főoldalra  
   
HOSSZÚ ÜLÉS
   
   
Hogyhogy te itt? Kérdezi, könyvtárba tévedő ismerősöm, amikor meglát a portás pult mögött. Én meg hülye, magyarázkodásba kezdek, hogy bár e munka nem kíván túlzott intellektuális erőfeszítést, de jó foglalatosság, meg jól is érzem magam, mentegetődzöm, mintha kellene.

Mert hát, mit is mondhatnék neki, hiszen úgysem értené dzsippre és rolexre egyenirányúsított pismányi agyával, hogy ez itt kérem, nem akármilyen, ez különleges hely, különleges emberekkel. Mert mit tudhat ő Sándordoktorról és az ő gázégő-személyiség tipológiájáról és arról, hogy kedvence az első századi római birodalom és kora, és hogy jobban ismeri Marcus Ulpius Traianust, aki politikai és katonai pályafutás után jutott a trónra, és aki provinciává szervezte Daciát. Akinek a dákok fölött aratott győzelmét Rómában emlékoszlopa hirdeti, mint a szomszédos közért eladóját, pedig vele mindennap találkozik, hiszen oda ugrunk át kajáért.

S, hogy ne csak róla tudósíthassak az utókornak, íme egy másik ember, Pista, akivel egy házba vetett a sors. Ő sem akárki, nem megyei önkormányzati alelnök, vagy minisztériumi osztályvezető, mert hát azokból van tucatszám, mint nokedli a paradicsomlevesben, mert ő mindenes és illuzionista. Mert hát minden intézménynek megvan a maga Uri Gellere, kanál-hajlító és eltűnő illuzionistája. Olyan, aki a paranormális jelenségek tudója, és gyakorlója. Némelyik, minként a mi Pistánk is, többet tud a szakmáról, mint világhírű, milliárdossá lett kollégája. De ellentétben a nálánál kisebb tudású Urival, Pista e honban él és nem olyan jólétben, mint ahogy magyar származású és a kalandos életű Uri, aki élete során lakott már Izraelben, Cipruson, Amerikában, hogy végül Angliában találjon otthonra egy a Temze melletti Londontól negyven kilométerre lévő kis 1500 lelkes gyönyörű középkori faluban. S mint írják, házához pazar angolkert, patak, helikopter leszálló pálya, rózsakert, vendégház, parkoló és egy misztikus ház is tartozik.

A mi Pistánk produkciói mégis eredetibbek, ő ugyanis különleges rekvizitumok és körülmények, füst és mesterséges köd nélkül is képes az illúzióra. Sőt, neki ehhez nem kell félhomály, a néző szemébe világító reflektor sem. Ő a legautentikusabb és egyben ősi műfaj, a natúr mágia gyakorlója.

Ezért úgy tud egyszerre melletted állni és ugyanakkor már másutt lenni, (teleportácó teleportatio lat.) hogy ennek okát eddig semmiféle tudományos magyarázattal nem tudták megvilágítani. Azt érzékeled, hogy látod, vagy láttad ott és máris bizonytalan vagy , hogy amit láttál az a valóság-e vagy csak annak illúziója, hologramja, megfoghatatlan mása volt.

Én azt gyanítom, hogy a jelenség mögött egy nem mindennapi, csak a csillagászok által tudott jelenség, a fler áll. A fler oka, ugyanis feltehetőleg az erős mágneses tér nagymértékben torzult erővonalainak egy új, alacsonyabb energiájú állapotba történő átrendeződése. Ez a jelenség a teljes elektromágneses színképben figyelhető meg, és ezért ehhez kevés az emberi szem érzékelésére hagyatkozni, erre különleges, a napkitörések vizsgálatánál használt speciális távcső szükséges.

De többen kollégáim, bocsánat, a nem portás szintű alkalmazottak közül, főképpen fiatal női könyvtárosok szerint, a levitáció gyakorlója is. /A levitáció (levitatio lat.) a földről való felemelkedés és lebegés, látszólag a gravitáció törvénye ellenében. A spirituális mestereket és fakírokat gyakran ábrázolják lebegve. Néhányan a levitációra való képességet a kegyelem állapotának tartják./ Mert, mint mesélik, egyszer látták Barcsay mester mozaikja előtt, a padozattól harminc centire a telej felett lebegni, de ez nem most, hanem még valamikor a nyolcvanas években történt, amikor egyesek szerint, még boldog békeidőket éltünk, legalább is, ami a gáz és kenyér árát illeti.

  a lap tetjére