|
|
Szóval,
volt az a bizonyos hatvanas évek, amikor korosztályom, a mai ötvenesek,
MI voltunk fiatalok, "bezzeg, amikor mi fiatalok voltunk" öregek
ideje. Tuggyák berobbant valami, aszongyák a beat, vagy legalábbis annak
kísérteties keleti félhomályos lidércfénye. Olyan dolgokkal, mint Jack
Keruac: Úton-ja, Salinger: Zabhegyezője, az "Üvöltés"
"Vallomások a beatnemzedékről" antológia mondatai,
de még vagy húsz, huszonöt könyv, amely a nemzedék kötelező olvasmánya
lett, úgy és annyira, hogy a mai ifjú megérteni sem tudja -nem ő tehet
róla, csak a kor elképzelhetetlen- mint ahogy az az aktus sem, hogy a
személyzetist kell megkérni, hogy engedélyt adjon a Csehszlovákiába való
utazáshoz. Allen Ginsberg verse "Láttam
nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban…" vagy "Az utolsó
óra története" Dan Proppertől "Az utolsó óra 52. percében az
egyik csendes-óceáni H-bomba nagy gomolyag röpcédulát lökött ki magából
Bumm felirattal; az utolsó óra 53. percében Jézus Krisztus megjelent a
Time címlapján, Donald kacsa és az FBI főnöke társaságában"… mondatok
olyan ismertekké váltak, mint a "Cipőt, cipőboltból!"
mélyhatású szocialista reklám, vagy az infantilis Lottoto figura. De a
kötelező egyenruha a nyugati farmer és tarisznya, bal kézben ÉS, hosszú
haj (dehogy hosszú, csak kicsit hosszabb, mint kötelezően szokásban volt)
emlékdarabok tolultak föl homlokom mögött, mert a Dalmát kávézóban összefutottam
a Forgács Társasággal.
|
1968.
Balról, jobbra: Csehula, Öcsike,
Füzi Zoli
|
Érettségi
utáni korosztályos csapat, mind költő, író, képzőművész, videós, performer,
tehát művész, no nem csak úgy általános művész-státus értelemben, hanem
sokkal-inkább Tzara értelmezése szerint. Szóval itt vannak, kidübörögni
a szentendrei intellektuális közéletbe, hogy megmutassák, vagyunk, leszünk,
figyelj ide, de megérinteni, fogdosni, beterelni nem hagyjuk magunkat, mert
nincs a mi sem, ahogy te gondolod, mert a mi az ….. és itt nincs kategorikus
válasz, csak szemérmes vátesz. A múlt évben a performance fesztiválon már
nyomot hagytak és ifén is ott lesznek MANÓFESZTÁCIÓ
programjukkal. Ebben az évben már önállóan, időben és térben is elkülönülve
a MűvészetMalomban előfesztivál-programként jelennek meg. Produkció és agyaló-társaság,
amelyben a korosztályos együttlét és az általunk ismert-ismeretlen életérzés
szólal meg, mely eszközéül a műfajok sokféleségét használja. Kiállítanak,
videóinstallációt, mai színházat ötvöznek, felolvasnak és szobaszínházat
csinálnak, szóval nyüzsögnek, -a szót, itt értsd intellektuális értelemben.
Ülök közöttük, odaengedtek asztalukhoz, csillogó szem, hevület, elutasító
magabiztosság, korosztályos távolságtartás, az én és a mi kettőssége, a
bevállalom, elutasítom metakommunikációs üzenetei a kívülállóknak is. Belül
borzongok magam miatt, idézgetem saját húszévesen szerzett élet- emlékeim.
Az
elnök Simándi Csaba arról beszél, hogy miért éppen forgács a csoport neve,
meg, hogy az álladó tagság úgy 15 fő, de időnként kéttucatnál is többen
vannak és más fiatal csoportokkal, mint a KAMMAT vagy SZIFON
is egy-egy produkcióra összeállnak, együttműködnek, kooperálnak.
Van közöttük újságíró és műszaki érdeklődésű is, csináltak már programot
a Költészet Napjára, bemutatkoztak a P'art moziban sikerrel. Hamvas Béla
estet szerveztek és készülnek színre vívendő darabjaik, félve írom le,
drámáik is. Konyecsni Enikő, aki szabadúszó újságíró, kérdésemre, hogy
vannak-e kedvenc íróik, költőik, sorolja az általam ismeretlen legújabb
nagy-durranásokat, de később olyan nevek is elhangzanak, mint Krasznahorkay,
vagy Parti
Nagy Lajos élő klasszikusok. Hugyecsek Balázzsal arról
beszégetünk, hogy ők szívesen beszállnának a nemzetközi művész-kapcsolatokba,
érdekli őket a Hvar szigeti Rudina art.
Közben
az asztal alatt dörzsölöm a tenyerem, hogy de jó, hogy vannak, s mintha
létező párhuzam lenne, amikor mesélik, hogy szociálisan alulról merítenek
motívumokat akárcsak annakidején mi. Felidéződik bennem, amikor a Zöldfában
hallgattuk Dusánt,
Billencset, Sirilát ( ne javíts, mert nem azonos Schirillával) és a többi
szabad-szabadverselő társadalmi adatközlőt. Persze ők egy másik kocsmában
szoktak szociál-merítkezni, mintha ez, a DADA
valamiféle késői kötelező társadalmi terepgyakorlata lenne. Jó dolog,
hogy van itt, a vajda-generáció után megint korosztályos művész-csoport,
akik csak úgy lenni akarnak. Persze halványak még, kevéssé láthatóak,
nem ismerik a nyomulás-technikákat, nincs kapcsolati töke-rendszerük,
pénzük, de van valamilyük, ami nekünk, bennünk már csak szunnyadozik,
kopik, a frissesség és megmutatkozás visszautasíthatatlan vágya.
|
|
|
Allen
Ginsberg
|
|
|
|
|
Szinte
biblia volt
|
|
|