„A
hiábavalóság konferenciája”
címmelK.A. szervező és kulturguru, keserű hangvételű írása jelent meg a
Szentendre és vidéke című lapban a II. Szentendrei Városmarketing konferenciáról.
Az antre-ban az írás szerzője így fogalmaz :
” Pedig meghívót kapott az összes kistérségi önkormányzat és valamennyi
szállásadó, utazási iroda, vendéglátó és kiskereskedelmi vállalkozó, összesen
mintegy 250-300 érintett.
Szentendre polgármestere nyitóbeszéde után néhány perccel fővárosi rendezvényre
sietett, egyetlen városi képviselő, Dragon Pál hallgatta kora délutánig
a szakemberek prezentációit, holott elsősorban nekik szólt, helyettük aggódott
minden megszólaló. Hiába. Quo vadis, Szentendre? (merre tovább Szentendre?)”
Majd a továbbiakban dicséri az előadókat, a hozzá közelebb állókat jobb,
- Kálnoky Gyöngyössy Márton … dinamikus prezentációjával, mint ahogy Dr.
Cseri Miklós ezúttal is duzzadt az önbizalomtól- a nézeteitől távolabb állókat
tényszerűség-jelzőkkel, vagy azok hiányával minősítve. Az írás további részében
előadásukból rövid velődarabokat kiragadva sorolja az előadók, pontosabban
majd minden előadó neve mellé, miről is beszéltek. Aztán a perorációban
ismét keserűre vált hangvétele: „ Bántóan
gyér érdeklődés és kiváló előadások- így foglalható össze a múlt héten a
szentendrei Városháza dísztermében megrendezett II. Szentendre Városmarketing
Konferencia.”
Nos,
én is részt vettem ezen a konferencián, igaz, csak a délutáni etapon,
és talán ezért, az írásmű alkotója kifelejtetta felsorolásból. Mivel portási
teendőim a könyvtárban marasztaltak, így hát csak ez időszakban elhangzottakról
tudok az agyamban megmaradt foszlányokból idézni.
Először
is, amikor megérkeztem körülbül fél három lehetett, tizenketten lehettünk
a termeben, a többség előadásra váró, mások a lelépés lehetőségét leső
résztvevők. A hangulat a szokásost volt„a
mikor megyünk már haza” idétlen mondattal jellemezhető.
Pedig, - s ezen a ponton egyet kell értenem a cikk írójával- hátra volt
még Pelle Csilla szerintem kimondottan színvonalas előadása, amelyet „Sajnos
nekem is beszélnem kell még, de ne haragudjanak ezért, hamarosan befejezem
„ felütéssel kissé lerontott.
Azt
gondoltam, hogy inkább a délutáni etapon választom.
Amikor döntenem kellett hogy a tanácskozás melyik részét válasszam, azt
gondoltam, hogy inkább a délutáni etapot választom, mert az ekkor elhangzó,
a hétköznapi szentendreiek mondandója, látszott számomra érdekesebbnek,
fontosabbnak a városmarketing szempontjából is. Az, hogy mi szentendreiek,
mit gondolunk és tudunk városunkról, magunkról, mit tartunk értékesnek,
mi az a legkisebb közös többszörös amiben egyetértünk. Mert meggyőződésem,
hogy a mosóporral összevetve, marketinges szempontból a városi is csak
egy termék, de mégis más, mert sajátos és közösségi tevékenység is egyben.
S a szereplők, esetünkben az intézmények és a városlakók öntevékenysége
és összehangolt munkája kell az eredményességhez.
Stratégia
kell.
Persze kell, pontosabban kellene hozzá stratégia is. Átgondolt, világos,
mai és a megvalósítók képességeit, készségeit és a megcélzott vásárlók
igényeit jól ismerő, arra építő stratégia. Ezt nevezzük esetünkben jövőképnek,
városfejlesztési vagy városkoncepciónak. S az tévedés, hogy ez lehet összehordott,
csak legyünk már túl rajta- innen-onnan összeollózott, lenyúlt elképözelés
halmaz, mert az ilyen hamar megbukik. Hiszen ha az a kép, amelyet jövőről
felvázolunk, nem a település sajátos igényeiből fakad, nem annak múltjából
építkezik, és céljaiban nem a közösség vágyait megvalósító, akkor sikertelenségre
van ítélve.
Csakhogy
jó stratégia megalkotása Szentendrén nehéz ügy. Túl sok ahhoz itt a gondokoló
fő, hogy csak úgy, séma-szerűen, - mint nagyvárosokban, ahol már olyan
erős volt a szegregációs folyamat, hogy a helyi társadalom széttagolódott,
elveszítette közösségi értekartikuláló képességét,- el lehessen fogadtatni
ilyen koncepciót is. Itt pontosan kell tudni, kikkel, mit kell egyeztetned,
mert egyébként terved elutasítják. S ami számomra közel negyedszázados
tapasztalat, a szentendreiek nem képesek, csak olyat elfogadni, amely
egyedi és eredeti.
Van
nekünk tervünk, a Dutmsa terv
Úgy tapsztalom, hogy a Dietz-féle városvezetés nem rendelkezik ilyen stratégiával,
pedig írattak már legalább öt füzetnyi, többször tízoldalas dolgozatot
Dumtsa Jenő városfejlesztési stratégia és terv néven. Pontosabban az ezekben
leírtaknak nem a mondataival, vagy legalább is, nem minden mondatával
van baj, hanem ismeretével, elfogadottságával.
A „ van nekünk tervünk, a Dutmsa terv” választási szlogenről, mint kiderült
blöff volt. Ennek következményét, az időveszteséget most szenvedik el.
Ez az oka annak, hogy nem sikerült valódi gondolatébresztőt és ez alapján
széleskörű érdemi városi vitát kelteniük. Mondom ezt annak ellenére, hogy
számos fórumon ismertették elképzeléseiket, hivatkoznak rá úton útfélen.
Úgy látszik, a stratégia-készítés intellektuális tartalékai azon az oldalon
mára elfogytak, kifújtak és újdonság-ereje is elveszett. Már szinte lehetelen
a város értelmiségét, lakosait bevonni abba a vitába, amelyben végiggondolják
melyek értékeink, mit várnak városuk jövőjétől.
Szembesülniük kell azzal a jelenséggel, hogy napjainkban, a mindennapos
kormányzás idejében, a városvezetéstől gyakorlati,- itt kátyú van, nem
viszik el a szemetet stb.- válaszokat, probléma-megoldásokat vának el
a városlakók s ezért keletkezik az a látszat, mintha nem érdekelné a közösséget
városa jövője, mintha csak napi panaszai lennének.
|
|
Az
is sokat mond, ki nem jött el
Távolságtartók a befolyásos városi társadalmi csoportok prominensei. Jól
mutatta ezt ezen a konferencián, hogy az egyik, legbefolyásosabb, Szentendre
arculatára döntő befolyással bíró és meghatározó városi csoportból -akik
nélkül nincs városi stratégia, még akkor sem, ha sokszor nehéz velük a
polémia- Pistyúr Imre szólalt meg. De mint ahogy Szentendrén, dr. Cseri
bevonása és megnyerése nélkül nem szabad stratégia felvázolására vállalkozni
- és jó volt, hogy ott volt- Farkas Ádámék megszólalásának hiánya nem
pótolható és megbocsáthatatlan hiba. Tudom nem könnyű közöttük olyan szereplőt
találni, aki távlatosan és világosan fel tudja vázolni jövőképük elképzeléseit.
De említhetnék még két három hasonló befolyású csoportot és nevet, akik
nélkül nem érdemes ilyen programba belevágni. Viszont számomra a meglepetés
erejével hatott, és a város vezetése számára a jövőben kiváló partner
lehet,- bár mondandója nem minden részletével értettem egyet- a jó intellektusú
és együttműködésre is kész új múzeumi vezető.
A
képviselők távolmaradásáról:
A képviselők hiányáról annyit, bár mi vagyunk a választók által felkent
városi vezető testület, de úgy látszik -ez már az érdeklődésből, annak
hiányából is kiderül- nem vagyunk képesek azt a feladatunkat teljesíteni,
amely nem a „kátyú van az utcán probléma” megoldása. Úgy, hogy azt gondolom
a cikk írójának abban nincs igaza, hogy hiányoztak a képviselők, mert
legfeljebb darabra lettünk volna többen, ha eljönnek. Azt meg, hogy szentendrei
kulturális bizottság elnöke, megengedhette magának -formálisan ezt senki
sem kérheti rajta számon- hogy nem szólt hozzá, amelyben világos értékorientációs
stratégiát-vázol fel, számomra megfejthetetlen talány.
A megosztottság is nehezíti, hogy egységes stratégiája legyen városnak
Az is látszik, hogy Kriaszter nem képes arra, -ehhez felszínes és inkább
csak dumafranci- hogy városi stratégiában gondolkodjon -nem az ő feladata,
bár szeretné. Így ma nincs a város élén olyan személy, -ek, akik intellektuálisan
képesek lennének és élére tudnának állni egy új Szentendre stratégiának.
Így a jövőbeni sodródás szinte előre jósolható. Ez nem jó szándék dolga.
Külön lehúzó erőnek és egyben tehertételnek látszik ebben a hivatali apparátus
is. A főépítész, aljegyző és még néhány hivatalnok kivételével nincs is
partner ebben. A szervezet át és leépítésével, bár kezessé tudták tenni
a társaságot, de éppen annak vették el a lehetőségét is, hogy valódi menedzsmentje
lehessen Szentendrének.
Ezt még a megosztottság is nehezíti. És ebben nem mi, a városházi ellenzék
játszunk szerepet. Mert ha értékelni lehet egyáltalán tevékenységünket,
ehhez mi túlságosan langyosak vagyunk. Hanem a valamikor még Dietz mögött
álló csoportok. Akik bár még csak a háttérben kritizálják az átabota városfejlesztési
lépéseket, illetve annak hiányár, de mint mondják adott időben korrigáltatni
fognak.
Gondolom,
erősen jobbra húzva a szekér rúdját. Már csak ezért is, mert az Új Kulturális
Központ rendezvényeit újabban már csak az az harminc, ötven fős petőfis
társaság látogatja. S azt is bűnéül róják fel Kriaszternek, hogy sikerült
a választások időpontjában még széleskörű városi érdeklődést, támogatást
elporlasztania. Ebben mint hallom a Szentendre és vidéke új koncepcióját
éppen úgy ludasnak tartják, mint annak szimulálását, eljátszását, hogy
milyen gazdag a városi programkínálat és milyen sokan érdeklődnek. Ez
azért is önveszélyes, mert Szentendrére is jellemző a kisvárosokban oly
jellegzetes transzparencia, átláthatóság. Hiszen itt mindenki, mindenről
tud, legfeljebb arról nem, hogy holnap milyen program lesz, még akkor
sem, ha tizenöt újságban és ötszáz plakáton hirdették meg.
Kérdések,
amelyekre a válaszokat várunk
Nos ezek ismertében a városmarketingről beszélni nem könnyű dolog. Először
is tisztázni kellene, mi is a termék egy-két főbb jellemzője, sajátossága.
Úgyebár, azt tudjuk, hogy Szentendre a művészetek, újabban a festők városa.
Mitől lenne ez, a MűvészetMalomtól? A legfontosabb egy új helytörténeti
kiállítás? Vagy a különböző szereplők tevékenységének összehangolása,
hogy a kiskereskedők tudatos marketinggel és akciókkal előbb a helyi törzsközönségüket
szervezzék meg? Az idegenvezetők lecserélése helyiekre, korlátozva mások
szentendrei tevékenységét? Tiszta, rendezett kulturált környezet, amihez
hozzátartozik a európai színvonalú toalett is? Vagy a termék mint kistérségi
árú, együttes felkínálása, adjusztálása? Hogy három kiemelkedő hagyománya
van Szentendrének az Ivan dan, Szerb búcsú, és a purger bál? Persze mind
és ezek is.
Azért
gondolom, hogy e konferencia nem válaszolt az idő feltette kérdésekre.
Sokkal inkább kérdéseket vetett fel és tényeket erősített meg. Az világosan
kiderült, városstratégia kell. Másodsorban, a város értékei közül kiválasztani
azt a néhány elemet, amelyet megerősítve, erre építve, egyedi, sajátos,
karakteres, mással össze nem téveszthető árúként Szentendrét fel lehet
kínálni a helyieknek és idelátogatóknak.
|
|
a lap tetjére |