Nyári este
van. Ráérõs léptekkel megyek hazafelé. Az utcai lámpák
kis fénygömbjei fáradtan permetezik szét a fényt. A félhomályban
a házak ablakainak redõnyei között ki-kicsusszan egy-egy
csíknyi bentrõl, hogy az öreg macskaköveken elolvadva terüljön,
töredezzen szét. A várost megüli a enyhülni nem akaró nyári meleg,
s a körút irányából lassan hömpölyög a aszfalt gépkocsi-füstös
szaga. Lassan megyek, átlépem a lábam elé kerülõ árnyakat
mintha árkok lennének, s csalódottan toppantok a sima kövezetre,
rádöbbenve csalódásomra, ismét becsapott a szemem. A táj olyan,
mint egy Gulácsy kép. A színeket már elkormozta az este. A fák,
bokrok álmosan éledeznek a nappali perzselésbõl, várják
a reggelt, hogy szomjasan felszipákolhassák majd a hajnali kevés
harmatot.A közelbõl beszédfoszlányok hallatszanak, de még
nem látom a közeledõket. Várom, hogy a szürkeségbõl
felbukkanjanak. A sötétbõl hirtelen rámköszönnek. Megrázkódom
a váratlan megszólítás meglepetésében, visszamotyogok valami csókolomszervusz-félét.
Fiatal emberpár elõz meg. A nõ keze a férfi karjában,
s amikor elém érnek, sziluettjük olyan mint egy meduzáé amelynek
lábait egyberajzolta árnyék-tusával az este a szürke égbolt elé.
A ház mellé érve a nõ betûzni kezd egy feliratot.
Bo-ro-missza olvassa a szöveget bizonytalanul. Humornak szánva
megszólal a férfi is - borom megissza, fûzi hozzá faragatlan
humorával a bariton. Felböffen a düh bennem, mint a lenyelt sörhab.
Odaszólnék neki, hogy édesapám valamit csak hallottál a magyar
szecesszióról. Tudod, Nagy Sándor, meg Körösfõi Krisch,
meg iparmûvészeti múzeum, meg hogy erre büszkének kéne lenned,
s hogy tudni kéne…
S aztán, inkább cigit veszel elõ, és rágyújtok. Jólesik
a füst. Ettõl megnyugszom s néhány lépés után belül sem
füstölögök már. Újabb lépések koppannak hátulról, mellém érnek.
Fiatalok kavarják a levegõt, sietnek valahova. Mondatfoszlányok
repkednek szerteszét. Affektálós kiejtéssel echte angolos szavak
repkednek. Öntik egymás poharába a szellemi szódavizet, s jókat
kuncognak rajta. Nyugtázom. Mennek megváltani a világot, motyogom
magamban, s közben irigyelem õket. Még hallom a szavaikat
ahogy távolodnak. Kulör, direkt mûvészet, meg hogy
monumentális, minimál art. A szavaktól jókedvem lesz, s belemosolygok
a sötétbe. Ez Szentendre, mondanám most pesti barátomnak. Itt
még a kerítés is mûvészetbõl van, és nálunk a világon
a legnagyobb az egy négyzetméterre jutó festõk száma.