|
||||||||
EGY
KIÁLLÍTÁS MARGÓJÁRA
|
||||||||
|
||||||||
Pompei ásatások során különleges üregeket találtak, melyeket híg gipszpéppel kiöntve döbbenetes formákat kaptak. Testet öltöttek a katasztrófa áldozatai. A Vezúv kitöréskor a sűrűn hulló hamu gyorsan betemette az áldozatokat. A kitörést követő eső hatására a kissé megduzzadt hamu kemény masszaként vonta be a testeket, mintegy természetes öntőformát készített róluk. A pompei üzenet, üzenet az embernek. Üzenet az időről, formáról. Arról, hogy mi csak üregek vagyunk, a bennünket a körülvevő tér formál bennünket, ezért számomra ez az abszolut szobrászi üzenet. Az, hogy a megkövesedett hamuban, vagy bármiféle tőlünk idegen közeg formája által maradhatunk meg. Hogy helyünk kétséges saját magunk alkotta terünkben is. Valami hasonló üzenettel bír számomra Ofra Zimbalista izraeli szobrászművésznő napokban nyílt szoborszínháza is, amelyet MűvészetMalom ipari műemlék épületének homlokzatán és három szintjén nézhet meg április 20. és június 24. között a Szentendrére látogató.
A kiállításon látható majd nyolcvan szobor - amelyek naturális emberi figurák és a műemlék épület vakolatlan, rusztikus tömbjének külső felületén, az épület ablaknyílásaiban, belső tereiben állnak, fekszenek, lógnak, akaszkodnak, kapaszkodnak, egy-egy vétlen pillanatban repülnek is, érdekes kontextusokat, gondolatokat kínálnak a tárlatlátogatónak. A kiállításról elmondható, attraktív, közönséget megmozgatóan vonzó és mindenképpen jó, hogy a sok szponzor és ügyes szervezés segítségével megszületett. S bár a szoborszínház két év alatt öltött formát, helyenként az üzenet még kidolgozatlan, vagy elnagyolt. Sokkal inkább életkép, mint dámai pontosságú üzenetek összege. Mégis, mindezek ellenére is, sokkal többet mond el a tér és ember viszonyáról, mint sok ezt megelőző kiállítás, különösen azok, amelyekben a művészt szabadjára engedték, vagy nem tudták megakadályozni abban, hogy tömeges kirakodóvásárt csináljon a tér és alkotás kényes viszonyrendszeréből. Persze Önök most az mondhatják az ókor, a reneszánsz óta ismertek a tér és alkotás összhangjának szabályai, és az is hogy mennyire kényes dolog ez. Így van. Éppen ezért fontos és követendő. A
megnyitó után, egy kávé mellett kis társaságban beszélgetünk. Szóba kerül
sok minden, az is, mennyire fontos, hogy a mai magyar képzőművészet megmutatkozhasson
külföldön és jó külföldi kiállítások legyenek nálunk. Ez a kiállítás is
ilyen. De szóba jön a budapesti Van Gogh kiállítás sikere is és hogy most
már majd harminc millió nyereséget hozott, pedig hat évvel korábban azt,
hogy kiállítás nyereséges legyen elképzelhetetlen volt. Aztán
Hiller István azt meséli, hogy az olasz médiumok többször is ismertették
Csontváry életművét, illetve az európai kultúrát bemutató kiállításon
a Quirinale-palotában látható képet, amelyet José Manuel Barroso, az Európai
Bizottság elnöke, Giorgio Napolitano olasz államfő és Romano Prodi miniszterelnök
együtt tekintett meg. Ez néhány hete a Római Szerződés 50. évfordulójára
rendezett ünnepi tárlat alkalmával volt. -A magyar sajtóban meg nem is
volt szó róla, teszem hozzá. |
a lap tetjére |