Néha úgy vagyok, hogy ragaszkodom
dolgokhoz, amelyeket kevéssé szerettem, de mégis
szép emlékként maradtak meg bennem. Úgy
vagyok ezekkel, mint a régi félbarna kenyérrel,
amely savanyú volt, ragacsos, feketehéjú
de mégis ott az íz-emléke a nyelvem alatt,
s amikor felidézõdik, kellemes érzés.
A hatvanas évek furcsa korszak volt. No nem a politikai
rendszer okán, hanem sokszínû tárgyi
kultúrája és az emberek miatt. Egyetlen szóval
jellemezhetõ, eklektikus.
Ha valaki bement egy borbélyüzletbe akkor különbözõbb
korokból és helyekrõl származó
tárgyakkal szembesülhetett. Ülhetett századforduló
idejébõl származó széken és
olyan kellékek között, amelyek közül
egy-egy békebeli darab is volt és ezek színes
összevisszaságban keveredtek "szocialista ipar"
termékeivel. Az éppen divatos barokkos mintázatú
nájlonfüggöny mögött, endékás
hajmosótál, származási helye szerint
csehszlovák hajszárító-búra
és az asztalon harmincas évekbõl megmaradt
króm pomádétartó szovjet gyártmányú
borotvaecsettel kiegészítve. Háború
elõtti "örök darabok" és az
új, leginkább "mûszaki rajzoló"
designnal jellemezhetõ szerszámok, kellékek.
Mind közül a tükör volt a legérdekesebb.
Megkopott politúrozású keret és a
tükör üvege közé dugva kékesre
fakult fényképek. Rajtuk a legújabb, (úgy
tíz évvel a követendõ divat elõtti)
némethleheles mintafrizurák. Mellette valamely színes
magazinból kivágott, éppen kedvelt futbalista
sztár képe, alatta bikinis nõ a Fülesbõl.
Tõlük balra valamilyen hivatalos szöveg, sárguló
stencil a szövetkezet elnökétõl, és
felhívás a munkaverseny felelõstõl.
Az igazi pikáns aktfotókat azonban nem tûzték
a tükör mellé, azokat az öltözõszekrény
ajtajának belsõ oldalára, csak saját
használatra ragasztotta fel tulajdonosuk. Sokfajta silány
és használható dolog, úgy szocmagyarosan
igazi eklektikában összegyúrva.
Fényképeket nézegetek. A hatvanas években
készültek. Látszik rajtuk a különbözõ
korok ízlésének, technikájának
egyvelege. Tûzpirosra festett száj, amely harmincas
éveket idézi. Fátyolossá varázsolt
tekintetû szemekben egy kissé a retusáló
fotográfus mester által megerõsített
csillanás. A kép díszes mintázattal
vágták körbe. A másik kép háttérben
színpadi díszletként polgári szobabelsõt
idéz az enteriõr. A képen piros-nyakkendõs
kisfiú úttörõnek öltöztetve
ijedten mosolyog. Ekkortájt, a Bogdányi utcában
még mûködött a Haschek fényképészet.
Poros mûterem, színpad-szerû díszleteivel
elvarázsolt világra hasonlított, olyan volt
mint egy alkimista mûhelye, ahol százféle
lombikban forr, bugyog, párolódik az anyag, hogy
durranások és villámlások közepette
arany legyen belõle. Fényképet készíttetni
ekkor még esemény volt, ezért a fényképezkedni
szándékozók legszebb ünneplõjükben
érkezetek a mûterembe, megadták a módját.
A mester mûvészi gondossággal állította
be kompozíciót, a díszletet. Úgy olyan
gondossággal készítette, mint évszázadokkal
korábban a királyi udvarban az életképeket.
Ügyes kézzel rendezte el a ruhát, mintha egy
görög tóga ráncait rakná mûvészi
rendbe és a farzsebbõl kivett fekete fésûvel
még egy finom igazítást végzett Herceg
bácsi remekén, a kékes-ragacsosra brillantinozott
frizurán. S a fényképezkedést megelõzõ
hajnyírásból származó kis hajtüskéktõl
szúrós gallértól csiklandozó
érzése miatt a fejét tekergetõ kuncsaft
állát finoman, három ujjával megfogva
beállította az arcot, hogy a szûrt és
éles fények összhatásaként kiemelje
a karaktert, selymesen eltüntesse a nem kívánt
részleteket. Mikor a fotográfus hatalmas mûtermi
gépe mögé lépett és fejére
borította a fekete vásznat, és jobb kezével
magasan elõre nyúlt újai közt az elsütõ
zsinórral, az alanyon egy kis borzongás futott végig.
Felhangzott, - Itt repül a kis madár!, és alig
hallhatóan elkattintotta gépét, megtörtént
a csoda.
Ma, amikor a fénykép-automatába lépve
felvillan a vaku és egy perc múlva kilöki a
képet a masina, bennem felelevenedik az a mûterem
és az igazi fényképkészítés,
úgy haschek-módra a la hatvanas évek.