Imre számomra mindig is amolyan
etalon-ember volt, olyan, mint az erdésznek a tanúfa,
amely magasan, terebélyesen, büszkén áll
a fiatal erõben, mutatva, milyennek is kell lennie majd a
többi fának, amelyek most még csak csenevészek,
küszködnek a gazzal, bozóttal, hogy kiemeljék
koronájukat közülük. A hatvanas évek
közepén a Szamárhegyen laktunk, nem messze egymástól,
õk a Répa házban szüleivel, öccseivel,
Szõrivel és Báróval, mi arrébb,
a Bartók Béla úton Valentin majkó kis
mézecskalács házacskája mellett. Legkisebb
Öccsével, akit a hegyen mindenki csak Bárónak
hívott, most egyidõsek lennénk, ha el nem köszön
tõlünk idejekorán. Virgonc kiskölyök
volt, olyan, akinek meg nem állt keze-lába, járt
a szája, afféle rosszcsont volt, akihez képest
Tom Sawyer csak kezdõ kisinas lehetett volna, ha ismerhette
volna õt a nagy amerikai író Mark Twain. Értelmes,
villogó szemû, ügyeskezû gyerek, aki mindenhez
értett, vagy legalább is hozzá mert nyúlni,
legyen az rozsdás töltény a Dunából
vagy motorbicikli. No, szóval Imre, mivel a két öccsénél
idõsebb volt egy ötössel, és mint minden
rendes szamárhegyi családban, ahol a szülõk
nappal dolgoztak, és itt mindenki reggeltõl estig
dolgozott, az is feladata volt, hogy a fiatalokat (a két
öccsét) eligazítsa.
Amikor történetünk
játszódik már katonaviselt lehetett, talán
már võlegény is, és tette vállalt
dolgát annak rendje-módja szerint, úgy felnõttesen,
mint egy komoly dreháshoz illik. Mert õ abból
a korosztályból való, akik még egyenruhát
hordtak a szakképzõben, ahol tanulták a mesterséget.
Róluk tudhatta mindenki -tisztelet övezte õket-,
hogy õk nem akárkik, szakik, esztergályosok.
Fiatalember lévén, mivel nem ért rá
állandóan öccsei, a két kis fickó
után szaladgálni, ezért hát gyakran
elõfordult, hogy kiadta nekik a feladatot:"- Kimentek
Bubánba, megkapáljátok a két sor szõlõt,
ami tegnapelõttrõl elmaradt, aztán lemehettek
a Dunára fürdeni, de csak a papszigeti kiságba,
és csak derékig mehettek a vízbe! Értettétek?".
Erre Szõri és Báró hevesen bólogatott,
mint a fiatal füzek a viharban, mert tudták, az Értettétek?
nem csupán egy kérdés arról, hogy hallották-e
az ifjak a mondatot, felfogták-e annak tartalmát,
hanem mélyebb jelentése is van, azt is jelenti, ha
nem az utasítás szerint járnak el, az ominózus
eljárás nem adminisztratív jelegû lesz,
sokkal inkább nadrágrepesztõ fenékreverés.
Ez bizony komoly érv volt és semmiképpen sem
tréfadolog, mert a bratyó keze akkora volt, mint egy
nagyobb szívlapát.
Történt egyszer, amikor még a papszigeti öreg
fûzek úgy hajoltak a kiság rohanó átlátszóan
tiszta vize fölé, mintha innának. Valamikor a
hatvanas évek egyik nyarán. Az iskolaszünet elején
lehetett, mert a snecik ezerszám fröcsköltek a
langyosodó vízben, ezért minden épkézláb
hegyi gyerek ott verte horgászbotjával a vizet, Báró
és Szõri is köztünk voltak.
Azért, hogy a mai szentendrei,
aki hajszálnál vékonyabb fonott zsinórral,
automata orsóval, póznahosszúságú
vékony kevlár bottal tudja csak elképzelni
a horgászatot, és így sem fog halat, fogalma
legyen arról, milyen is volt akkor egy korabeli szentendrei
gyerek papszigeti típusú horgászbotja, hát
megkísérlem leírni. Szóval, három-négy
méteres, elõbb trágyadombba dugva megpuhított,
majd a vékonyabbik végére téglát
kötve, fellógatva kiszárított mogyoróvesszõ,
rajta Honleány nevû fonal, s a végén
egy méternyi damilnak nevezett átlátszó
mûanyag zsinór. Fura damil volt ez, amely vastagságát
tekintve olyan volt, hogy ma ilyen vastagságú mûanyag
zsinórt már csak az óriás fehécápa-horgászok
használnak. De hogy ne maradjon tévedésben
senki, ez a csehszlovák damil nem csak vastagságáról
(csak ilyet lehetett kapni akkor, a Kultúrcikkek feliratú,
Manyi néni vezette, Fõ téri boltban) volt híres,
hanem arról is, hogy úgy szakadt, mintha hajszál
lett volna. Szóval, damil, rajta csirketoll úszó
és gombostû-horog vagy a nagyoknak és burzsoáknak
rendes, szakállas horog. Csali meg mindenféle rovar
volt, a nyár állása szerint. Tavasszal a nyálbogár,
amely a füzekrõl- mint amikor vízbe köpnek-
csalta a fák alá a kishalakat, majd késõbb
a fényes kis zöldbogarak, esetleg kisebb szöcskék,
de leginkább a leghatásosabb az egyszárnyú
házilégy.
Most kérem, itt álljunk meg egy pillanatra, mert tudományos
problémáról van szó. Ugyanis, az egyszárnyú
házilégy, különleges rovar, amely csak Pap
szigeten és környékén fordult elõ,
s amely különleges rovartani egyed, olyan légyfajta,
amelyet többtucat amerikai entomológus (rovartannal
foglakozó, magyarul rovarász) próbált
már azonosítani, de eddig még senkinek sem
sikerült. S amely, most és itt, valljuk be, azért
egyszárnyú, mert ez egyik szárnyát az
ügyeskezû pecás srácok, mielõtt
a gyufaskatulyába tették volna, gondosan kitépték,
hogy a doboz-nyitogatáskor el ne repüljön, de a
víz felszínén élénken mozogjon.
Szóval, ezzel az egyen-szereléssel horgászott
mindenki a kiságban, követve sneci rajokat.
Igen ám, de valamilyen rejtélyes
ok miatt, a nagyobb halacskák mindig beljebb vannak a vízben,
s mert így volt ez már akkor is, hát ezért
próbálkoztunk minél beljebb dobni botjainkkal.
A sorok írója itt kívánja megjegyezni,
hogy a papszigeti sencit az különbözteti meg a szélhajtó
küsz nevû haltól (a sneci hivatalos neve), amelyet
csak a tudományoskodó és szuperfelszerelésû
horgászok neveznek így, hogy a sneci három-öt
centivel nagyobb, mint a szélhajtó küsz. Mint
ahogy igaz ez az állítás a hatvanas évek
papszigeti domijára és szentendrei paducára
is. Szóval, hogy megfogjuk az óriássnecinket
elõbb térdig gázoltunk a vízbe, majd
derékig, de a nagy snecik mindig beljebb voltak, minthogy
elértük volna készségünkkel. Ekkor
támadt Bárónak az ötlete - Hát
itt van az Öreg csónakja, abból horgászva
könnyen kifoghatjuk az összeset! Tudni kell, hogy az Öreg,
estünkben báróék édesapja nagy
gonddal és szakismerettel készített magának
ladikot. Olyan igazi dunait, amelynek minden alkotóelemét
különös gonddal válogatta össze, dolgozta
meg, mint azt a dalmát csamac-ot, amely építésére
csak Brac szigeti fenyõ alkalmas. A csónak palánkdeszkáit
egyenként válogatta ki, hozta haza biciklivel az akkori
ERDÉRT teleprõl. Egy évig is nézegetve,
válogatva a colos deszkákat a telepi rakatokban és
csak nagyritkán találva egy-egy csomómentes,
egyenletes erezetû szálat. Fogalmazzunk pontosan, ez
a ladik, a reneszánsz korát idézõ alapossággal
és gondossággal készített mûalkotás
volt. Az elõbbiek miatt, meg hát neveletlen koruk
miatt is a csónak használata gyerekeknek tiltva volt.
Mert az öreg csónakját nem szabad elkötni,
és hát Imre intelmei is, amelyek a derékig
érõ vízrõl szóltak érvényben
voltak, Szõri, a báty, nem akart kötélnek
állni. De Báró nem azért evett annyi
cukros-zsíros kenyeret, hogy ne érte volna el, amit
akart. Addig szemtelenkedett bátyjával, piszkálta,
csúfolta, hogy gyáva, meg, hogy õ Imrével
bármikor elintézi, és neki régóta
megengedi a papa, végül is az idõsebb fiú
engedett, és elkötötték a csónakot.
Igen ám, de mert evezõ nem volt a csónakban,
és a két gyerek a parttól való ellökésén
kívül a ladikevezéshez nem értett, a fenékdeszkával
evezve csak egyhelyben pörögtek a kiság vizében.
Így tekeregtek, szenvedtek, össze-vissza a csónakkal.
Miközben õk izzadva, kapkodva szerencsétlenkedetek,
mi a partról röhögtük, biztattuk õket.
Egyszer csak, mint az ókori
történetekben szokott lenni, akár a szárnyas
sarujú görög félisten, Hermész, ott
termett Imre a tett színhelyén. Pontosabban biciklivel
leugrott megnézni mit csinálnak a gyerekek, nincs
e velük valami baj. Hát baj az nem volt, csak ott keringtek,
forogtak a kiság közepén. Mint az eset után
fél évszázaddal késõbb kiderült,
Storádis vagyis pontosabban Dundu, aki negyed órája
lenn járt megmártózni, hazafelé karikázván
összetalálkozott Imrével, aki megkérdezte
látta-e kölyköket a kiságnál. Dundu,
meg nem tudva a korábbi dörgedelmes intésrõl
elmondta, hogy valami csónakkal ott kavircolnak a kiságban
körbe-körbe. No erre kerekedett fel a bratyó, elrendezni
az ügyet. Komótosan leszállt a bringáról,
gondosan letámasztotta az egyik öreg fûzhöz
és lassú szinte kimért léptekkel lejött
a partra. Nem kiabált, nem hadonászott, csak kimért
hangon beszólt, - Kijönni! De a hangon, leginkább
a hangsúlyon érezhette minden hegyi gyerek, még
az is, aki nem Wagner mûvein nevelkedett és minden
papszigeti apró lény is, hogy bizony vészjósló
idõk jönnek, mert a szóra elhalkultak a madarak,
mint amikor jön fel a nap, és egy pillanatra néma
lesz a táj. Sõt még a kecskebékák
is abbahagyták az éktelen kuruttyolást a Sztaravoda
patak beömlésénél lévõ kis
tavacskában, pedig azok csak télen hallgattak. Mi,
a drukkerek is kussoltunk, akik eddig nagy hangon bíztattuk,
Báróékat, és közben hasunkat fogva
nevettünk ügyetlenkedésükön. Sietve elkezdtünk
szedelõdzködni, mondogatva egymásnak " -Nekem
már úgyis mennem kell haza." kezdetû nem
éppen úriemberre valló szövegünket.
A - Kijönni!!!!, felszólításra, Szõri,
mint Tatai Tibor az ezer méteres kenudöntõben
az olimpián, két húzással a parton volt,
mintha e szó lett volna az a varázsige, amely egyetlen
másodperc alatt megtanította vele, a húzz és
tarts rá-t, a ladikevezés örök módszerét,
és nem keringtek volna majd egy óráig a folyócska
közepén. Mikor a partra értek, és bátyjuk
elé álltak, Imre csak egyetlen mondatot mondott, -
Lehajolni! S gyermekhõseink lelkükben Odüsszeusszal
mondták /Had vigye gályánkat s mimagunkat;
a végzet azonban/ más volt: mert a magunk butasága
okozta a vesztünk/. Mi a sunyító gyermeknép,
akik az elõbb még nevettünk, most úgy
éreztük magunkat, mint a keresztények, akiknek
társait éppen az arénában marcangolja
az oroszlán. Hirtelen mereven kezdtük bámulni
a földet, és ebbe vészjósló csendbe,
mint a villám csattanását, amikor a parti topolyfába
csap, halottuk, amint fenéken feszülõ vizes klottgatya
és Imre kezének találkozása okozott.
Beleremegtünk, pedig voltak köztünk nem csak magamfajta
jólfésült nyámnyilák, hanem igazi
vagányok. Rincsi és Szivar is, akiket miközben
Kerekes Pali bácsi sárgacsikójával (nádpálca)
páholt, röhögve, fintorogva figuráztak arcukkal
a tanító lába közül nézve.
Szóval, lecsapott a büntetõ
kéz, beteljesült az ítélet, s mi mindannyian
azt éreztük, mi következünk, következnünk
kell, mert számunkra is jár a fenékre-verés,
mert hát mondhattuk volna, kérhettük volna, hogy
ne, - Ne kössétek el a csónakot!, de nem tettük.
S most ötven év után tudom csak, hogy bizony
hányszor hiányzott az, az elmaradt fenekes, mert mondhattuk,
szólhattunk volna egymásnak, hogy ne, legalább
mi szamárhegyiek. Báró, Szivar és a
hegyi fiúk közül sokan már csak egy messzi
égi Duna-ágban fogják az óriás-sneciket.
De mi tudjuk, mennyire fontos, ha vannak Imrék közöttünk,
akik olyanok, mint az erdésznek a tanúfa, amely magasan,
terebélyesen, büszkén áll a tar mezõn,
mutatva milyennek is kell lennie majd a fiatal fáknak, ha
megnõnek, amelyek még csenevészek és
küszködnek a gazzal, bozóttal.
|
|
|