Gondolom, a cím
magyarázatra szorul. Akik nem ismerik Balogh Laci szóhasználatát
azt hihetik, hogy új keresztnévvel illettem, vagy éppen
szemtelenkedni akarok vele, pedig mindkettõ távol álljon
tõlem. Csupán egyik kedvenc minõsítõ
jelzõjét használom. Amikor megnéztem a
Barcsay Galériában a kiállítását,
ez a mondata jutott az eszembe. Ez lajos!!!
Néhány éve rövid ideig kisebb kompjuteres
dologban segíthettem neki, s amikor együtt dolgoztunk
és a dolog olyan lett, amilyennek õ elgondolta, sztentori
hangon felzengett - Ez így lajos! Akkor tudtam, hogy eddig
és ne tovább, most rendben van a munka. Feleségem
ilyenkor kikukucskált a konyhából, mert elõször
hallva e mondatot, azt gondolta más is megérkezett miközben
õ a konyhában szöszmötölt. Azonban hamarosan
megtanulta õ is, Ez lajos!!, nem név, hanem jelzõ,
annyit jelent: jó, kítûnõ, rendben lévõ,
baloghlaciul.
Újonnan Szentendrére költözött
ismerõseim mindig megkérdezik, hogy hol van az a klub,
ahol találkozhatnának a szentendrei mûvészekkel,
mert azt gondolják, hogy van egy bejegyzett szervezett, tagsági
igazolvánnyal, csak ekszkluzív meghívottaknak
fenntartott klub. Olyan társaság, ahova tartozni illik,
itt jön össze a szentendrei elit, a mûvészek,
s itt beszélik meg a város, a világ és
a mûvészet nagy dolgait. Amikor elmondom, hogy nincs
ilyen klub, vagy legalábbis én nem tudok ilyenrõl,
hitetlenkedve csóválják a fejüket, azt
éreztetvén bizonyosan letagadom, mert nem akarom nekik
elárulni ennek az elit klubnak a címét. Nos,
akinek ilyen hipotézise van, tudnia kell, a barcsay-is kiállítások
ilyenek, ott kell lenni! A Barcsay Iskola Galéria tárlatai
mindig érdekesek és városi társadalmi
események. Aki nincs itt, az nem is közéleti
szereplõ, s mit sem tud a szentendrei mûvészeti
közéletrõl.
Mivel színvonalas méltatás írására
alkalmatlan vagyok, már csak az iskolai végzettségek
hiánya miatt is, mégis azért írok errõl
a kiállításról, mert Balogh László
legjobb mûve az én birtokomban van. Az ítészek
most bizonyosan kételkednek és fintorognak, gondolván
a Nemzeti Galériában, a Ferenczy-ben, a Ludvig Múzeumban
vannak korszakos mûvei, és most elõjön
a farbával ez a nimand. Pedig így igaz, a legjobb
mûve az én tulajdonom, nekem dedikálva, ott
lóg a falamon egy 40x60-as tusrajz formájában
a szobám falán! Egy arcot ábrázol, keményen,
érdesen és határozott vonásokkal, mint
egy reneszánsz rajz, ellentmondást nem tûrõen,
határozott, tévedhetetlen vonásokkal. Nincs
rajta finomkodás, kenés, maszatolás. Az ami,
a vonalak azért, hogy felidézzenek újra és
újra egy emberi arcot, amelyre ha rátekintek meghatódom.
Apám néz rám ötven évesen.
Persze tudom én is, hogy a mûvésznek korszakai
vannak. Kezdõ, keresõ és beérett alkotásai,
tévutak és telitalálatok, trendekbe illõk
és lemaradók, korszakot meghatározóak
és követõek. S a mûvészettörténészek
bibliai és filozófiai áthallásokkal,
utalásokkal párnázzák a helyet a mûvész
és mûvei számára, s mert nem tévdhetetlenek,
mindig úgy, hogy egyetlen gondolat se legyen véglegesen
lezárva, inkább lebegve, hogy hely és idõ
maradjon a nézõnek, a befogadónak arra, hogy
saját véleményét is elhelyezhesse benne.
Vannak azonban olyan viszonyok, kapcsolatok mû, mûvész
és nézõ között, amelyek többek
ennél, mert nem csodáltatnak, nem megnyernek és
nem felháborítanak, nem dramtizálnak és
elmesélnek hanem együttlétet teremtenek, melegséget
mint a család. S ilyenkor nem az számít, trendbe
illik-e az alkotás, mennyit ér most a kép,
hanem az, hogy ott van, él s együtt lehetünk vele.
Mert megtörténik s szinte észre sem veszed, hogy
a kép, amint ránézel, régi ízeket,
illatokat, tapitatokat ídéz. Egyszerre több mint
amit és akit ábrázol, s te nem tudod, hogy
a forma a szín, a faktúra teszi-e, csak önfeledt
vagy ölelõ melegen, mert ott a kép, te és
õ, és egy világ.
|
|
|