Amióta megcsapott
az öregedés szele, gyakran érzem úgy, hogy
tartozom és minden erõfeszítésem ellenére
az adósságom egyre csak nõ, szaporodik. Tartozom
azoknak, akik nem éltek korábban e városban és
tartozom a régi szentendrei embereknek is, akiktõl olyan
volt ez a város korábban, mint amelyre azt szokás
mondani, ettõl Szentendre, Szentendre.
Akirõl most írok, nem hõs és nem is híres
ember csak amolyan jellegzetes figura. Olyan, akit nem szoktak megörökíteni
képeken, akikrõl általában egyetlen sor
sem jelenik meg a könyvekben, újságokban. Mégis,
az ilyen jellegzetes karakterektõl lesz mással összetéveszthetetlen
színe és íze egy városnak.
Háromszázan járhattunk akkor a Rákóczi
öreg épületébe.
Belépve az iskolába, a fõkapuval szemben Petõfi
arcképe volt látható. Alkotója, az akkor
még lánglelkû forradalmárnak aposztofált
költõ portréját betonvasból készítette
el. S, hogy sttílusát is jellemezzem, leginkább
TÜZÉP-telepi stílusban. Mellette az úttörõ
csapatzászló, amelyet a Zászlóhimzõ
Szövetkezet készített - minden zászlót
ez szövetkezet készített- díszelgett, porosodva
a valamikori "Csonka Magyarország, nem ország,
nagy Magyarország menyország" historikus stílusú,
gondosan levert panno helyén.
Az iskolának hatalmas udvara volt. Olyan nagy, poros térség,
amely leginkább egy alakulótérre emlékeztetett.
Az udvar sarkában megkopott ugrógödör a düledezõ
kerítés elõtt, amely a kis utca felõl
határolta az iskolaudvart. Itt volt az iskola hátsó,
udvari bejárata. A tanulóifjúság az udvaron
ödöngött, töltötte el valamilyen unalomûzõ
szórakozással a nagyszünetet csoportokba verõdve.
A nagyfiúk egymást fedezve snúroztak, pöttyöztek,
vagy valamely svéd lapból kifényképezett
(rossz minõségû) szex képeiket mutogatták
egymásnak. Egy-egy bikinis, vagy fedetlen keblû hölgy
képét csodálták, miközben fantázia-történeteiket
osztották meg egymással egzotikus szerelmi kalandjaikról.
Körülöttük alattvalóik õrsége.
Õk a kisebb fiúk voltak, akik néhány pofon
hathatós ígéretének fejében a felvigyázó
szerepét vállalták. Kötelezettségük
volt, hogy azonnal jelezzék, ha tanár közeledik.
A legjobb sarkokat birtokolták. Közéjük lépni,
csak külön engedéllyel lehetett. Körülöttük
Arzenka szorgoskodott. A gerébi (ideges) alkatú, örök
izgõ-mozgó vékony fiúcska mindenre figyelt
és úgy fürkészett mint egy menyét.
Legfõképp az udvar melletti kis utcát figyelte.
Állandóan készenlétben volt, mint egy
macska és ezt azzal tette életszerûbbé,
hogy idõnként nyávogott is hozzá. Fejét
jobbra-balra forgatva szinte szimatolt a levegõben. Az udvar
békés volt, amikor egyszer csak Arzenka belenyávogott
a az udvari zsibongásba ,
- Jön a Nünü!
A közelben állók mint a varázsszóra,
a kis utca irányába fordították fejüket.
Az utcában hatalmas csizma közeledett, nagy léptekkel.
Egy birgerli jött, fényesen és nyersbarnán,
kopott róka színûen amelyrõl csak késõbb,
amikor közelebb ért, akkor derült ki, hogy csizmákban
ember is van. A Nünü. Tudva lévõ, hogy a Nünüke,
nagytesû kék, vagy fekete színû növényevõ
bogár. Ez a Nünü, aki jött lefelé az
utcán azonban, szíjgyártó mester volt,
a suhancok gúnyolódásának kedvenc céltáblája.
Jött, hogy elvigye a moslékot a konyháról
és pechére éppen a nagyszünet ideje alatt
ért a Rákóczi udvara elé. Nünü,
aki akkor annyi idõs lehetett, mint most én, valljuk
meg nem volt valami hórihorgas ember, hiszen állva a
szamár felett bizonysan nem tudott átnézni. Csizmájában
amely termetéhez képest hatalmas volt, igen multaságosan
mutatott. Ilyen csizmája akkor, csak Haruttyó doktornak,
a magyar nyelvet sajátosan törõ örmény
városi állatorvosnak, és Margit hídi Hév
végállomáson lévõ szotyolás-bódé
tulajdonosának volt. - Nünü! Hagzott fel innen is,
onnan is elõbb csak halkabban és szórványosan
a gyerektorkokból. Majd mikor a kapu elé ért,
és mindenki elõtt teljes testi valójában
láthatóvá vált, mintha egyetlen torok
lenne az udvaron lévõ gyermektömeg, egyszerre ordította
el magát mindenki, Nünû! Nünû! Nünû!
A kis ember ezen feldühödött. A fiúk hahotázva,
torkuk szakadtából kiabáltak, azon mulattak,
ahogy a kis ember mint egy bohóc kacsázva ugrabugrál,
hogy elkapjon egyet az õt csúfoló kamaszok közül.
Nûnü! Nûnü! Nûnü! ordította
tömeg egyre nagyobb hangerõvel, egyre kegyetlenebbül.
A fiatal tanárnõ csitítgatása mit sem
használt, csak olaj volt a tûzre. Az emberi formáját
elveszített tömeget már nem tudta elhallgattatni.
Hiábavaló volt a sípszó, hiába
a veréssel való fenyegetés, teli torkból
ordította mindenki, - Nûnü! Nûnü! Nûnü!
A kis ember a dühtõl eltorzult arccal egyre veszettebbül
kergette a gyerekeket, közben a kezében lévõ
aluminium tejeskannával hadonászott. Megpróbálta
a tõle legközelebb lévõt elkapni, ez azonban
nem sikerült. A kiabálásba egyszer csak a szünet
végét jelzõ kolomp hangja csengett bele. Erre
a hangra Nünü is megállt. A fiúk is elnémultak
és lassan az épület felé kezdtek szédelegni.
Közben még itt-ott felhangzott még szórványosan
Nünü ... Nünü
Késõbb azt mesélték, a düh, a gúny,
a bántás a Nünü szívére ment,
belehalt. Egyikünk sem tudhatta meg, milyen szíjgyártó
is volt, hiszen soha nem látta remek fonásait, mesteri
munkáit. Azt sem tudhattuk, hogy micsoda fantáziát
és szaktudást, milyen embert gúnyoltunk ki, bántottunk
meg. Ez idõ tájt vetítették a Hannibál
tanár úr-at a moziban. Minannyian megsírattuk.
Mostanában, egyre gyakrabban vetítõdnek homlokom
belsõ falára régi szentendrei portrék,
s ezek között az egyik, furcsa torokszorító
érzéssel Nünüé, a szíjgyártó
mesteré.
|
|
|
|