A legutóbbi dézsmaházi
összejövetelen egy régi képet vetítettem
a falra, amely a piacot mutatja. Tudják, amikor még
Bodorék elõtt volt a piazza, a trznica. A képen,
a mellékutcában szamaras kordé áll.
Mögötte, az utca végén nyüzsgõ,
piaci nép. Amikor a kép a falra vetült, beszélgetõtársaim
többsége felvidult. Örömmel emlékeztek
valamelyik szentendrei csacsira, gazdájára, és
sorolták, hogy kinek miként hívták szamarát,
milyen történet esett meg vele.
A szamár, mint azt mindenki tudja, öntudatos lény.
Lehet, hogy magas bibliai kapcsolatai miatt, de az is lehetséges,
hogy csak egyszerûen törzsfejlõdési okokból
ilyen. Az állatok közül talán az egyetlen,
aki - nem véletlen, hogy nem a tárgynak vagy állatnak
járó vonatkozó névmással írom,
hiszen a csacsi nem egyszerûen állat, mint az erõs,
de buta oroszlán, - valódi személyiség.
Amikor eszébe jut, hogy õ valaha szabad volt, megmakacsolja
magát és ellenáll. Mert azt gondolja, elege
van a hámból, vagy csak a nála sokszor butább
gazdájából, hát megáll. Ilyenkor
lecövekel, és egy tapodtat sem hajlandó mozdulni.
Gazdája, pedig hiába kéri, könyörög,
szidja, ütlegeli, mindez mit sem használ. Õ csak
áll egy helyben, míg ezt õ jónak tartja.
Majd, a legváratlanabb pillanatban, amikor hajtója
már beletörõdött, no mindegy, maradunk,
nekiindul.
Az ötvenes évek végén történt,
hogy Tóth néni Zsuzsi csacsija vontatta kordéjával,
az akkor még világvégi Petyinába "utaztam".
Itt, akkor még csak néhány, erdõbõl
kiszakított, rossz talajú telek volt, víkendháznak
még híre sem. Rendes út nem vitt erre - akárcsak
ma -, csak helyenként patakkõvel megerõsített
földút. Szóval, csacsi lassúsággal
döcögött kis kordénk célunk felé,
rajta számtalan cucc, szerszámok, zsák, amelyben
az otthon összegyûjtött hamut szállítottuk
a piszke alá, meg krenszli, a kor szentendrei jelképe
és hátikosara, benne elemózsia és más
szükséges holmi, majd egy napra való. És
a tetején én, az unoka. Mert hát a csapatunk
négytagú volt, nagyanyám és Tóth
néni, akik a kordé mellett gyalogoltak, és
természetesen Zsuzsi a szamár, és én,
az utas. Akkoriban úgy volt, hogy nem egy-egy órára
ugrottak ki a telekre kocsival, hanem legalább négy
órás kapálásra, mert hát személyautó,
talán öt, ha volt a városban, Rainer bácsiét
és az egyetlen taxit is beleértve. Végighaladtunk
az Ady Endre úton, majd a huszonhármas után,
a mai Várkonyi utcánál jobbra fordultunk, és
a hegynek vettük az irányt. Az út, amelyen haladtunk,
akkor még csak egy vízmosta csapás volt. Pontosabban
helyenként kõvel felszórt ösvény,
amely kaptatójának feléhez érthettünk,
amikor Zsuzsi úgy döntött, no ennyi elég,
nem megy tovább. Tóth néni kérlelte,
könyörgött - Zsuzsikám, ne tedd ezt velem,
ne hozz rám szégyent! -, majd amikor az összes
jó szava elfogyott, káromolta, végül,
hogy ez sem használt, az út melletti szõlõbõl
kikapott egy karót, és alaposan eltángálta.
De Zsuzsi, bár látszott rajta, nem nagyon kedveli
a dolgot, mint egy szobor, egy lépést sem mozdult.
Így hát nekiláttunk a kis kocsiból kipakolni
a cuccot, a szerszámokat, a krenszlit, meg mindenféle
dolgot. Miközben rakodtunk, pontosabban majkómék
rakodtak, Zsuzsi, amikor úgy érezte, hogy annyi teher
van a kordéban, ami neki megfelel, se szó, se beszéd
kiugrott, és úgy elvágtatott, mint 1868-ban
gróf Széchenyi Béla Wissehrad nevû lova,
amely megnyerte a bécsi Derbyt. A Kada csúcs tetejéig
meg sem állt. Így hát, nem maradt más
hátra, hogy mi az elhagyottak, de legfõképpen
nagyimék, több fordulóban cipelhették
fel a holmit, a még vagy fél kilométerre lévõ
telekre. Közben hangosan mondták a fraca izeli..t Zsuzsira
és összes rokonára úgy, hogy Kapás
plébános úr is belepirult a vasárnap
reggeli gyónáson, pedig õ sûrû
rács mögött ült a gyóntatószékben.
Mikorra, vagy két és fél óra múlva
az utolsó fordulóval a sok tehertõl lihegve
felértünk, Zsuzsi ott álldogált a nagy
kálmánkörte fa alatt, csendesen legelészett,
csak fülét mozdította meg érkezésünkre,
mintegy kifejezve mélységes mély megvetését
az emberi nem kényelmessége és oktalan szadizmusa
miatt.
Filip bácsi dalmát volt. Õ igazi dalmát,
fiumei, akit cserbenhagyott a monarchia, mert eltûnt országa,
mint víz a sivatagban. Így hát, az elsõ
világégés után a Kund K-ból obsitra
térve, nem talált jobb helyet magának, Szentendrén
kötött ki. Sírja is itt van fent a hegyi temetõben.
Itt fekszik az egyik, homokkõ sírkereszt alatt, amely
a nyári alkonyati nap fényében narancssárgán
izzik, mint a dalmát szigetek sziklái. Filip bácsi
az elsõ háború utáni város egyik,
de nem egyetlen, a magyar nyelvet éppen csak törõ
polgáraként élte a szamárhegyeik egyszerû,
de annál szegényebb életét. Mert hát
a golyvások, a két osztálynyi iskolát
végzettek mellett, talán ebbõl volt itt a legtöbb
akkoron, szegénységbõl. Hõsünk
nagyon tisztelte a Kaisert, és a magyarokat is. Talán
jó szándékát kifejezni óhajtotta,
és szerette volna, hogy minél elõbb õt
is jó magyar embernek tekintsék, ezért szamarát
Mancikának nevezte el. Bizony õ, a Kossuth Lajos azt
izente
dalt, csak Buzgó bácsi, az akkori kortes
változatában Luppa Péter azt izente
kortesnótájaként
tudta. Mert hát valljuk be, bajban volt a magyar nyelvvel,
különösen a grammatikával. Hiszen édesanyja
az olasznak nevezett, vegliói (dalmát) szavakat tanította
számára gyermekként, és bár szülõhelye
négynyelvû volt, az olasz, német és szláv
mellett neki Kacinzcy, Petõfi, Arany gyönyörû
magyar nyelvének használata kevésbé
ment. Pontosabban, jól beszélte õ a Szamárhegyen
használt matróz-nyelvet, hiszen maga is vagy három
K und K hajón szolgált, de az nem magyar volt, sokkal
inkább a szerb, dalmát, szlovák igen különlegesen
misungja. Hogy ez milyen lehetett, arra, példám is
van. Amikor Tahir Mujicsics barátom, az élvonalbeli
horvát drámaíró, aki tizenhárom
könyvvel a háta mögött, néhány
éve, meghallotta Jani bácsit szamárhegyiül
megszólalni, majdnem hanyatt esett. Hiszen olyan szavakat
hallott, amelyeket nagyszakállú horvát nyelvészek
is csak negyven év kutatómunkájával
találtak meg egy a dubrovniki kolostor tizenhatodik századi
könyvének hátlapján. Szóval, Filip
bátyák törte a magyart. Vele történt
meg, hogy amikor Németh Lászlóval a nagytekintélyû
és befolyású szentendrei plébánossal,
akit a városban jó elõre megsüvegeltek,
és akit az ifjabb korosztály, a kor szokásának
megfelelõen kézcsókkal is illetett, összetalálkozott
Filip bátyánk, aki éppen csacsiját próbálta
rávenni arra, hogy induljon már el végre, s
ne csak szaglássza levegõt, egy távoli csõdör
szagát ízlelgesse a tavaszi szellõben. Szóval,
zavarát leplezendõ Filip bátyánk ekként
köszönt a plébános úrnak. - Szervusz
te plébános! - Mancika maga meg induljon már,
a kutyabotját! Finomítva indulatát udvariasra
a magas méltóság elõtt. Nem tudom Németh
László mosolygott-e, vagy megsértõdött
a fura köszönésen, de egy biztos, azóta
is, arra, aki Szentendrén fazont téveszt, mondják,
hogy a plébánost tegezi, a szamarát meg magázza.
|
|
|