Az eset, a századforduló
táján, a nagy filoxéra-pusztítás
után történt, amikor még a szentendrei
dalmátok Franjo Josip nevét, (Ferencjóskát)
mint a mi császárunkat emlegették, mondván,
õ szeretné, hogy Dalmácia ismét független
ország legyen. Mivel a többség olyan szegény
volt, mint amilyen kevés iskolát végzett, nagy
érték volt számukra a szegények tehene,
a kecske. Volt is belõle minden rendes szamárhegyi
háznál, és mivel, a hegyi (na Brdo) dalmátok
szerint, rendetlen család nem volt, így minden család
óljában, legalább egy mekegett belõlük,
idõnként. Miként az köztudott a kecske
(koza) fránya egy jószág, no nem azért,
mert kényes, mint a ló, amelyik azonnal kólikás
lesz ha rossz szénát kap, éppen ellenkezõleg,
a kecske ha nem vigyáznak rá, megrág a sezlon-afriktól
a gyümölcsfáig mindent, ami éppen szája
elé kerül. S mert falánk õrizni kell,
mert ha elszabadul, kárt tesz a szomszéd kertjében,
szõlõjében, gyümölcsösében,
még az ötméteres fára is felmászik
egy-egy jobb falatért. Apám, olyan kilencéves-forma
lehetett, s mint minden ilyen korú gyereket azzal bízták
meg szülei, hogy a Szatarvoda patak partján legeltesse
Irénkét az öreg kezes háziállatot.
A tevékenységhez, Irénkén a család
öreg nõstény kecskéjén kívül,
hosszú lánc és egy jókora cövek
is hozzátartozott. Mert a legeltetés úgy történt,
hogy a kecskepásztor miután kinézett egy szép
füves, bozótos partoldalt, kimérte, hogy a jószág
legelészés közben a patakot elérje, inni
tudjon és a szomszéd veteményesében
se tehessen kárt. Ezen a helyen verte le a cöveket,
hogy a hosszú láncon legelészni és inni
is tudjon kecskéje. Így az állat fél
napot is elvolt anélkül, hogy különösebben
foglalkozni kellett volna vele. Apám is ezt tette Irénkével,
mint tette ezt minden társa és felmenõje gyermekkén,
kétszáz évig visszamenõleg. A legtöbb
gyerek, miután kikötötte a jószágot,
elfoglaltságot keresett magának. Filléres ponyvákat
olvasott, dézsmálta a szomszéd gyümölcsfáit,
gombát szedett, társaival focizott a réten,
vagy Fedák Sári félpucér fotónyomatát
nézegetve maszírozta a kiscsikót. Apámnak
ezeknél kockázatosabb elfoglaltsága volt, ugyanis,
már gyerekként azzal verte meg a Jóisten, hogy
állandóan rajzolt, faragott. Festeni is szeretett
volna, de ezt azért nem tette, mert akkoriban Szentendrén
vízfestéke és rendes rajlapja csak a jegyzõ,
polgármester és a vegyeskereskedõ fiának
volt. Ennek híján azért a legutóbbi
búcsúban kapott új bicskájával
faragott. Egy kis szobrot készített, Szent Sebestyénrõl.
Hogy miért éppen ezt a szentet választotta
témájául a sokszáz közül,
annak legkevésbé bibliaismereti, sokkal inkább
praktikus oka volt. Ugyanis a vértanú szent azért
volt kedvenc témája, mert hát tucatnyi nyilat
lehetett testébe elhelyezni, és ez alkalmat kínált
az ifjú mûvésznek arra, hogy megfelelõ
anatómiai ismertek hiányában bizonyos testi
részleteket, arányokat elhanyagolhasson. Így
legfeljebb a mû nem egy emberre, hanem inkább emberszerû
sündisznóra hasonlított. De, mint tudjuk az alkotás
közben a mûvésznek ez mellékes szempont,
a legfontosabb az ihlet, a megvalósítás gyönyöre.
S amikor mûvész alkot, mindenrõl elfeledkezik,
még ha gyerek is az illetõ. S hogy példát
is hozzak történetünk számára az
ihlet pillanatairól, íme egy másik eset, ami
a harmincas években esett meg Bölcskey Józseffel,
a régi mûvésztelep bohém plain-airistájával..
Felesége látva, hogy azon a napon éppen nem
indul festeni szokásos dunaparti helyeinek egyikére
sem, hanem a mûterem elõtti rozzant teraszon rajzolgat
öreg fonott karosszékben ülve, rábízta
a csecsemõt, hogy vigyázzon a kisfiukra, míg
õ elintéz valamit a városban. Meghagyta, nincs
más dolga, rajzolgasson csak nyugodtan a székében
ülve, ha felsír a baba, itassa meg, vagy tegye a szájába
cumit. Kezdetben, így is volt. Józsi bátyánk
-akkor még Jóska- ott ült, firkálgatott
a mûterem teraszán, mellette a mély babakocsiban
csendesen aludt a csecsemõ. Csakhogy kora õsz volt,
és valamilyen rejtélyes ok miatt, a felhõkergetõ
égen színesedni kezdtek fények. A világos
ultramarinok sárgába, halványlilába
váltottak elszínezve ezzel a kerti fák lombjainak
elõbb még szürkés zöldjeit is. S
aki még nem találkozott koloristával, annak
is legmegszállottabbjával a plainair-festõvel,
az nem tudja, hogy ha van gyengéje az ilyen embernek, amitõl
megszédül, az a szín és fény. Ez
úgy hat rá, mint a részegesre a bor, a heroinistának
az aranylövés, elszédül, megbabonázódik
tõle, s úgy elragadja, mint a részeg vasutast
a gyorsvonat. Ilyenkor azonnal mennie kell, megfogni, rögzíteni,
lefesteni, mert elillan, mint kámfor, és ha elmulasztja,
úgy érzi magát, mint amikor a semmibe sûlyed
a világ. Jóska bátyánk is ezt érezte,
berohant mûtermébe, felkapta öreg festõtáskáját,
a baba mellé bedobott egy lealapozott farostot, és
a babakocsit maga elõtt hajtva, futtában a Duna-partra
indult, kedvenc öreg fáihoz. A kapuban a sietség
miatt köszönés nélkül fellökte
Ónódi kollégáját magában
motyogva, hogy - Ezt meg kell fogni, húúú a
vízen most aztán olyan fények vannak, hogy
az csoda. Mivel mûvésztelep hátsó kapuja
szinte dunapartra nyílt - és akkor még nem
volt, a mai országút csak egy kis ösvény
és fele-ilyen magas sem volt a töltés, hamar
odaért. A falemezt egy szöggel az egyik fára
erõsítette és már nyomta is a kékeket,
sárgát, cinóbert, fehéret, kraplakkot
a palettára és széles ecsetével felkente
ez elsõ foltokat, hogy azok, mint amikor a mozaikot rakják
éggé, fákká, Dunává álljanak
össze hunyorgó szeme elõtt. Szinte csapkodta
az ecsetet a lemezre, s közben szájával csenttingetett
nyaldosta szája szélét a gyönyörûségtõl
sõt idõnként halkan fütyörészett
is. Jól ment a festés, semmi szín-keresgélés,
kínlódás, minden folt, szín, talált,
"lendületben volt" mondják ilyenkor a festõre.
A világ megszûnt körülötte, színek,
foltok kavarogtak szemei elõtt, tejesen belemerült a
festésbe. S miközben tette dolgát elõször
csak a palettán történt egy kis koppanás,
egy esõcsepp, majd egyre sûrûbben kezdett neki
a nyárvégi zivatar. Festõnk sietett, hogy még
az esõ elõtt befejezze, még feltegye azt a
mindenképpen szükséges néhány foltot
és vonást. Mikor már igencsak zuhogott, fogta
és letépte a fáról a képet, a
festõdobozt gyorsan összehajtva, sietve indult haza.
De ekkor már ömlött az égi áldás,
így hát ingét lekapva a festményt hátoldalára
fordítva testével védve, mint valami görbe
futó szedte a lábát, hogy mû meg ne sérüljön,
mielõbb fedett helyre ér vele. Amikor lihegve berontott
az öreg mûvésztelepi ház teraszára
és az ott lévõ asztalra óvatosan letette
mûvet, csak annyit mondott aggodalmasan toporgó felségének
-No, ezt nézze szívem, ezt még Szinnyei is
megirigyelhetné! A dicséret helyett, azonban hangos
sírásba torkolló felsikoltó kérdés
volt a válasz, - Hol a gyerek? S hogy az olvasó idejét
tovább ne raboljam, a kiáltásra összecsõdültek
mûvészkollégák és a szakadó
esõben lerohantak a partra. A babakocsi ott állt a
nagy fa alatt, vízzel félig telve és rajta
úszva a pólyában a csecsemõ, mint a
kis Mózes a Níluson a kosárkában, sírdogált
a csuromvizes kisfiú. Mint festõnk a példázatban,
ugyanilyen álmodozó elmével faragott fiatal
hõsünk is a patak partján nem érzékelve
a múló idõt, nem hallott, nem látott
semmit, csak Sebestyén mellkasát, íves bordáit,
nyilaktól szenvedõ testét. Közben Irénke
az oktalan állat, addig bóklászott, mászott,
járkált, rángatta a láncot, hol a kis
fára ágaskodott, hol a patak vizéhez ment,
majd vissza, hogy elérje a szomszédos sóskaágyást,
hogy megcsúszva a meredek partoldalon szabályosan
felakasztotta magát a kis fára. Miközben ez történt,
apám a bicska hegyével éppen a szent bordái
közötti árkokat faragta, mélyítette
de a szokatlan kapálódzás okozta neszre felnézett
és meglátta a tragédiát. Ijedten odarohant
a rézsútos patakoldalban álló kis fához
és megpróbálta valahogy leszedni Irénkét,
de mert Írénke igencsak súlyos volt egy kilencéves
kisfiúnak és kapálódzott is a fuldoklástól,
nem tudta megmenteni. Nem volt mit tennie, bár nem nagyon
akaródzott, hazarohant, hogy a nagy bajt jelentse, hátha
a szülõk még tudnak segíteni. Amikorra
Dedával, apjával a tett színhelyre visszatértek,
már késõ volt, Irénke már merev
hullaként lógott a fán. Szidás és
pofonok helyett, azonban az öreg kivett a tarisznyájából
egy kis tekercs rosdás drótot, ennek segítségével
terpeszben fejjel lefelé a szilvafa két ágára
felkötötte Irénkét. Majd a fia kezébe
nyomta a nagy-kacort, a tiltott bicskát, a britvát
és csak ennyit mondott, - Ha már nem vigyáztál,
akkor te nyúzd meg! Apám bátortalanul a korábban
ellesett mozdulatokkal, nekilátott a mûveletnek. Amikor
az éles szerszámmal belehasított a kecskelábba
és körkörös mozdulattal átvágta
a bõrt a paták felett, a pattogó, karcolva
sercegõ hangba, ahogy az éles kés átvágja
a bõrt és a vastag szõrszálakat, beleremegett.
Úgy érzete saját csuklóját vágja
a kés. Érezte, hogy a tenyere felõli oldalon,
ahol az ember bõre érzékeny és a mama
mindig itt próbálta ki, hogy eléggé
meghûlt-e a tej Dadinak (csecsemõ húgának),
és kékesen tetszik át rajta az ütõér,
mint valami földhányás-töltés a hegyekbõl
nézve kirajzolódik a bõrön át a
vastag ín, megsajdul a csuklója. Kezdte az állat
lábáról lefejteni a bõrt, mint amikor
a kifordított gumikesztyût húzza le az ember
a kezérõl. S mint mikor a kéz a kesztyûbõl,
úgy bukkantak ki a gerezna alól az inak, izmok mint
valami hajszálvékony pergamentpapírba csomagolt
testrészek a maguk vére valóságában.
Fájt neki Irénke, a hálátlan öreg
kecske halála, a kis faragott Szent Sebestyénre gondolt,
bordáira, izmaira miközben a hányás kerülgette
és borzasztotta a véres munka. Mire besötétedett,
atyai segítséggel sikerült elvégeznie
a penitenciát. Apám úgy halt meg 1988-ban,
86 éves korában, hogy ezután nem evett többé
kecskehúst és tejét sem ízlelte meg
soha , de Irénke az öreg nõstény kecske
a családi legendárium része lett.
|
|
|