|
Szentendre
ünnepei közül a legismertebb augusztus 19-e, Krisztus
színe változásának ortodox ünnepe,
Preobrazsenszka templom búcsúja, a szentendrei szerbek
legnagyobb ünnepe. A templom a Bogdányi utcában
a Vujicsics téren áll, amelyet egy korábbi fatemplom
helyére 1741 és 1746 között építettek
fel mai formájában. A csehsüveg-boltozatos templomot
úgy alakították ki, hogy nincs benne a kórus,
de a többi berendezése megegyezik az ortodox templombelsõkkel.
A szentély elõtti ikonosztázon öt sorban,
díszes szõlõfürtös, indás mintázatú
keretekben vannak elhelyezve az ikonok. Érdekessége,
hogy más szerb ortodox templomokban lévõtõl
eltérõen itt úgy építették
meg az ikonosztázt, hogy az a mennyezetig ér. Ez az
elsõ olyan képfal, amelyen bizánci stílust
a barokk váltja fel. Helytörténeti érdekessége
még, hogy az ikonosztáz mögötti szentséget
elõkészítõ fülkében lévõ
fa táblán, a szappanfõzõ céh 1823-ból
származó névsora olvasható.
A
templom kapuzatának kõépítménye,
amely a pesti szerb templom kapujának másolata, foglalja
keretbe Olhauser József szentendrei lakatosmester készítette
a kovácsoltvas kaput. E templom tulajdonképpen a régi
város vége, itt kezdõdött Szentendre határa.
A mai Rév utca helyén széles árok vezette
el a Szamárhegyrõl lefolyó vizet a Dunába,
amely felett kis fahíd ívelt át. Ettõl
északra már csak szõlõk és gyümölcsösök
voltak és a legközelebbi épület a valamikori
határban lévõ a Szamárhegy aljában
található Dézsma ház volt.
Több
évszázada augusztus 19-e nem csak a helyiek ünnepe,
mert erre az alkalomra, Szentendrére látogattak az
ország különbözõ részeibõl
a magyarországi szerbek, hogy együtt ünnepeljenek.
A századfordulón még fogattal, hajóval
érkezett a sokaság az ország távoli
részeibõl és külföldrõl is.
Az ünnepi istentiszteleten hagyományosan szõlõt
szenteltek, majd a templom udvarán az egyházközség
elnöke kaláccsal és borral kínálta
az istentiszteletrõl kijövõket. Ez a szokás
napjainkig fennmaradt. Ilyenkor nem csak az ortodox hívok
vannak a templomkertben, hanem a környéken lakó
dalmátok és más városiak is. A templom
kertjében a délutáni vecsernye
után kólót járt az összegyûlt
ünneplõ közönség. Régen ilyenkor
kólón kívül, szrpkinyicát, kukunyestyét,
zápletet, szelyacssicát is táncoltak.
|
|
A hatvanas években Vujicsics Tihamér tragikus sorsú
ismert zeneszerzõ, kedves vidám alakja is gyakran
volt látható ezen az ünnepen. Szívesen
kapcsolódott be az udvaron játszó budakalászi,
pomázi tamburazenekar játékába, hogy
maga is szórakoztassa a közönséget.A
templom elõtti kis tér négy éve Vujicsics
Tihamér nevét viseli. Átépítését
a Vujicsics Együttes alapítója Eredics Kálmán
és családja szervezte. A téren Asszonyi Tamás
bárányos kútja áll, amely egyik kedvelt
köztéri alkotása városunknak. A
régi búcsúk fontos szereplõje volt és
a gyermekek kedvence volt a mézeskalácsos és
a cukorkaárus (alvadzsija vagy más néven posztaszticsász).
Ekkor még kapható volt mézeskalács és
a kor kedvelt üdítõje a serbet, vagy magyar nevén
a török sör. Amelyet úgy készítették,
hogy a száraz gyümölcsöket elõbb vízben
megpuhították, majd szétzúzták
és a lét kisajtolták. Ezután hígították
fel friss vízzel. Azért, hogy kellemesen üdítõ,
édes-savanykás ízû legyen mézet
és citromot is adtak hozzá. Ezt a gyümölcslét
jéggel kínálták. Szentendrén
a serbet egyik kedvelt alapanyaga a gránátalma volt.
A
búcsúra érkezõ vendégeket a szerb
családok kitakarított, feldíszített
házzal, ünnepélyesen fogadták. A vendéglátók
mindent megtettek azért, hogy a vendégeiknek mindenbõl
a legjobbat adják. Ezt tükrözi a búcsúi
ebéd összeállítása is.
Az augusztus 19-i búcsúi ebéd általam
ismert étrendje a következõ:
Elso fogás a tyúk- vagy marhahús leves, amely
kissé erõsebben fûszeres, inkább borsos,
mint a nálunk szokásosan ismert változata,
amelyet (rezánci)-val metélt tésztával
tálaltak, majd a levesben fõtt marhahús, tyúkhús
következett, amelyet paradicsommártással és
hagymás krumplival adtak az ünnepi asztalra.
A harmadik fogás a szárnyas hús rizzsel, a
negyedik a paprikás, vagy pörkölt, amelyet, a (szárma)
töltött káposzta követett. Hatodik fogás
a pecsenye, amely lehetett malac, bárány vagy libasült.
Befejezésül különféle tésztákat,
süteményt adtak az asztalra. Ez után kínálták
fel a hagyományos török kávét.
|
|
|