Vannak
ünnepek, amelyek fogantatásában bár szerepe volt a politikának, mégis a
társadalom természetes bensőséges emberi ünneppé emelt. Az elmúlt ötven
év során fogant hagyomány, hogy a közösségek, családok március nyolcadikán
a nőkre, a hölgyekre gondolnak, és ma már élő tradíció Magyarországon is,
hogy velük és róluk emlékeznek, köszöntik őket. Ebből az alkalomból március
kilencedikén a szentendrei szocialisták is kisebb ünnepséget és szerény
vendéglátást rendeztek a Szamos Marcipán Cukrászda emeltei helyiségében,
amelyre vendégül hívták azokat a hölgyeket, akiket megbecsülésükre különösen
érdemesnek tartanak.
A
nőnapi köszöntő mindig nehéz dolog, ha a beszélő nem akar közhelyektől
hemzsegő semmitmondó lenni, ha nem kívánja felidézni a hatvanas, hetvenes
évek beszédeinek rossz politikai paneljeit, és ha nem kíván mindenáron
aktuális politikus lenni.
Számomra kapóra jött egy régi szentendrei történet, - régi szentendrei
történetek mindig kapóra jönnek. Ugyanis van a Preobrazsenszka, a Tímár
templom kertjében egy görög feliratú sírkő, amelyhez érdekes szentendrei
legenda fűződik. A sírkő felirata az alábbi: " Itt van az Úr boldogult
szolgálója Róza, Theodorosz Martoisz háziasszonya. Élt 58 évet. Elhunyt
1774. augusztus 2-án." A felirat különlegessége, hogy az elhunytat,
aki Theodorosz Martoisz felesége volt, háziasszonyaként említi.
A legenda pedig, hogy mivel alacsonyabb rangú volt férjénél, hiába szerette
és szolgálta becsülettel, tisztességgel férjét ötvennyolc éves koráig,
mégis csak külön sír jutott számára és csak mint háziasszonyt említik.
A szentendrei asszonyok, lányok, hogy e szégyent megtorolják, és életét
megbecsüljék évtizedeken keresztül gondozták sírját, rajta mindig friss
virág díszített, jelezvén a város közösségének, Róza fontos nekünk, nem
tűrjük el a megalázást a tiszteletlenséget. Ide osontak éjjelente, virágot
raktak a sírjára a megesett lányok, mintegy segítségét kérve tőle a várható
megláztatás elviseléséhez is. Ez volt a szentendrei nők, asszonyok első
fellépése, amikor jelezték öntudatosságukat, kívánva a társadalom tisztes
megbecsülését Rózának és maguknak is.
Ez persze legenda, nem tudni, hogy miért a külön sír és felirat, de egy
dolog bizonyos, ez szentendrei történet az asszonyi önmegbecsülésről.
Szentendrén a női egyenjogúság, egyáltalán a mai értelemben vett nő társadalmi
értékrendjének megjelenése későn, csak az első világháború után jelentkezik,
amely kötődik ahhoz, hogy a szentendrei nők is gyári munkára kényszerültek
a filoxéra pusztítása és az első világháború miatt. A KOSMOS és más kalászi
és óbudai üzemekben találkoztak először a szentendrei nők a szakszervezettel,
és az akkor már világ más részén, különösen Európában éledező női egyenjogúság
választójog követelésével, egyáltalán azzal, hogy nőknek lehetnek jogaik.
Krajcsovits Marci bácsi - az ötvenhatos forradalom és szabadságharc szentendrei
eseményeinek egyik fő alakja- édesanyjától és egy-egy más családi fényképalbumból
való az a néhány dokumentum, amely erről tudósíthat bennünket.
Persze
ezekről, mint számos helytörténeti dologról, eseményéről, - talán érthető
módon,- alig, vagy egyáltalán nincs adat, nem folyik feldolgozás közgyűjteményeinkben,
mert hát az előző rendszerekben - előbbiben baloldali okai, utóbbiban
jobboldali jellege miatt- ez nem volt, hiszen nem lehetett fontos. Mint
ahogy, napjainkban is tűntek, tűnnek el fontos kultúr- és gazdaságtörténeti
értékeink, mint például a kocsigyár, épületeivel, termékeivel együtt és
azzal ténnyel is, hogy több mint százötven évig adott tisztes munkát és
megélhetést Szentendre egy része számára.
|
|
a lap
tetjére |