|
Dodolázás
a hatvanas években
|
Októberben
nem csak helyhatósági, de kisebbségi választások is lesznek Szentendrén.
A módosított törvény szerint, ahhoz, hogy ilyen választások lehessenek,
azok, akik valamely nemzeti kisebbséghez tartozónak vallják magukat, kérhetik,
hogy kisebbségi választói névjegyzékbe vegyék őket. Csak akkor alakulhat
egy településen kisebbségi önkormányzat, ha van legalább harminc olyan választópolgár,
aki kérte valamely nemzetiségi névjegyzékbe való felvételét. Tegnap zárult
a névjegyzékbe vétel Szentendrén. Ezek szerint, a városi Kisebbségi választói
névjegyzékbe az alábbi nemzetiségek szerinti és számú választó jegyeztette
magát. Bolgár 1, cigány 116, horvát 75, lengyel 1, német 45, örmény 26,
román 1, szerb 57, szlovák 2. A törvény szerint, ha az előírások szerinti
jelölés és választás október 1-én megtörténik, akkor Szentendrén négy kisebbségi
önkormányzat alakulhat, cigány, horvát, német, szerb. Meglepetés és érdekesség
számba megy, hogy a még működő lengyel kisebbségi önkormányzat ellenére
Szentendrén csak 1 fő vállalta lengyel nemzetiségi hovatartozását.
Szentendrén a kisebbségi, nemzetiségi lét sokkal inkább a történelmet,
hagyományt, kevésbé az élő kultúrát, nyelvet, szokásokat, életmódot jelenít
meg, mint számos magyarországi nemzetiségek lakta településen. Oka, pedig
a magyar hon történelemében és ezen belül Szentendrét érintő sajátos,
más városoktól eltérő sajátosságokban, a város gazdasági életének változásaiban
keresendő. A rácok betelepülésével a tizenhetedik század végén újjászületett,
a szinte teljesen, vagy teljesen kihalt, korábbi lakói által elhagyott
Szentendre élete, a magyarországi településektől eltérő módon alakult.
A város mai arculata (az egész óváros) régi épületeinek, templomainak
meghatározóan nagyobb többsége, a Fő tér és az óváros szinte majd minden
kőépülete e népcsoport ide érkezésének és sikeres (Bécs és Zimony, királyság
és törökök közötti) kereskedelmi, gazdasági (szentendrei zsuppos bor a
városban sikeresen működő céhek, tímárok és kordovánkészítők, paplanosok
és kádárok stb.) tevékenységének az eredménye. 1900-ra, amikor Dumtsa
Jenő, ortodox szerb vallású, származása szerint cincár, a város polgármestere,
aki rendezett tanácsú várossá emeli Szent Endrét, megváltozik. A lakosság
összetétele, a nem magyar nemzetiségűek a város lakosságának még 61%-át
teszik ki, de ezen belül a szerbek már csak az összlakosság 13%-át adják.
Az első világháború, a Szerb Horvát Szlovén Királyság létrejötte, Trianon
és mint döntő változást előidéző tragédia a filoxéra pusztításának következménye,
hogy a szentendrei lakosok többsége a nyomor szintjére jutat és ez a város
nemzetiségi összetételben is döntő változást okoz.
1930-ra a nemzetiségiek aránya Szentendre lakosságán belül tragikusan,
12%-a csökken és az összlakosságon belül a szerbeké 2,5 %. Ekkortájt gyakorlatilag
kicserélődik a főtéri üzletek, az óvárosi, valamikori jólétet mutató házak
tulajdonosi köre. Egy kevésbé tehetős, más műveltségű, iskolai végzetségét
tekintve alacsonyabb iskolázottságú polgárinak nevezhető réteg kezébe
kerül át, amely tradícióiban, szokásaiban nem kötődik a korábbi tulajdonosi
kör életmódjához, értékeihez, nem ismeri a szokásokat sem, nyelvét, kultúráját
tekintve leginkább magyar. Majd a második világháború, államosítások (ötvenes
évek) után 1963-ig, szociális jellegű használata (egyes épületek még ma
is) meghatározó. Döntő változás a hetvenes években történik, amikor Szentendre
országosan és nemzetközileg is ismert idegenfogalmi és kulturálisan régiós
központtá válik, amely dinamikus népességnövekedéssel (kiköltözéssel)
és ennél is nagyobb arányú intellektualizálódással, a lakosság egyre növekvő
gazdagodásával társul.
Ezeknek
a változásoknak következtében a nemzetiségi hagyományok, kultúra, szokások
háttere is megváltozott. Miközben turizmus-igény volt népi együttesek,
népviseletbe öltözött (szerb, dalmát) tchikósch-ra, hagyományos kulturfestre
az ideérkezők szórakoztatására, mint szolgáltatásra, a nemzetiségi lét
tartalmát erősítő közösségi elemek, a nyelv tanítása, családon belüli
használata, szokások életben tartása, közösség összetartása (dalmatin
brat, javor egylet) elsorvadt. A város lakosságán belül a nemzetiségiek
arányára folyamatosan csökken a modernizáció következtében hisz a hagyományos
termelési módok teljes eltűntek ( szőlőtermelés, bor-készítés, gyümölcskultúra
stb.).
Napjainkra már csak a szentendreiség valamiféle emlékeként, hagyomány
alapján él tovább a szentendrei "őslakosság" kb. 5%-ában nemzetiségi
identitása.
|
|
|