|
|||||||||||
PARDON
! OPERETT!
|
|||||||||||
|
|||||||||||
E sajátosan magyar, bécsi műfaj, a hatvanas évek óta nemzedékem által szívből utált operett. Lelki szemeim előtt a tanti, amint a rádióban valamelyik Kálmán Imre, Huszka Jenő, Szirmai Albert, Ábrahám Pál, Lehár Ferenc operett-sláger szól és közben mosolygósan pucolja a zöldborsót. De az is igaz, hogy ezt legalább tudja rólunk Európa, úgy mint Puskás Öcsiéket, a guláscht, tsikóscht meg a paprikát de aztán ennyi és azóta tulajdonképpen semmi. Ráadásul ezt is, mint bécsi műfajt tartják számon, mintha Budapestnek vagy Bukarestnek nem lett volna a maga idejében europa-hírű operett műsora, primadonnái. S
ha azt gondolják rosszúl érzetem magam ezen az estén, hát piszkosul tévednek,
mert pont az ellenkezője igaz. Az akaratlanul is a fülemben visszaidéződő
dallamok, a cintányéros, cudar világ amely vágyik egy nő után, hogy majd
beugorjon a nagybőgőbe mondatok ismertségére számító Ascher Tamás tanár
úr úgy rendezte meg a játékot, hogy állandó ambivalenciában, a mosoly
és a romantikus meghatottság keskeny mezsgyéjén tartott. Azt is mondhatom,
hogy posztmodern performance-ra vették a dolgot, de ez így nem igaz, mert
a humor finom volt inkább operett-önirónia és eközben a hallgatókat piszkosul
megdolgoztatták, mert a hempergéstől a táncon át, az álladó dinamikus
mozgásig mindenre rávették őket, felidéztették velük a harmincas években
divattá vált operett tánc-sztenderdeket és közben megkövetelték, hogy
az ének és színészi formálás koncentráltan jöjjön át. Ezen még a nedves
időtől időközben kissé lehangolódott pianino és az időnkét a színészeket
lefejező, félbefűrészelő világítás sem tudott rontani. Legyen mentségükre,
hogy öt perccel e kezdés előtt derült ki, hogy színpad helyett a terasz
lesz a játszóhely. Ugyanis a játék (hozzáállás) fiatalos, lendületes élvezetes
volt és egy-egy esetben igazán színvonalas duettet, szólót produkáltak
az ifjak. Sajnálom, hogy kevés volt a nézők között a színinövendékek korosztályából
való, mert ezt ők is tudták volna élvezni. |
|