főoldalra  
   
MŰVÉSZETMALOM
   
   
Réti Nagybánya atyja
Az ember sokféleképpen juthat művészeti élményhez, ismerethez. Az utak egyéniek és különbözőek, szerintem ismételhetetlenek, mert annyira a személyiség-alakulás sajátos finom szenzorainak működésétől függnek, hogy éppen mit és mikor tud és képes befogadni az ember, és mi okoz számára élményt. Számomra például az opera (abból sem minden) igazán csak ötven felett lett mindennapi kenyerem. Hiába hordott anyám és Polnai néni tiz évig havonta az operába fiatalon, akkor nem tudtam megkedvelni és kamaszkoromban elszöktem, felmondtam a kötelező udvariassági köteléket, hogy a hölgyeket (mármint anyámat és Polnai nénit) én kísérem éjnek-évadján haza. Szóval szombaton beugrottam a keramikusok kiállítását megnézni, és míg a megnyitóra vártam belefutottam Urbán Ágnes tárlatvezetésébe. Éppen a gödöllőiekről beszélt, mármint a Gödöllői Művésztelep alkotásairól, a magyar szecesszió nagy korszakáról. Tudják, s remélem minden kisiskolás is tudja, hogy Nagy Sándor, Körösfői Kriesch Aladár, Remsey Iván a mi képzőművészeti Albert, Farkas,Bene -féle válogatottunk.

Amiért a fenti kacskaringós bevezetőt leírtam annak oka, hogy egyszer régen valamikor nyolcvanas években, amikor még húsz forintért lehetett ebédelni (főtt kolbászt -mócsing volt benne bőven, de különböző E-vel jelölt étvágyfokozók, pépesítő és egyéb műizék nem,- zsemlével, mustárral és egy pohár jaffával) a Marx téri ( ma Fő tér) csirkés boltban, betévedtem az Engels utcai (ma Pátriárka utca) Antikváriumba, hogy nézzek magamnak olvasnivalót. Valami lapozható könnyebb olvasmányt kerestem, amit akkoriban a Fő téri könyvesboltban éppen nem lehetett kapni.

Szóval, ott állok, matatok az öreg, poros, sárgult könyvek között és nem találok semmi jót, még régi szentendrei képeslapot sem – bizonyosan akkor már Elemér régen elvitte,- amikor az egyik legalsó polcon felfedezek egy nagy csomag lila borítójú nagyobb füzet-félét. Hát ahogy vizslalom a szürkére porosodott töredezett papírú füzeteket, kiderül, hogy ezek bizony a Lyka-féle Művészet számai, 1903-tól sorban és hiánytalanul. S ahogy nézegettem, a kezem éppen gödöllői kiáltványnál nyitotta fel az egyiket. Nos megvettem az összeset mert érdekelt. S kiderült nem rossz olvasmányok ezek, bár üvegszerűen töredező lapjaik miatt csak nehezen fogathatóak, de legalább láttam,olvastam mit is írtak, hogyan írtak akkor Matissról és Gauguinról amikor még képeiket nem dollármilliókért adták-vették, saját korukban kellett megítélni, mit is érnek, érnek-e egyáltalán valamit. Ezeknek a lapoknak köszönhetem, hogy olvashattam a gödöllőiekről és hallottam más olyan nevekről is, akiket a művészettörténet ma már csak véletlenül említ meg, ha megemlít egyáltalán. Olyanokról mint Doby Jenő, Szana Tamás és mások, korukban ismert és elismert képzőművészekről. No persze engem is olyan írások fogtak meg, mint Lyka Károly: Hajrá Gauguin! című dolgozata. Hát innen képzőművészeti félműveltségem egy része és véletlenül lett gödöllőiek iránti érdeklődésem, szerény ismereteim.


Most a MűvészetMalom, öt héten át látható válogatást mutat be a magyarországi művésztelepek történeti és kortárs anyagából. Az esemény különleges apropóját az adja, hogy a kiállítás ideje alatt, szeptember 28. és 30. között Szentendrén rendezi meg konferenciáját az Európai Művésztelepek Szövetsége, az EuroArt, melynek tagja a Szentendrei Régi Művésztelep is. Kétszáz alkotás kap helyet a történeti művek között, melyeket a Magyar Nemzeti Galéria, a Szolnoki Damjanich János Múzeum, a Hódmezővásárhelyi Tornyay János Múzeum, a Kecskeméti Képtár, a Gödöllői Városi Múzeum, a szentendrei Ferenczy Múzeum és több magángyűjtő bocsátott rendelkezésre.
A tárlat főként a telepek alapító korszakából, de egy-egy alkotó erejéig későbbre is kitekintve – ízelítőt ad az itt született művekből, az 1890-es évektől a II. Világháborúig terjedő időszakot ölelve át. Mintegy 70 művész munkái láthatók a MűvészetMalomban, köztük megtekinthetők Hollósy Simon, Ferenczy Károly, Réti István, Körösfői Kriesch Aladár, Aba-Novák Vilmos, Fényes Adolf, Rudnay Gyula, Tornyay János, Kohán György, Barcsay Jenő, Czóbel Béla, Kmetty János, Jeges Ernő, Perlrott Csaba Vilmos, Iványi Grünwald Béla és alkotásai.
Látható például a „Tornyay-lelet” anyagából 25 alkotás, valamint ugyancsak a szentendrei tárlaton kerül először a nyilvánosság elé egy Barcsay-pasztell, amit egy magángyűjtő bocsátott rendelkezésre.
A kiállítás egyik nem titkolt célja, hogy demonstrálja, az adott korszakban a magyar festők megállták volna helyüket európai kortársaik (az impresszionizmus és posztimpresszionizmus korszakából említve: Monet, Cezanne, Sisley, Pisarro, Degas, Liebermann, Morisot, Boudin, a preraffaelitáknál pedig: Dante Gabriel Rosetti, Burne-Jones) között.

  az oldal tetejére