Kezemben agyontöredezett, gyurött színes
papírdarab, egy régi meghívó. A Függetlenek
Szalonjának (Salon des Indépendants) jubilemi kiállítására
Grand Palais-ba invitál. Majd harminc éves lehet,
mint nagyobbik fiam. Emlékszem, micsoda szenzáció
volt ez az esemény akkor ez nekünk akkori szentendrei
huszasoknak, hisz Öcsit is meghívták erre a
kiállításra és több munkáját
is kiállították. Ez volt az elso alkalom,
hogy az akkori szocialista Keletrol valakinek a képei -és
éppen közulünk- kikerülhetett Párizsba.
Kézrol-kézre adtuk a meghívót, s bár
egyikünk sem utazhatott ki, - a levél is csak az esemény
után jutott el hozzánk- számunkra ez volt
a abszolut történés. Zámbót hívták
meg kiállítani, mi mégis úgy éltük
ezt meg, mintha mindannyiunknak szól volna az invitálás.
Büszkék voltunk, hiszen Öcsike közülünk
való. Úgy érzetük, mintha Henri Rousseau,
Picasso, Braque, vagy Matisse jött volna el személyesen,
hogy invitáljon a rendezvényre.
Reprezentatív katalógust nézegetek.
Ef Zámbó István képzomuvész
ez év október végi párizsi kiállítására
készült. Igényes könyv, (ez már
több mint egy katalógus) benne odalas színes
reprodukciók vagy száz . Amikor a kezébe
fogja az érdeklodo, azt érzékelheti ez a
muvész már valaki, o már név, a kiállítás
komoly esemény lesz. Itt tartunk ma. Barátaim már
mindenféle díjasok- nagy emberek-, a Mucsarnokban
is volt már kiállításuk, és
nincs olyan hét, hogy valamelyiküknek itt vagy ott,
Magyarországon, külföldön ne lenne bemutatója.
Kezdik meghódítani Európát. Örülök,
de elszomorodom egy kissé, mert bennünk már
nincs az a régi tuz, oda a régi lelkesedésünk
érte, értük, magunkért, a korosztályért.
Ok profik lettek, mi meg.... Ma már kevéssé
érezzük azt amit akkoron, hogy mi is ott vagyunk,
a mi képeink is ott vannak az övéikkel egy
teremben, egy falon.
Amikor, gombázunk, ilyenkor nekünk
Szentendre mindig Szentendre. Installáció, kép
és valóság, külön-külön
és együtt. Pergetjük filmjeinket a homlokunk
mögött és így a történet magától
keletkezik, amit nem mesél senki, mégis hallja a
társaság. Mögöttünk a gáttól
láthatatlan Duna, de érezzük, hogy ott van.
Ott van és folydogál vagy mi. A korhadó öreg
dunaparti fák már vanghogos sárgás
vörösben izzanak. Maguk alá húzzák
az autókat pihenni. Ha Öcsike pöttyös labdája
az asztal alá gurul- mert a labdák ilyenek- utána
szalad és visszahozza a Mikulás. Kedvünkért,
egy pillanatra abbahagyja a fenyofa kergetését is.
S ha keresztbe áll elénk a piros sávos jelzodeszka,
miska-kancsó egyetlen szökkenéssel ugorja át.
Mi lassan ballagunk mögötte. Szívmellu nok repkednek
köröttünk mint megannyi színes papagáj.
Az új narrativitás muvésze nem általános
érvényu, a személyes szférán,
a személyesen megélt mikrotörténelmen,
a kulturálisan, szociálisan determinált mikroközösségen-túli
dolgokról beszél, hanem közvetlen, konkrét,
privát világáról és annak összefüggéseirol.
Miként ezt Hegyi Lóránd írja ef Zámbó
katalógusában.
Eszembe jut, a mondat. "Szentendrei festészet
pedig már nincs." Igaz, de szentendrei szem még
talán van. Retinája a közös mutívumok
meglátása. Kalitkában átélt
bizánc- és velence érzet, a hatvanas évek
kamasz-ébredésével vegyes elelgye. Valamikor
azt gondoltuk, ha belesünk az ikonosztáz mögé,
megtudunk valami olyat, amit senki sem tud. Pedig csak poros léceket,
öreg bútorokat láttunk, semmi olyat ami fontos
lett volna. És megtapasztaltuk, hogy nem belesni kell,
hanem tudni, hogy ott benn ami van, fontos és felemelo.
Lassan tanultuk meg, nem leskelodni, csak látni kell. Ilyen
a mu nézete, mert hiszem a muvészet maga a profán
misztikum. Ezért szertem ef Zámbót muveit
is. Amelyeken ha a részleteket nézed csak ügyes
motívumok. De a képen a motívum-halmazban
plasztikusan érheto tetten a gondolat. És érzete,
hogy egyszerre nevetjük ki butaságainkat és
figyelmünk egy pillanatra felfedez a világból
egy fontos darabot is. Tanít, mert Zámbó
szavait idézve a muvészet magatartás-oktatás.
Arra szólít, mindent végy komolyan. Azt is
ami az elso pillanatban csak mellékesnek, apróságnak
tunik, de minden most fontosról kérdezd meg, úgy
van-e, igaz-e? Ef Zámbó szerencsés alkat.
No nem azért mert sikeres, hanem mert sajátos térlátása
van. Egyszerre látja dolgok kontrasztos képét
és vidám fonákját is. Néha
olyan elesetten bájosan ábrázol mint a korai
reneszánsz Fra Angelico, máskor a kinai kalligráfia
eleganciájával mutatja meg gondolatait. Ötletet
öteltre halmoz, és sakkos ellentétpárjai
között ott feszül korunk képregényes,
tévés, videjós világa minden elletmondásával.
Nem emlékszem a híres szerzetes
nevére, akit amikor meglátott elöljárója,
hogy a kápolnában magára maradva nem elmélyülten
imádkozott, hanem az oltár elott cirkuszi artista-mutatványokat
mutatott be. Szerzetessége elott artista volt, s o így
imádkozott. Legjobb, legnehezebb mutatványait adta
elo Istennek. Rossz hasonlattal a mindenkori ma muvészete
is ilyen. Másként teszi a dolgát, mint a
köz szokta. Szemtelen és groteszk, arról kérdez
amirol nem szokás, és amirol a többség
azt mondja értéktelen és lényegtelen,
fontos értékként mutatja fel. Ilyen volt
az október elso hétvégéjén
ef Zámbó által szervezett performance fesztivál
is. Napjaink képzomuvészete magába szippantotta
a színházat, pantomím ot, és zenei
megjelenítést is. Így lett a ma muvésze
sokféle feladatot vállaló kooperátorrá.
Meg kellett tanulnia, hogy úgy nyúljon a körülötte
lévo tárgyakhoz, hogy személyes közremuködésével
megnemesítise azt. S bár az alkotó gyakran
tiszteletlennek látszik és látszólag
szabadnak, de bilincsben van. Kora bilincsében, mert csak
azokra a kérdésekre tud válaszolni és
olyan válaszokat tud adni, amilyen a kor amelyben él.
Reprezentatív katalógust nézegetek.
Ef Zámbó István képzomuvész
párizsi kiállítására készült.
Igényes könyv, (ez már több mint egy katalógus)
benne színes reprodukciók vagy száz. A Gallery
Escape Cinko-ban az Opera térhez közel Párizs
belvárosában október 29 -én volt a
megnyitó amelyet a szentendrei Erdész Galéria
rendezett és szervezett. S bár közulünk
nem utazott ki senki, - a levél is csak az esemény
után jutott el hozzánk- számunkra ez most
is fontos esemény. Örülünk, hiszen ef Zámbó
István festomuvészt gyerekkorától
ismerjük, bár ritkábban vagyunk együtt,
mint régen. Ma már nem érezzük azt,
hogymintha Henri Rousseau, Picasso, vagy Matisse jött volna
el személyesen, hogy invitáljon a rendezvényre.
De büszkék vagyunk a sikerre, mert a miénk
is egy kicsit, szentendreieké.