A gomba teraszán ültem, a jobb fülemet
sütötte a nap, hogy majd megégett, a bal meg
deres volt az árnyékban. Olyan kora-tavaszi napsütés
volt, amikor az ember a szabad mûanyag székekrõl
leveszi a párnát, hogy saját feneke alá
kettõ jusson. Élveztem az idõt, s úgy
éreztem magam, mint a velencei karnevál maszkja,
amelyen az arc egyik fele sír, a másik meg nevet.
Öten ülhettünk a teraszon. Egy fiatal pár,
akik valami fontosat beszélhettek meg, legalább
is gesztusaikból ezt véltem kiolvasni. Egy sportújságolvasó,
és egy szürke alak, aki pultnál kávézott
meg én, aki Öcsikét vártam. Hosszú
kimért, nyújtott léptekkel, mint a földmérõ,
aki a telek határát méri, ismerõs
alak jött a gomba felé. Minden lépésnél
hosszan elõre nyújtotta lábát, majd
csak kis spättel helyezte súlypontját utána.
Ahogy lépett, a teste és feje föl-le emelkedett,
mintha menet közben rogyasztana, majd kinyújtózna.
A vétlen szentendrei nézelõdõ akár
a görög díszõrnek vagy maszáj harcosnak
is gondolhatta volna e járástól, de én
azonnal felismertem õt, ez Pisti, a virtuális utcaseprõ.
Már csak azért sem volt nehéz felismerni
Pistit, mert bal kezében seprût tartott, egy alig
használt cirok seprût, amely olyan vadiúj
volt, mintha most vételezte volna (vételezni, faszolni,
a németbõl a K und K idején magyar nyelvünkbe
átszármazott szó visszafordítása=
germanizmus) a városgazdálkodási vállalat
raktárából. Jobbjában kissé
lazán, mint az urak mentét a tizenkilencedik században,
csak úgy panyókára vetve, megkopott najlon
reklámtáska. Fején fülig behúzott
jambósapka, valamilyen turi maradék darab, amelyet
az ötvenes években készült gyermekfényképeken
látni csak, és amely képet, az azóta
bankárokká és pártvezetõkké
avanzsált fickók dugdosnak gyermekük elõl,
mint rossz óment. Kabátja, a szürke kombi típusú
szintén óvilági darab úgy állt
rajta, mint Barát elvtársnak "A kalász,
kalász, árva magyar kalász, miért
csillog könny a búzaszemeken
" kezdetû,
akkor még irredentának minõsített
nóta az április negyediki ünnepség utáni
szûk-körû ivászaton.
Letámasztotta szerszámot a gombát körülölelõ
kis kõfalhoz, majd a kiadóablakhoz lépett,
valamit beszólt a kiszolgálónõnek,
mint amikor a jegyszedõ jelenti a moziban, hogy több
jegyet már ne adjanak ki huszadik sorba, mert minden hely
foglalt, majd különösebb pénz vagy pénztárca
kotorászás nélkül vissza a söprûhöz.
Konstatáltam, csoki van a kezében, (Balaton szelet,
piros) ajándék. Lassan elkezdte bontogatni a papírt,
hogy a hámozás után, széles mosoly
kíséretében lassan bedörgölje arcába
Ahogy néztem a jelentet, azon hezitáltam, vajh melyik
színdarabból való lehet a figura, aztán
beugrott, nem színdarab-figurára hasonlít
Pisti, õ Billi Gates-re hasonlít. Felrémlett
a felismerés is, hiszem õk szellem-társak!
Hiszen szinte ugyanazzal a közgazdasági, vállalkozói
technikával alapozta meg világhírét
a software király, mint Pisti szentendreiét. Mint
tudjuk, Billi a világ leggazdagabb embere. Õ soha
sem ismerte a szegénység és fedélnélküliség
közép-kelet-európai formáit, nem is
ismerhette, hiszen már tizenkét évesen egy
amerikai elit iskola, kiválasztott még elitebbjéhez
tartozott. Ezek után lett a Microsoft alapítója
és tulajdonosa, valamikor a nyolcvanas években,
a ma már szinte ismeretlen dos operációs
rendszer kifejlesztõje, amely megalapozta üzleti sikereit
és így lett mára a világ leggazdagabb
milliárdosa. Pisti vele egyidõben kezdett. Õ
a rosszindulatú gyermekek által csak gyogyónak
csúfolt, úgynevezett különleges tantervû
iskolában végzett, ugyanakkor amikor Gates. Ez még
akkor volt, amikor e tájon a munkanélküliséget
kmk-nak, azaz közveszélyes munkakerülésnek
hívták és büntették is. Pisti,
így lett a létezõ szocializmus személyiséget
és szellemi szabadságot megtipró, egyenlõsítõ
háttérnyomására egyenes úton
a VGV utcaseprõje. És, hogy ideológiailag
is párhuzamba kerülhessen a korral, nem is akárhol
végezte e nemes feladatát, hanem az akkor még
Karl Marxról elkeresztelt Fõ téren. Szakkifejezést
használva, kézi tisztítói munkakört
töltötte be. De mint azt a helytörténészek
pontosan tudják- azok ketten-, e státust õ
örökölte Szilvitõl, a korábban e
területet tisztán tartó sánta utcaseprõtõl.
Most persze a kukacoskodók, mint a könyvelõk
és bélyeggyûjtõk, akik szeretnek elveszni
a részletekben, azt mondhatják, hogy ez nem igaz,
mert Szilvi után csak sok évvel lett Pisti a Fõ
tér és környékének kézi
tisztítója, ezért öket szeretném
figyelmeztetni arra nem elhanyagolható filozófiai
és mély-szociológiai alapvetésre,
hogy a folyamatosságon nem a pontos kronológia sorrend,
hanem sokkal inkább a szellemi folyamatosság értendõ.
S ha dolgot így vizsgáljuk, azonnal kiderül,
hogy állításom igaz, Pisti leghûségesebb
folytatója Szilvi szellemi hagyatékának.
S mint ilyen, egyben méltó utódja is. No
de ennyit a történelemrõl, (Bár itt
a lejegyzõnek kötelessége megjegyezni, hogy
Szilvi a sánta utcaseprõ, aki a lócitromos
korban volt e közterület kézi takarítója,
és aki így nagyságrendekkel többet tett
Szentendréért, mint Tieber és Hidas elvtársak,
Szentendre akkori tanácselnökei. Ugyanis õ
a trágyát eltakarította, míg a nevezett
urak leginkább gyártották, bár nem
lócitrom, hanem szellemi és városfejlesztési
formákban.) No, de "vissza az analógiához"
miként azt Arisztotelesz is mondhatta volna. Pisti ugyanis
ma már sajátos tevékenységet ûz,
virtuális utcaseprõ. Hogy kibontsam a fogalmat,
elébb ismét bizonyos történelmi ismertekkel
kell megismertetnem a kedves olvasót. Szóval Pisit
valamikor hetvenes években felvették a VGV-hez.
A kezdetekben szorgalmasan söpört is. Csak hát
mivel az ember gyarló, és mert akkor itt nálunk,
némi szovjet engedelmek okán, sarjadt a kapitalizmus,
Pisti ennek elsõ áldozata lett. Történt,
ugyanis, hogy a maszek üzlettulajdonosok elcsábították
õt vállalati kötelezettségétõl
és kisebb juttatásokért, legfõképpen
borravalóért, rávették, ha már
úgyis söpri az utcát, az üzletük
elõtt a járdát is takarítsa fel helyettük.
Elébb az egyik nagyvonalú, a csóró
fényképész tette ezt, aztán késõbb
már a legfukarabb is, a az elsõ maszek vendéglõ
milliomos tulajdonosa is. Ki egy csokiért, ki szendvicsért,
ki egyéb juttatásért építette
be Pistit a Fõ tér bûnös kapitalista
üzleti kapcsolatrendszerébe, s lett a kor és
fõtéri élet nélkülözhetetlen
kelléke. Olyan, mint a sekrestyében koppantó,
tudják az a fura olló-féle, amelyrõl
csak régi emberek tudják, hogy mire való.
Mikorra már jól kiépített üzletköre
lett stílust is váltott. Azt a munkát, amelyért
város fizette, a teret, nem, de az üzletek elõtti
borravalós járdaszakaszokat, szorgalmasan takarította.
Ám egyszer csak beütött a krach, a rendszerváltás.
Tudják, amikor a többség még lelkesedett
az új világért, az irodalmárok éppúgy,
mint kétkezi emberek, mert elhitték azt a badarságot,
hogy a szabadsággal jólét is beköszönt
rájuk. No de ne politizáljunk, mert Pistit ekkor
kitették a vállalattól, valamilyen furfangos
leépítési trükkel, mint tették
ezt, még vagy hatszázezer társával
Ózdtól, Ceglédbercelig. S jött, a sokk,
és ragaszkodás, mint legtöbbünkkel szokott
lenni, akik hasonló helyzetbe kerültek már.
Mert hát olyanok vagyunk, mint a nyugdíjas, azt
gondoljuk nekünk nem fontos az, amit negyven, ötven
évig csináltunk, csak úgy egyszerûen
változtatunk azon ahogy eddig éltünk. Aztán
kiderül három hét után, hogy reggel
hatkor ugyanúgy felkelünk, felöltözünk
és elindulunk, de már nincs hova, mint régen.
No Pisti is így járt, csak õ nem adta fel,
õt nem ragadta el munkanélkülivé lenni
depressziója, lelki gyötrelmei. Õ fogta söprûjét,
és reggelente, bár erre senki sem kérte,
elment az üzletek elé és felsöpörte
a járdát. Nem váltott egyéni vállalkozói
igazolványt, nem alapított káéftét,
bétét, õ csak söpört és
felvette érte a pénzt, a borravalót. És
mivel belenõtt a Fõ tér mindennapjaiba, akkor
is kapott, kap valamit, ha nem söpör, csak éppen
megjelenik a tetthelyen. Mert hát úgy vannak ezzel
a fõtériek, hogy mára õ már,
a közösség szolidaritás egyenértékese.
Mert ha valaki ránéz, megmozdul benne a lelkiismeretnek
nevezett valami, s ha lopott egy kicsit, vagy esetleg csalt egy
hangyányit, vagy csak egyszerûen összehasonlítja
saját helyzetét Pistijével, hát ad
neki. Így vált hõsünk virtuális
utcaseprõvé, s ezért hasonlít Billi
Gates-ra. Mert hát Billi sem készít már
újabb softwar-et, csak lemásoltatja, és sok
embernek eladja. Mivel azonban a csomagolási költséget
nem kérheti el, hát ennek sokszorosát kéri,
mintha lenne mögötte ugyanannyi szellemi termék,
mint az elsõ esetekben volt. De õ teheti ezt, mert
õ tisztességes, hiszen milliárdos. Az egyik
pápa mondta, még a kapitalizmus hajnalán,
hogy az idõ Istené, azt senki sem adhatja el. Arra
gondolt, hogy ha valaki pénzt ad kölcsön, csak
költségeit kérheti vissza, az idõért
nem kérhet pénzt. De hát napjainkban mi legtöbbször
idõért, illúzióért adunk pénzt,
és ha a kisember ezért pénzt kér tisztességtelennek,
lógósnak, szélhámosnak tartjuk. Még
szerencse, hogy Pisti a Fõ tér és környékének
szolidaritás-egyenértékese, és mint
ilyen, mint virtuális utcaseprõ, nem foglakozik
morális filozófiai kérdésekkel. Õ
már nem söpör, csak az utcaseprõ illúzióját
adja nekünk. És ez sem, semmi.