A magamfajta, vasárnapi író,
amikor vállalja, hogy kitüntetése alkalmából
dolgozatot készít egyik ismerõs képzõmûvészrõl,
két dolgot tehet. Vagy a mai szakírók tudományoskodó
stílusát használja "Vinczénél
a leletmentést, archeológiát a recycling fázisa
követi. Mûszaki és tudományos rajzok valószínûségi
potenciáljának kontextusváltással új
asszociációs pályákra terelése
dadaista és szürrealista munkáiból ismerõs
fogás." Vagy, a másik eset, beszélteti,
s közben fondor módon, valamilyen szakmai, szakma-közéleti
ügyben megnyilatkoztatja, hogy a beszélõ maga
sem tudja mit mondatnak ki vele. Nekem elõbbi nem megy, utóbbit,
ócska dolognak tartom. Marad hát a magamfajtának
a szöszmötölés gondolatokkal, mondatokkal.
(fürkészés E.P. szabadalmazott kifejezése)
Ráadásul úgy vélem, az írásból
a szomszéd néni számára ki kell derülnie,
hogy Vincze Ottóról, és a számára
talán nem is oly könnyen befogadható mûvészetérõl
szól. Persze erre mondhatja a tanult írás-mûvelõ,
hogy õ "csak" egyszerû nézõ,
így nem autentikus. De állítom, fontos szereplõje
témánknak, mert õ tiszteletbõl és
"én ismerem ezt a kedves fiút" szeretetbõl
megy el a kiállításra. Igaz, "úgy
nem érti" a mûvet, mint a sznob, aki aktuál-avantgarde
jelmezében a kiállításokon seregel,
-persze tudom én, kellenek õk is, sõt nagyon
is kellenek- de, azt a kis rajzot, amelyet öt éve kapott,
szeretettel õrzi a sublótban elhunyt férje,
Gyula fényképe mellett. Ez baromi fontos. Mert ha
van az emberségnek energiája, akkor az ilyen emberség-flash
az, amely löketet ad, és feltölti az embert és
környezetét.
A Városháza vendéglõben ülünk,
beszélgetünk. A téma most nem a mûvészet,
hanem a város, annak építészeti arca.
Vincze Ottó képzõmûvész a tervtanács
mûvész-tagja. Arról polemizálunk, hogy
ismerik-e azok a város múltját, akiknek hivatása
Szentendre. Van-e annak értéke, hogy azt mondom, a
Zábránszky kútnál, vagy egy tér
és kész? Jelent, jelenthet-e többletet a város
mélyebb ismerete? Mert hát régen még
ismerõsök, szomszédok éltek itt, amikor
még halványan, de leírható volt a közösség
és nem csak lakosok voltak az itt élõk. Ahogy
beszélgetünk, egy képének fõ motívuma
vetítõdik homlokom mögé, rajta viktoriát
mutató kéz. Nem, nem igaz, hogy ez az a bizonyos viktoria
jel, hiszen nincs v alak, a mutatóujj és középsõ
ujj összezártak. Ez áldásosztó
kéz, ismert és fontos ikonográfiai elem, amikor
a kéz görög betût mintáz. Krisztus
kéztartása. Ez itt Szentendre, mert aki járt
már valamelyik szerb templomban és nézegette
az ikonosztázt, találkozhatott vele. (Aki nem, szégyellje
magát, vagy költözzön Nagykovácsiba)
De ezen a képen hihetetlenül profánul, csak a
körvonalakkal vastagon meghúzva a kéz, ami egy
alá-konfekcósított öltönybõl
nyúlik ki. Mi ez, fricska, hogy nekünk már csak
ez, a profánság jut, vagy ismétlõjel
a világnak? Felmerül bennem, nem lehet, hogy az áttételesen
Szösz Jenõ, és Somodi Laci bácsi keze
is? Mert mindenki életben vannak olyan emberek, akik hatása,
egy-egy mondata, olyan befolyással bír, hogy gyakran
egész életre meghatároznak sorosokat. Ottóra,
miként meséli, õk voltak ilyen hatással.
Letudom a homlokom mögötti polémiát annyival,
hogy Vincze sokkal szuverénebb természet, minthogy
ma már külsõ hatás hozzáférhetne.
A metamorfózisai belsõ élmények, mint
az emberi élet és halál. A mû, amibe
beletemette lelke ambícióit és a keze munkáját,
darabka élet az életébõl. Nem elõre
szigorúan megállapított princípiumok
szerint él és dolgozik, nem csinál magának
programot, hogy mindenáron ebben vagy abban az irányban
akar haladni. Az õ princípiuma és programja
egészséges ösztöne, amely mindeddig biztosan
rávezette arra, hogy mihez kell fognia. Stílusa, pedig
(és itt bajban vagyok a jelzõvel,) papos. Nem mondja
ki, hogy én, nekem, rólam, tõlem, semmiképpen
sem magamutogató. Felteszi valóság-képét
és keresi a kapcsolatot a körül-vevõvel,
a térrel, mintha szobrász lenne. Kiint, közvetít,
közöl a világról. Akkor is, ha szabásminta
ember-lenyomatait teszi elénk, és akkor is, ha együttmûködésre
késztet. No jó, szellemi együttlétre.
Csáth írja a zenével kapcsolatban, de azt gondolom
ide is igaz: "Aki nem hatol be teljesen a mûvész
teremtõmûhelyének misztikus boltívei
alá, az érthetetlenül áll meg Schumann
vagy Baudelaire (minek több példa) mûvészete
elõtt, s ha talán egy-egy periódust, egy-egy
strófát szépnek is talál, de nem úgy
élvez, mint az a rokonlélek, aki e mûhely csodálatos
és bonyolult labirintusaiban minden útmutatás
nélkül a legtökéletesebben tájékozódik:
aki a mûvész minden szívdobbanását
újra beidegzi." Nem csak azért gondolom, hogy
illenek hozzá a nagy terek, de azért is mert otthonosan
mozog bennük. Tudja és képes mûvészként
birtokolni, amikor hozzáad, elvesz belõle. Mint a
Zelle-Melis-i két hatalmas ipari csarnokban készített
esernyõs, kockaköves installációinak bravúros
megoldása. Nézem, ahogy félmosollyal beszél,
hangoskodás nélkül, is kemények érvei.
Áttûnik gesztusain, hogy nem ölelgetõs
ember, erõs személyiség,. Teremtõ ösztöne
mindig erõsebb volt a kicsinyes ragaszkodásnál.
Talán ezért van, hogy korai konstruktivizmusát
el tudta hagyni. Megjárta, tudja és kész.
A Rózsakert ahol él, nem igazán inspiráló
környezet, mégis szereti. Nincs rá más
magyarázat csak egyetlen, az emberek. Most bajban lesz, mert
egyedüllétre kárhoztatott sajátos élet-pálya
a mûvészé. És a kezdet nehéz,
amíg a környezet elfogadja, eltart vagy húsz
évig az is míg megsüvegeli a mai alkotót.
(megkülönböztetendõ a kortárs mûvésztõl).
Most Munkácsy díjas lett. Számíthat
rá, hogy vállveregetõ lesz a közösség.
Mindenki, a lenézõ nagyképû, az értetlenül
álló, az átnézõs, a drukkoló,
az irigykedõ kolléga, a buszsofõr és
a szomszéd néni is. S én azt ajánlom,
csak a szomszéd néni gratulációját
vegye komolyan, mert õ tiszteletbõl és "én
ismerem ezt a kedves fiút" szeretetbõl megy el
a kiállításra. Igaz, "úgy nem érti"
a mûvet, mint a sznob, de azt a kis rajzot, amelyet öt
éve kapott, szeretettel õrzi a sublótban elhunyt
férje, Gyula fényképe mellett.
|
|
|