Megyek
a Szamosba, éppen most érkeztem meg Budapestről, az ebben a ciklusban
utolsó megyei gyűlésről. A Dumtsa utcában az OTP előtt tarkára fújt konténer
takarja a kilátást, ezt már az esti programra rakták ki ide, egy rádió
konténerje, ebből nyomják a konzerv-zenét. Megyek, mert hát bevállaltam
én is, hogy a "Szentendre éjjel-nappal nyitva" háromnapos programfolyamban
valami kis szösszenetet összetákolok. Amikor belesodródtam, mint a fűcsomó
az áradásba, hát azt gondoltam, olyan programmal próbálkozom, amiben van
kihívás, mert amikor mindenki nyüzsög, fagyizik, sörözik, szóval, olyan
majálisos hangulatban az emberek az utcán nyüzsögnek, én kamaramuzsikálásra
hívom őket. Hát mit mondjak, várakozásom bejött, pontosabban a program
nem jött be, de működött, mint a lakmuszpapír a sósavas oldatban.
Akiket
elhívtam, ott voltak, (barátaim) de az utcáról, hajóról, egyetlen lélek
sem, így Kovács Gyurival, a trombitással való beszélgetés valóban meghittre
sikerült. 32-en vagyunk az emeleti Klimt teremben ismerősök, barátok és
a történet is arról szól, hogy "itt élünk együtt, ismerjük egymás,
köszönünk, beszélgetünk, barátkozunk, aztán a mosolygós, szemüveges, biciklis
fiatal fiú egyszer csak eltűnik Szentendréről. S amikor egy évtized után
újra találkozunk, a fiú már másképpen vall a világról, és kiderül, visszavonhatatlanul
elhódította őt egy másik babonás világ, a zene." Miközben beszélgetünk,
látszik Gyuri nagyon készült -nem bízott bennem, hogy felkészülök belőle-
kis papírján élettörténetének főbb állomásai, és az is miket fognak játszani
milyen sorrendben zenésztársaival, Ella Istvánnal és Kertessy Ingriddel.
Melyek azok a részletek, amelyeket érdemes a repertoárból elővenni. Az
első kérdésre egész történetfolyam ömlik Gyuriból Pap Tibor bácsiról,
meg Szári Mihály tanár úrról, Rózsa néniről és az összes számára fontos
szentendrei emberről és természetesen a zenésztárs srácokról és a zene
mellett, a másik nagy szerelemről, a bicikliről.
Megszakítások
közben zene dixielandtől a Bachig sokféle. Idővel természetesen előkerülnek
a nagy példakép, a mentor Maurice André történetei is. Szóval, jól elvagyunk,
csak egy kicsit zavaró, hogy a pultos kislány ugyanúgy ütögetve üríti
a kávés dobozt, csörög-zörög miközben Kertessy Ingrid Handelt énekel,
mintha a kávéház zajában lenne. Az utcán, a ház előtt erősítővel játszik
egy kis zenekar is. De hát Istenem, előfordul az ilyen, pláne, hogy én
sem gondoltam végig, hogy amit szerveztem, meghitt műfaj és nem az ilyen
városi nyüzsire való.
Másfél óra alatt lemegy a program. Meglepetésemre mindenki örül, tapsol,
pedig többségében olyanok voltak itt, akinek nincs bérletük a Zeneakadémiára,
de úgy látszik, megfelelő mennyiségben, jó minőségben és ismerős kezéből,
még a komolyzene is tud örömet okozni, és nem csak annak, akiknek ez napi
étke.
|
|
|