelésérõl szóló tudósításokban, 18. 52. helyezésrõl találtam hírt. 1932-bõl viszont arról, hogy etapot nyerne, de hat hónapra diszkvalifikálják vontatás miatt. (motor utáni menés vétsége) "Több ízben hírt adtunk a Franciaországba távozott és ott professzionistává lett Szeness Károly szép szereplésérõl," írja valamelyik hazai sportlap. (Nem tudom megállapítani melyik, mert az újságkivágáson, sem címre utaló írás, sem dátumot nincs) "aki legjobb úton haladt, hogy rövidesen a professzinoista vezérosztály élcsoportjába kerüljön." Majd, egy késõbbi újságkivágás, amelyre gondosan ráírta ceruzával, hogy augusztus 20. csak azt nem, melyik év. " Szeness Károlyt felmentette az UCI. (Nemzetközi Kerékpáros Szövetség). Szeness Károlyt, a kitûnõ kerékpárost, mint ismeretes a francia szövetség január 18-ig eltiltotta a versenyzéstõl, mert egy versenyen állítólag huzatta magát két francia versenyzõvel együtt. Szeness fellebbezése folytán az UCI most foglalkozott az üggyel, és Szenesst felmentette a vád alól.- Szeness a felmentõ határozat után elindult egy Párizsból kiinduló háromnapos versenyen, ahol minden tréning nélkül a 240 induló között a 14. lett." Élete végéig felháborodottan beszélt errõl, mert igazságtalannak tartotta, az UVF ( Francia Kerékpáros Szövetség) döntését. Azt mesélte, hogy amikor a franciákkal ment, egy motoros úgy ment eléjük, hogy felvontassa õket, és szinte nem tudott kitérni mögüle. Õ gondolta, hogy ilyen trükk kitelik az akkori, rivális profi sportistállóktól, de azt gondolta, mivel minden esetben jobbra, balra eltért és ezt látták, láthatták, hogy nem vontat, így nem marasztalhatják el. 1934. évben ért hazai kerékpáros pályafutásának csúcsára. Megnyerte az ötnapos Tour de Hongrie-t, a magyar körversenyt. Részlet a Nemzeti Sport ötödik napi tudósításából: " Érd után a lomha mezõny egyszerre szárnyra kap. Most már 45 kilométeres átlaggal repül tova tömör boly és így fordul rá a nagytétényi és budafoki macskaköves utakra. Itt szét kell, hogy rázódjon a tábor és fõképpen: Szenessnek kell itt tönkremennie, ezen a rázós terepen. Ez az osztrák haditerv alapja.! De Szeness rácáfol a híresztelésekre vad elánnal veti magát a küzdelembe,
   
 
   
mely most már szilaj, idegtépõ minden unalomért kárpótolni akar, amelyet a verseny az 5. napon adott. Ritz, Mádi, Liszkay, és Németh rohamoz, az osztrákok is mindent elkövetnek, hogy megszerezzék azt a minimális elõnyt, amire szükségük van gyõzelemhez, de a magyarok szívósabbak, kitartóbbak és minden ostromot levernek." Meg kell állapítanunk, hogy IX. Tour de Hongrie az eddigiek között a legnehezebb volt. Szeness egyéni gyõzelme megérdemelt. Okosabb, gyorsabb, gazdaságosabban küzdõ résztvevõje nem volt a versenynek." Újabb papírok és fényképek, de ezek már 36-37-bõl, arról, hogy meghívást kap a svájci körversenyre a Tour de Suisse-re.. Amíg nem kell bevonulnia és nincsenek háborús állapotok Európában profiként versenyez, de a svájci körversenyen kívül más adatot nem találtam. Mesélt a belga körversenyrõl és az algiriról is. Egy másik kép nagyoroszi felirattal és a kép hátára írva a dátum 1942, katonaruhában van egy PAVESI autó volánjánál. Átvészeli a háborút, megszökik a Szovjetunióba hadifogságba menõ vagonból. Majd egy újabb újságkivágás az alábbi címmel " Szeness Károly az MKSZ új edzõjelöltje." Ezt írja róla, az újságíró aki bizonyosan régi rajongója lehetett. Az MKSZ-nek (Magyar Kerékpáros Szövetségnek) már most figyelmébe ajánljuk Szeness Károlyt a háború utáni idõk egyik legképzettebb, külföldet is járt s a versenyzõk közt, jogos tekintélynek örvendõ porfelhõlovagját. Szeness igen technikás versenyzõvolt. Azok közé tartozott, akik remekül, stílusosan ülték meg gépüket és ésszel erõbeosztással küzdöttek. Franciaországi versenyzõpályafutása is sok elméleti és gyakorlati tudással gazdagította… stb." Levelezõlapok Mária néninek, nagyanyámnak a Békeversenyrõl, hivatalos iratok Varsóból, Berlinbõl, cikk Vargáról, a kedves tanítványáról, majd egy felmentõ határozat 1952-bõl. Az utolsó, sporttal kapcsolatos papír 1956 június 3-ra szól, meghívják a Millenáris versenypálya építésének 60. évfordulója alkalmából rendezendõ ünnepi pályaversenyre.
 
Párizsban a fiúkkal
Svájc
 
Az elsõ Oscar Egg szerzõdés
De jön a II. Világháború
vissza  
 
tovább