|
||||||||
KÉK
PÁNIK KÉVÉHÁZ
|
||||||||
|
||||||||
"A
Világvége csatornát nézve megjön az embernek az iváshoz a kedve, mint
az országos hányatottságunk idején, az utolsó időkben már teljesen más
a világ, elmaradnak az intuitív élmények, a pillanat hajlama kezeli az
eseményeket, támadnak a ráadás nélküli emlékek az őrület határát borzolgatva,
mindenütt vesztőhelyek vannak felállítva, ahogy a régi öregek mondták:
Nem harap az IQ, és a szenvedély kikéri magának a diabetikus péket. Lotyók
harangoznak, nyomorognak a defetista szüzek. Most és itt megsúgom, egy dolog bizonyos számomra a mai este után. Az, hogy a könyvből vett idézetek hamarosan meg fogják látogatni a filoszdumákat bulis éjszakákon, hogy koccintsanak más, ma divatos szövegekkel. Mert a -Mit látsz Laca?- val megágyazott televénybe hamar megfogan majd ennek a könyvnek a szövege is. Hiszen e mű helyenként klasszikusan szürrealista, dadaista megoldásaival olyan, mint amikor valaki megfesti a Mona Lisa mögötti tájat és közben arról polemizál, hogy a modell nő-e, vagy férfi Nyelvi rendszere általános jellemzőit vizsgálva, köztük azokat is, amelyeket a mindennapi nyelv nem használ ki, de a az írói, a poézis igen, elvisz minket az írói nyelv szabadságába. S mert képzőművész a szöveg készítője , vagy fogalmazzunk pontosabban, mai alkotó, minden képben van komponálva, mintha a nyelv csak festék és ragasztó lenne. Ötvenen
voltunk a MűvészetMalomban, többségében régi ismerősök barátok. Ismerjük
ezeket , vagy ha nem is konkrétan ezeket, de nyelvi készlete ismerősen
idéződött fel Laca performanceaiból. A legtöbben, de én bizonyosan, arra
voltunk kíváncsiak, hogyan állnak meg majd ezek a szövegek két könyv-fedél
között a fehér papíron, a puritán betűk világában. Nem az ötletek, a bizarr
szókapcsolatok, hanem az összkép volt érdekes, és az olvasónak is ez aánlom
mefigyelésre. Ugyanis, ezeket a szövegfolyam darabokat, képtobzódásokat
nem lehet úgy olvasni, mint a Svejket, de a mai irodalomban ez nem újdonság.
Amit most a kézbe vesz szemezgetős könyv, kézbenforgatós és kezünk ügyében
lévős, olyan idézgetős. S olvasva egyszerre lehet röhögni és megdöbbenni
mondatain. Dojo (Laca) szövege kifog a számítógép helyesírás ellenőrzőjén
és szinonima szótárán, bár helyenként túl sűrűre sikeredett. A felolvasás előtt ment le Laca kis videója. Nem igazán mozi ez, inkább video-etűd, helyenként inkább képzőművészet, legalább is képi ötletei, megoldásai alapján. Kifejezési formája mediatizált korunk képzőművészes képi világa. Visszaköszönnek a tévéadásokból és híradásokból ismert dolgok. Olyanok is, mint a kép alsó felében futó banner-esemes szöveg, iismert szavaikkal, a csuklyás terroristák látványa, vagy a megdöbbentés, szenvedés felmutatása, a nézővonzó bulvár-szenzáció, s mindezt helyenként mértékletes maliciózus gúnnyal bemutatva. Amikor a fekete csuklyás szereplők, a virslievők titkos társaságának tagjai a szájuk előtti lyukon keresztül próbálják enni a virslit, legszívesebben kajánul bekiabálnál, - Vigyázz, nehogy mustáros legyen az álarcod, Laca! |
|