1929-ben,
mint a válogatott csapat tagját a Svájcban megrendezett
világbajnokságra küldik. Itt az amatõrök
között a második legjobb magyarként a 16. helyezést
ér el. A Nemzeti Sport augusztus 18-i számában az alábbit
írja errõl: ...nyolc óra tíz
perc és 12 nemzet 31 reprezentánsa kilendül a vonalról
.
Luzernnél a mezõny már csak 19 fõt számlál.
És mind a három magyar ( Istenes, Vida, Szeness) elõl.
Suresse elõtt aztán utóléri a címereseket
a végzet. Elébb Vida II. tömlõjét szakítja
fel egy gyilkos jancsiszeg, s néhány kilométer után
a pompásan futó Szenesst is hasonló sors éri
.
Az olaszok, " pontosan kidolgozott haditerv szerint tipikus csapatversenyi
módra kirobbantanak a táborból (vezetõ boly)
és néhány percnyi öldöklõ küzdelem
után lerázzák az üldözõket
a magyar tábor is leszkad."Istenes 200 méterre, Vida
300 méterre és Szeness 2000 méterre esik vissza."
A magyar fiúk késõbb lábrakapnak. Istenes befogja
az ugyancsak erõsen visszamaradt német reprezentáns
gárdát. De, a végeredmény Istenes 13-ik, Szeness
16-ik, Vida II. 20-ik.
Gross nem szerzett érmet, de befutott második legjobb magyarként,
sikert ér el, felfigyelnek rá külföldön is.
Ezután profi lesz, legalább is egy Tour de France-ra szóló
|
|
|
|
Az
öreg nyomja rendesen
|
|
akkreditáció
ezt igazolja. Oscar Egg francia istálló színeiben vesz
részt a versenyeken. A Touron való szerepelésérõl
szóló tudósításokban, 18. 52. helyezésrõl
találtam hírt. 1932-bõl viszont arról, hogy
etapot nyerne, de hat hónapra diszkvalifikálják vontatás
miatt. (motor utáni menés vétsége) "Több
ízben hírt adtunk a Franciaországba távozott
és ott professzionistává lett Szeness Károly
szép szereplésérõl," írja
valamelyik hazai sportlap. (Nem tudom megállapítani melyik,
mert az újságkivágáson, sem címre utaló
írás, sem dátumot nincs) "aki legjobb
úton haladt, hogy rövidesen a professzinoista vezérosztály
élcsoportjába kerüljön." Majd, egy
késõbbi újságkivágás, amelyre
gondosan ráírta ceruzával, hogy augusztus 20. csak
azt nem, melyik év. " Szeness Károlyt
felmentette az UCI. (Nemzetközi Kerékpáros Szövetség).
Szeness Károlyt, a kitûnõ kerékpárost,
mint ismeretes a francia szövetség január 18-ig eltiltotta
a versenyzéstõl, mert egy versenyen állítólag
huzatta magát két francia versenyzõvel együtt.
Szeness fellebbezése folytán az UCI most foglalkozott az üggyel,
és Szenesst felmentette a vád alól.- Szeness a felmentõ
határozat után elindult egy Párizsból kiinduló
háromnapos versenyen, ahol minden tréning nélkül
a 240 induló között a 14. lett." Élete
végéig felháborodottan beszélt errõl,
mert igazságtalannak tartotta, az UVF ( Francia Kerékpáros
Szövetség) döntését. Azt mesélte,
hogy amikor a franciákkal ment, egy motoros úgy ment eléjük,
hogy felvontassa õket, és szinte nem tudott kitérni
mögüle. Õ gondolta, hogy ilyen trükk kitelik az akkori,
rivális profi sportistállóktól, de azt gondolta,
mivel minden esetben jobbra, balra eltért és ezt látták,
láthatták, hogy nem vontat, így nem marasztalhatják
el. 1934. évben ért hazai kerékpáros pályafutásának
csúcsára. Megnyerte az ötnapos Tour de Hongrie-t, a magyar
körversenyt. Részlet a Nemzeti Sport ötödik napi tudósításából:
" Érd után a lomha mezõny
egyszerre szárnyra kap. Most már 45 kilométeres átlaggal
repül tova tömör boly és így fordul rá
a nagytétényi és budafoki macskaköves utakra.
Itt szét kell, hogy rázódjon a tábor és
fõképpen: Szenessnek kell itt tönkremennie, ezen a rázós
terepen. Ez az osztrák haditerv alapja.! De Szeness rácáfol
a híresztelésekre vad elánnal veti magát a küzdelembe,
mely most már szilaj, idegtépõ minden unalomért
kárpótolni akar, amelyet a verseny az
5. napon adott. Ritz, Mádi, Liszkay, és Németh rohamoz,
az osztrákok is mindent elkövetnek, hogy megszerezzék
azt a minimális elõnyt, amire szükségük van
gyõzelemhez, de a magyarok szívósabbak, kitartóbbak
és minden ostromot levernek." Meg
kell állapítanunk, hogy IX. Tour de Hongrie az eddigiek között
a legnehezebb volt. Szeness egyéni gyõzelme megérdemelt.
Okosabb, gyorsabb, gazdaságosabban küzdõ résztvevõje
nem volt a versenynek." Újabb papírok és
fényképek, de ezek már 36-37-bõl, arról,
hogy meghívást kap a svájci körversenyre a Tour
de Suisse-re.. Amíg nem kell bevonulnia és nincsenek háborús
állapotok Európában profiként versenyez, de
a svájci körversenyen kívül más adatot nem
találtam. Mesélt a belga körversenyrõl és
az algiriról is. Egy másik kép nagyoroszi felirattal
és a kép hátára írva a dátum 1942,
katonaruhában van egy PAVESI autó volánjánál.
Átvészeli a háborút, megszökik a Szovjetunióba
hadifogságba menõ vagonból. Majd egy újabb újságkivágás
az alábbi címmel " Szeness Károly
az MKSZ új edzõjelöltje." Ezt írja
róla, az újságíró aki bizonyosan régi
rajongója lehetett. Az MKSZ-nek (Magyar
Kerékpáros Szövetségnek) már most figyelmébe
ajánljuk Szeness Károlyt a háború utáni
idõk egyik legképzettebb, külföldet is járt
s a versenyzõk közt, jogos tekintélynek örvendõ
porfelhõlovagját. Szeness igen technikás versenyzõvolt.
Azok közé tartozott, akik remekül, stílusosan ülték
meg gépüket és ésszel erõbeosztással
küzdöttek. Franciaországi versenyzõpályafutása
is sok elméleti és gyakorlati tudással gazdagította
stb." Levelezõlapok Mária néninek,
nagyanyámnak a Békeversenyrõl, hivatalos iratok Varsóból,
Berlinbõl, cikk Vargáról, a kedves tanítványáról,
majd egy felmentõ határozat 1952-bõl. Az utolsó,
sporttal kapcsolatos papír 1956 június 3-ra szól, meghívják
a Millenáris versenypálya építésének
60. évfordulója alkalmából rendezendõ
ünnepi pályaversenyre.
|
|
|
Párizsban
a fiúkkal
|
|
Svájc
|
|
|
Az elsõ
Oscar Egg szerzõdés
|
|
De jön
a II. Világháború
|
|