| 
        Az 
        eredeti, a Péterpál utcában függeszkedik immáron másfél éve. Öcsike ötlete, 
        kereskedelmi antiszlogen, Éljen a művészet! felirattal. Most a háromnapos 
        Szentendre éjjel-nappal nyitva program részeként a Görög utcában is felugrott 
        egy vörös banner az utca fölé, Művészetek utcája szöveggel. Az ötlet jó, 
        sőt kézenfekvő is, mert hát Szentendrén művészetek utcáját nyitni, olyan, 
        mint a mézeskalács ház mellett, valódi mézeskalácsot árulni egy asztalkáról. 
        Igen ám, de meggondoltabban, óvatosabban a dologgal, mert ezzel átverni 
        a gyanútlan látogatót, simlis esztétát, jószándékú lakótelepi háziasszonyt 
        egyszerűen nem illik. Hiszen ő arra számít, hogy a szentendrei festészet 
        széles kínálatával fog szembesülni, meglesheti azt is, amikor a festők 
        éppen alkotnak. Ugyanis, számukra a festő, még mindig a plen-air festő, 
        és lelki szemeik előtt olyan, plen-air remekművek, mint a Majális vagy 
        a Lilaruhás nő Szinyei Merse Pál alkotásai vagy a nagybányai művésztelep 
        alapítója és a plen-air festészet hazai atyja Hollósy Simoné, az utód 
        a szentendreivé lett Ferenczy Károlyé. 
          |  |   
          |  |   Szóval, nem akármilyen ügyről van szó, ezzel itt nem illik játszani. Ha 
        a plen-air, a szabadban festés megjelenik, érdemes a kvalitásra adni, 
        mert ha nincs, akkor lejáratja a városi képzőművészet egyébként is csökkenő 
        hírnevét. Szóval, Szentendrén egyáltalán nem mindegy ki fest az utcán, 
        milyen alkotásokat raknak ki a falra. Persze, ha ez show, tömeges akció 
        és ott vannak a tábori állványosok között a mértéket adók, akkor elmegy 
        mellettük még húsz vasárnapi festő és tanuló gyerek is, de arra itt ebben 
        a városban illik vigyázni, hogy mi és miként jelenik meg művészet felirattal 
        a nagyközönség előtt.
 Az 
        egyik internetes tudósításban az alábbi szöveget olvasom: "A 
        városban járkálva bárhol beleütközhetünk egy állványa mögött dolgozó festőművészbe, 
        ugyanis a már-már kikopó plein-air figurákat most ismét ide gyűjti a város. 
        Igaz, éjszakai ottjártunkkor mi eggyel sem találkoztunk, de a "Művészetek 
        uccájában" (sic!) megcsodálhattuk a kirakodott - főként fotórealista 
        - vásznakat. Mindez ígéretes fölélesztése a legendás szentendrei tradícióknak. 
        A gazdag hagyományú kisvárost ugyanis csodálatos épített és természetes 
        környezete avatta az elcsatolt Nagybánya utódjává. Hosszú évtizedekig 
        megszokott látvány volt a város különböző, jó kilátást biztosító helyein 
        egy-egy festőművész." Szóval ötlet jó és lám, azonnal 
        oda is figyelnek rá, de nem illik kamuzni vele.  Mert 
        hát valljuk be, a művészeti iskola hat növendékének utcai plen aire-zése 
        szép és becsülendő dolog, de ők mégsem a szentendrei festészet élő emblematikus 
        alakjai. A hetvenes évek templomtéri sokadalmában még Asszonyi, Ligeti 
        érméi voltak a fizetőeszközök, Kocsis Imre és a többi akkor még negyvenes, 
        ötvenes művész is ott nyüzsgött, a tárgy- és műsor-kínálat kimondottan 
        érdekes, színvonalas volt. Ezért is, illik arra gondolni és vigyázni is, 
        hogy ne segítsük hozzá a sajtót és nagyközönséget sem, hogy Szentendre 
        jelképe a dilletáns festő és az óriás ceruza legyen, mert akkor hiába 
        a jó kezdeményezés, csöbörből, vödörbe kerülhetünk. |  |  |