|
|
Az
eredeti, a Péterpál utcában függeszkedik immáron másfél éve. Öcsike ötlete,
kereskedelmi antiszlogen, Éljen a művészet! felirattal. Most a háromnapos
Szentendre éjjel-nappal nyitva program részeként a Görög utcában is felugrott
egy vörös banner az utca fölé, Művészetek utcája szöveggel. Az ötlet jó,
sőt kézenfekvő is, mert hát Szentendrén művészetek utcáját nyitni, olyan,
mint a mézeskalács ház mellett, valódi mézeskalácsot árulni egy asztalkáról.
Igen ám, de meggondoltabban, óvatosabban a dologgal, mert ezzel átverni
a gyanútlan látogatót, simlis esztétát, jószándékú lakótelepi háziasszonyt
egyszerűen nem illik. Hiszen ő arra számít, hogy a szentendrei festészet
széles kínálatával fog szembesülni, meglesheti azt is, amikor a festők
éppen alkotnak. Ugyanis, számukra a festő, még mindig a plen-air festő,
és lelki szemeik előtt olyan, plen-air remekművek, mint a Majális vagy
a Lilaruhás nő Szinyei Merse Pál alkotásai vagy a nagybányai művésztelep
alapítója és a plen-air festészet hazai atyja Hollósy Simoné, az utód
a szentendreivé lett Ferenczy Károlyé.
Szóval, nem akármilyen ügyről van szó, ezzel itt nem illik játszani. Ha
a plen-air, a szabadban festés megjelenik, érdemes a kvalitásra adni,
mert ha nincs, akkor lejáratja a városi képzőművészet egyébként is csökkenő
hírnevét. Szóval, Szentendrén egyáltalán nem mindegy ki fest az utcán,
milyen alkotásokat raknak ki a falra. Persze, ha ez show, tömeges akció
és ott vannak a tábori állványosok között a mértéket adók, akkor elmegy
mellettük még húsz vasárnapi festő és tanuló gyerek is, de arra itt ebben
a városban illik vigyázni, hogy mi és miként jelenik meg művészet felirattal
a nagyközönség előtt.
Az
egyik internetes tudósításban az alábbi szöveget olvasom: "A
városban járkálva bárhol beleütközhetünk egy állványa mögött dolgozó festőművészbe,
ugyanis a már-már kikopó plein-air figurákat most ismét ide gyűjti a város.
Igaz, éjszakai ottjártunkkor mi eggyel sem találkoztunk, de a "Művészetek
uccájában" (sic!) megcsodálhattuk a kirakodott - főként fotórealista
- vásznakat. Mindez ígéretes fölélesztése a legendás szentendrei tradícióknak.
A gazdag hagyományú kisvárost ugyanis csodálatos épített és természetes
környezete avatta az elcsatolt Nagybánya utódjává. Hosszú évtizedekig
megszokott látvány volt a város különböző, jó kilátást biztosító helyein
egy-egy festőművész." Szóval ötlet jó és lám, azonnal
oda is figyelnek rá, de nem illik kamuzni vele.
Mert
hát valljuk be, a művészeti iskola hat növendékének utcai plen aire-zése
szép és becsülendő dolog, de ők mégsem a szentendrei festészet élő emblematikus
alakjai. A hetvenes évek templomtéri sokadalmában még Asszonyi, Ligeti
érméi voltak a fizetőeszközök, Kocsis Imre és a többi akkor még negyvenes,
ötvenes művész is ott nyüzsgött, a tárgy- és műsor-kínálat kimondottan
érdekes, színvonalas volt. Ezért is, illik arra gondolni és vigyázni is,
hogy ne segítsük hozzá a sajtót és nagyközönséget sem, hogy Szentendre
jelképe a dilletáns festő és az óriás ceruza legyen, mert akkor hiába
a jó kezdeményezés, csöbörből, vödörbe kerülhetünk.
|
|
|