főoldalra  
   
FORGÁCS
   
 
Szóval, volt az a bizonyos hatvanas évek, amikor korosztályom, a mai ötvenesek, MI voltunk fiatalok, "bezzeg, amikor mi fiatalok voltunk" öregek ideje. Tuggyák berobbant valami, aszongyák a beat, vagy legalábbis annak kísérteties keleti félhomályos lidércfénye. Olyan dolgokkal, mint Jack Keruac: Úton-ja, Salinger: Zabhegyezője, az "Üvöltés" "Vallomások a beatnemzedékről" antológia mondatai, de még vagy húsz, huszonöt könyv, amely a nemzedék kötelező olvasmánya lett, úgy és annyira, hogy a mai ifjú megérteni sem tudja -nem ő tehet róla, csak a kor elképzelhetetlen- mint ahogy az az aktus sem, hogy a személyzetist kell megkérni, hogy engedélyt adjon a Csehszlovákiába való utazáshoz. Allen Ginsberg verse "Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban…" vagy "Az utolsó óra története" Dan Proppertől "Az utolsó óra 52. percében az egyik csendes-óceáni H-bomba nagy gomolyag röpcédulát lökött ki magából Bumm felirattal; az utolsó óra 53. percében Jézus Krisztus megjelent a Time címlapján, Donald kacsa és az FBI főnöke társaságában"… mondatok olyan ismertekké váltak, mint a "Cipőt, cipőboltból!" mélyhatású szocialista reklám, vagy az infantilis Lottoto figura. De a kötelező egyenruha a nyugati farmer és tarisznya, bal kézben ÉS, hosszú haj (dehogy hosszú, csak kicsit hosszabb, mint kötelezően szokásban volt) emlékdarabok tolultak föl homlokom mögött, mert a Dalmát kávézóban összefutottam a Forgács Társasággal.

1968. Balról, jobbra: Csehula, Öcsike,
Füzi Zoli
Érettségi utáni korosztályos csapat, mind költő, író, képzőművész, videós, performer, tehát művész, no nem csak úgy általános művész-státus értelemben, hanem sokkal-inkább Tzara értelmezése szerint. Szóval itt vannak, kidübörögni a szentendrei intellektuális közéletbe, hogy megmutassák, vagyunk, leszünk, figyelj ide, de megérinteni, fogdosni, beterelni nem hagyjuk magunkat, mert nincs a mi sem, ahogy te gondolod, mert a mi az ….. és itt nincs kategorikus válasz, csak szemérmes vátesz. A múlt évben a performance fesztiválon már nyomot hagytak és ifén is ott lesznek MANÓFESZTÁCIÓ programjukkal. Ebben az évben már önállóan, időben és térben is elkülönülve a MűvészetMalomban előfesztivál-programként jelennek meg. Produkció és agyaló-társaság, amelyben a korosztályos együttlét és az általunk ismert-ismeretlen életérzés szólal meg, mely eszközéül a műfajok sokféleségét használja. Kiállítanak, videóinstallációt, mai színházat ötvöznek, felolvasnak és szobaszínházat csinálnak, szóval nyüzsögnek, -a szót, itt értsd intellektuális értelemben. Ülök közöttük, odaengedtek asztalukhoz, csillogó szem, hevület, elutasító magabiztosság, korosztályos távolságtartás, az én és a mi kettőssége, a bevállalom, elutasítom metakommunikációs üzenetei a kívülállóknak is. Belül borzongok magam miatt, idézgetem saját húszévesen szerzett élet- emlékeim.

Az elnök Simándi Csaba arról beszél, hogy miért éppen forgács a csoport neve, meg, hogy az álladó tagság úgy 15 fő, de időnként kéttucatnál is többen vannak és más fiatal csoportokkal, mint a KAMMAT vagy SZIFON is egy-egy produkcióra összeállnak, együttműködnek, kooperálnak. Van közöttük újságíró és műszaki érdeklődésű is, csináltak már programot a Költészet Napjára, bemutatkoztak a P'art moziban sikerrel. Hamvas Béla estet szerveztek és készülnek színre vívendő darabjaik, félve írom le, drámáik is. Konyecsni Enikő, aki szabadúszó újságíró, kérdésemre, hogy vannak-e kedvenc íróik, költőik, sorolja az általam ismeretlen legújabb nagy-durranásokat, de később olyan nevek is elhangzanak, mint Krasznahorkay, vagy Parti Nagy Lajos élő klasszikusok. Hugyecsek Balázzsal arról beszégetünk, hogy ők szívesen beszállnának a nemzetközi művész-kapcsolatokba, érdekli őket a Hvar szigeti Rudina art.

Közben az asztal alatt dörzsölöm a tenyerem, hogy de jó, hogy vannak, s mintha létező párhuzam lenne, amikor mesélik, hogy szociálisan alulról merítenek motívumokat akárcsak annakidején mi. Felidéződik bennem, amikor a Zöldfában hallgattuk Dusánt, Billencset, Sirilát ( ne javíts, mert nem azonos Schirillával) és a többi szabad-szabadverselő társadalmi adatközlőt. Persze ők egy másik kocsmában szoktak szociál-merítkezni, mintha ez, a DADA valamiféle késői kötelező társadalmi terepgyakorlata lenne. Jó dolog, hogy van itt, a vajda-generáció után megint korosztályos művész-csoport, akik csak úgy lenni akarnak. Persze halványak még, kevéssé láthatóak, nem ismerik a nyomulás-technikákat, nincs kapcsolati töke-rendszerük, pénzük, de van valamilyük, ami nekünk, bennünk már csak szunnyadozik, kopik, a frissesség és megmutatkozás visszautasíthatatlan vágya.

 
Allen Ginsberg
 
 
 
Szinte biblia volt