A szabályozási tervek vitájában
egyre gyakrabban tapasztalom, hogy korosztályom lelke egyre
zöldebb. No nem mindennapi cselekedetienkben változtunk
környezetvédõvé, vallva a fenntartható
fejlõdés elméletét, hanem sokkal inkább
megvalósulatlan elhatározásainkban. Immáron
negyedik kortársamtól hallottam, hogy ez év
tavaszán leteszi az autóját és az
egészséges éltemód jegyében
kerékpárra ül, így fog a városban
közlekedni. Elsõ cselekedetként ezért
vásárolt magának több tízezer
forintos, ilyen-olyan bájk kerékpárt, természetesen
legalább tizenkét fokozatú váltóval
és mindenféle szuperkiegészítõkkel
felcicomázva. Azt reméli tõle, hogy így
egészségesebb életmódot kezd majd.
Erre idézõdött fel bennem a hatvanas évek
Szentendréje, amikor feleannyi autó sem volt a városban
mint ma, és a szentendreiek többsége kerékpáron
közlekedett.
Ekkor Szentendre még igazi vidéki kisváros
volt, ahol érezhetõen lassabban járt az óra
is. A ma nyüzsgõ Bogdányi, akkori nevén
Vöröshadsereg utcában még a lovak szabálytalan
távolságra lepottyantott citromai mintázták
a kövezetet. Az utca középen kékesszürke
patakocskaként lassan folydogált a szennyvíz,
amely a kilottyantás helyén széles tócsát
rajzolt a kövezetre és a burkolat mélyedéseiben
apró tavakat alkotott. Az úton biciklik és
lovaskocsik közlekedtek. Akkor ezek voltak a legfontosabb
helyi közlekedési és szállítóeszközök.
Neccelt cekkereiket a kormányra akasztva, kosarukat a csomagtartóra
erõsítve tekertek hazafelé délelõttönként
az asszonyok. Délután a gyárból a
kormányon barna aktatáskájukkal karikáztak
a papírgyáriak és a többi pannónia
telepi üzem munkásai, hogy a kedvenc kocsmájuk
elõtt megpihentessék kerékpárjukat,
mielõtt hazatérnek. Bicikli vázára
kötözött vízcsõ és menetvágó,
a kormányon szerszámos táska, mintha cégér
lenne jelezte, hogy tulajdonosa vízvezetékszerelõ.
A mintát követte a villanyszerelõ is, aki drótekercseivel
teleaggattva és a fekete villanyórát a kormányra
akasztva a vázon ónbevonatú csillogó
bergmanncsövekkel karikázott a kuncsafthoz. Csepelek
és második világháborús német
kerékpárok, piros gumis szovjet gyártámányok
és egy-egy görbekormányos csehszolvák
veresenybringa. Legtöbbjük azonban amolyan fekete-rozsdás
márkanélküli. Fajátja szerint hibrid
vagy suhancnyelven vegyesvágott, amelynek más és
más márkájú volt a váza, kereke,
kormánya, lánca, pedálja. Ajándékozással,
cserével és az ócskavas telepen szedték
össze alkotóik részegységeiket. A hiányzó
darabokat, Puppán bácsi mindentudó mûhelyébõl
vásárolták, hogy egy igazi strapabíró
hibridet alkothassanak. A többségnek ilyen bringája
volt. Ilyenen tolta kissé oldalra billentve zsákot
a vázon az, aki takarmányt szállított
nyulainak, csikréinek. Hatalmas hasáb alakú
csomagba varrva kerékpáron vitték haza a
fûrészport a forgácsot. A csomagtartón
egymásra rakott rekeszekben, vagy a csomagtartóra
felkötözött krenszliben a cseresznyét, epret
és más gyümölcsöt. A gyerekek a váz
alatt áttéve lábukat, félig kitekeredve
hajtottak, minden tekerésnél föl-le emelkedve.
A menõk, hatalmas kontrázásokkal sivítva
fekete nyomot radíroztak a kövezetre, míg máskor
karjukat mellükön összefonva "elengedett kormánnyal"
vagánykodtak. Voltak akik úgy tekertek mintha lovon
ülnének, szinte felkiálltójelként,
egyenes derékkal "lovagoltak" drótszmarukon.
A versenyzõ lelkületûek, a bicikli kormányára
hajolva akkurátusan hajtottak, pontosan beállított
kormány és nyeregmagassággal, hogy minden
tekerésnél a boka és a térd együttes
munkájával szinte óramûszerûen
az erõt jól elosztva minden lábizom egyenletesen
vegyen részt a munkában. Várták, hogy
melléjük érjen valaki, akivel veresenyre kelhetnek.
Mások, szinte kerigõztek az úton, kerékpárjukkal
finom mozdulatokkal jobbra-balra kitérve kígyóztak.
A õket nézõ tudhatta, az illetõ vagy
szerelmes, vagy csak egyszerûen boldogan veszi mellére
a tavaszi fuvallatot. Meg-megbicsaklóan tettek kanyarokat
váratlan kitérõket hol jobbra, hol balra
a kapatosak, a velük együtt közlekedõket
aggodalomra késztetve. Biciklizett szinte mindenki. A nyugdíjas
és a fiatal, a cukrász, a kéményseprõ,
a hivatalnok és a földjére kapálni induló
melós egyaránt. Vallom, aki nem látta a városban
karikázni Karinthi Cinit vagy Szeberényi Lehelt,
kevesebbet tud az irodalomról és Szentenrérõl
is. Ahány ember annyiféle drótszamarat, annyi
stílust, sorsot és magatartást láthatott
a szemlélõdõ. Szinte átlátható
volt a város társadalma, kinek mi a szakmája
és milyen ember.
A nyolcavanas évek elejétõl az egyre sûsûsödõ
autóforgalom elõbb a járdára kényszerítette
a birngásokat, majd az autósok rendetlen parkolása
annyiszor szállította le a kerékpárosokat
a nyeregbõl, hogy legtöbbjük kénytelen-kelletlen
feladta a szinte kilátástalan küzdelmet, hogy
biciklivel közlekedhessen. S most, hogy a bicikliseket felídéztem,
egyre jobbban erõsödik bennem a meggyõzõdés,
lehet, hogy nem is volt olyan elmaradott, szürke és
unalmas kisváros Szentendre a hatvanas években.