főoldalra  
   
JONI FESZTIVÁL
   
   
 
Amikor tegnap este a MűvészetMalom udvarán a projektorból lila és narancs fények úsztak a vászonra, az élet volt jelen a zene és ritmus színes valóságában, de Joni szürke sovány arca a képbe úsztatva már távoli, megfoghatatlan volt. Rövid idő, egy hét alatt szervezte meg Öcsi (ef Zámbó István) a Joni koncertet, amelyet Szentendrén a MűvészetMalomban tartottak többségében fiatal közreműködőkkel. Sokan, energiát nem sajnálva segítették a rendezvényt és talán ettől volt miénk érzete a közel négyszáz fős, leginkább fiatalokból álló hallgatóságnak. A közös élményekre és a személyességre épített siker reménye beteljesült. Jonira a Dunakanyar legjobb gitárosára méltósággal emlékeztek barátai, ismerősei, a szentendreiek. Méltósággal, mondom, mert nem volt képmutatás és mesterkélt pátosszal elhangzó beszéd, okoskodó méltatás, csak zene volt, vetített képek és ami a legfontosabb, érzések és idézett mozdulatok, hangképek, emlékek a homlokok mögött.


 

Mi, az ott lévő ötvenen túliak megéreztünk valamit abból, mi is mindannyiunk sorsa. Öcsi dalaiban elhangzó szürrealista szövegeiis, úgy szólaltak meg, mintha erre az alkalomra készült illusztrációk lettek volna. Tudjuk, nekünk nem szerveznek emlékkoncertet, legfeljebb az újságot olvasva egy-egy barát kapja fel majd fejét a fizetett hirdetésre, hogy elmentünk. Legfeljebb nevünket mormolja majd maga elé bámulva, és az unokájának nem mondja el miért szomorú az arca, mert hát mit is érthetne ebből a gyerek, az örök megérthetetlenség miatt, amely korosztályokat köt és választ el.


Délután három órától a nyári hőségtől fullasztó melegben kezdtek a zenekarok, aJaipur, Béres Eszter Trió, UFO Büfé, Fantom Punk, Sajnosbatár, Vérmókusok, Balaton, Lukrécia, Drums és Happy Dead Band és szólt zene este tízig a malom udvarán. Legjobb számaikkal, tisztelegtek, emlékeztek. Így mixeltek számaikból Joni emléknapot. Mögöttük hatalmas vászon, amely az esti sötétre megelevenedve a róla készült videótöredékekből és fényképekből készített animációval emlékezve rá.. Nem volt művi meghatottság, könnyek és jajveszékelés, csak a közönség szórakoztatásának igényével megszólaló emlékezés. Valószínűleg így kellett huszonegyedik századi módon felidézni, mert mára elértéktelenedtek a szavak és sokkal fontosabb amit érzel, ami megérint, s ha nem volt közöd hozzá, hát hallgathattad a gitárt, és a szaxofont ahogy sírt a ritmusok felett