|
|||||
KÖLTÉSZET
NAPJÁRÓL MÉGEGYSZER
|
|||||
|
|||||
Ennek az intertextuális labirintusként működő szöveguniverzumnak éppúgy része lehet a magyar irodalom legrégebbi szövegemléke, mint mondjuk Berzsenyi, Vörösmarty, Petőfi, Arany János, Ady és Kosztolányi, József Attila egy-egy szövege, verssora.“(Németh Zoltán) "Egy originál haza-ötlet hiányzott péntek éjszaka. Az égbolt füstös, lomha kotlett, szállongott rím és vérszaga. „Elmentem és megyek haza”, de hogy hová, az fel nem ötlött, fáradt agyam a fellaza memórián át kikönyöklött. A Duna csak folyt és Plaza, folyott le rajta kurd, török, lett, múlt és jövő híg halmaza, folyott le szerzet és öröklet, elmentem én hová haza, s a rím kedvéért negyed öt lett. * Ezernyi fajta népbe töppedt, de hetyke elmebajsza áll, láttam, egy szónok ordibál: csak keze van, mit égbe lökhet, mert bár a múlt merő öröklet, mért, hogy sorsa íly fatál’, s csörgőként rázva csontos öklet, azt hiszi, megdeterminál?
Mondják, hogy a szleng
hordozta nevetés a mindennapok „kábítószere”. Így aztán egyáltalán nem
véletlen, hogy a szleng oly sok érzelmileg telített, tréfás kifejezést
tartalmaz, mert a szleng nyelvi sablonokba önti, a szavak révén materializálja,
elraktározza azt felszabadultságot amely megélése mindannyiunk ősi vágya.
Esztétikai szemlélete, a groteszk realizmus. A groteszk realizmus legfontosabb
ismérve pedig a lefokozás, vagyis a magasztos, szellemi, eszményi, elvont
dolgok átfordítása a tiszta anyagiság, az evilágiság és a vele eltéphetetlenül
összenőtt testiség síkjára. Amikor az ember mint csoportlény jelenik meg,
akinek a teste nem válik egészen egyéni testté, nem választják el merev
határok a külvilágtól. Az anyagi-testi elv hordozója itt nem az elkülönült
biológiai egyed, hanem a csoport, méghozzá a fejlődése során állandóan
növekedő és megújuló közösség. A groteszk realizmus formájában megjelenő
nevetés megbonthatatlan, belső összefüggésben van a szabadsággal és a
hivatalostól eltérő igazságfelfogással. |
a lap tetjére |