Mikor
tegnap este a Napközis konyha olajszagú, kopott, a beázástól foltos mennyezetű
pókhálós étkezdéjébe léptem, a hetvenes évek hangulata csapott meg. A
tanácsi nőnapok filingje, amikor még az étkezde a mai városháza söröző
helyén, a pincében volt. A klasszikus, lepukkant menza, behajolós kolhoz
átadó-ablakával, alumínium kanalaival. Gyorsan hozzáteszem, akkor itt
voltak a város legjobb bulijai. Bejutni különleges kegy és szerencse kellett.
Talán mert jó volt a társaság, talán mert csak itt láthatta görbetükörben
magát a korabeli városi hatalom, talán mert garantáltan megfelelő volt
a minőség és olcsó volt. A választ ma sem tudom rá.
Olyan
Gianni Morandis hangulatot idézett, ahogy körbenézetem. Mint amikor
a TSZ vezetése vacsorán látta vendégül dolgozóit zárszámadáskor, ahol
aztán minden volt, a rántott hústól, a zsírban tocsogó rétesig és a
TESLA lemezjátszóról recsegve bömbölt az ?Io voglio per me le tue carezze.?
Felidéződtek a dallamok, amit valamilyen értelmetlen okból akkor szabad
volt játszani, hallgatni, sőt a rádió is állandóan játszott. Mert hát
nem tudtuk, hogy a C,era un ragazzo (Volt egy fiú) című dal amelyet
a Rósza fesztiválon adott elő Morandi, először úgy volt, hogy nem is
énekelheti el az eredeti szöveggel. Mert mint neki mondták ?az ország
(Olaszország) nem engedheti meg magának, hogy egy baráti ország (az
USA) ellen sorakozzon fel.? De Gianni végül mégis az eredeti szöveget
énekelte el és a dal a vietnami háború elleni világméretű tiltakozás
éveiben kultikussá vált.
Azt
sem tudtuk, amiről azóta megjelentéletrajzi könyvében ír ?Szerettem
szülővárosom Monghidorót, a mama pulóverjeit, a papa kommunizmusát,
amely egybevegyült Maria nagymama imáival.? Talán ezek tették akkor
nálunk is elfogadhatóvá. Felidéződik bennem az öreg portás bácsi alakja
(én is portás vagyok és most annyi idős, mint akkoron ő lehetett), amint
az egyik ilyen rendezvényen kissé kapatosan, tejes torokból énekelte,
- Iljó voljó premelá Velence... amely egy kissé félremagyarított változata
az ?Io voglio per me le tue carezze si, io t?amo piu della mia vita?
szövegnek és mégis, akkor és ott is e gyerekarcú katonaruhás, fiatal
csillogó hangú Gianni jött be képbe.
|
|
Mert
van ezeknek a buliknak valami összetéveszthetetlen bája, semmi pismányos
megjátszás, alűr, megmutatom kivagyok (a legtöbbször senki) és mennyim
van. Mert valami áthoznak a hetvenes évekből. S ez őszinteségük, kissé
faragatlanságuk, trecentós bunfordiságuk, mint Cimabue és Giotto képei.
Pedig ekkor még a távolban volt Piero della Francesca és Vinchi reneszánsza,
de már ott benne volt minden kezdete, amely majd kifinomultan, rafináltan
és ellenállhatatlanul következik. És aztán eljut Velence már elviselhetetlen
pompájáig, hogy hajótörést szenvedjen túlburjánzó barokkban. Még igazán
a Térden állva előtted film filinge, amikor a dal (64-ből) úgy hangzik
fel a kiskatona torkából „Io voglio per me le tue carezze si, io t’amo
piu della mia vita” hogy aki hallja, mindenkiben őszintén fondorlatok
nélkül szerelmet idéz. No, valami ilyesmi jött le nekem ezen az estén.
Aztán,
hogy Fejes Bözsiék sokat dolgoztak, hogy összejöjjön ez a bál, amelyet
az újonnan alakult Dunakanyari Nőszirom Egyesület rendezett a végeredmény
szempontjából akár másodlagos is lehetne. Hogy ezt egy sorozatnak, vándorbálnak
szánnak, azzal a céllal, hogy a fiatalok számára gyűjtsenek. És hogy
szponzorokban sem volt hiány, amit a tombola kisorsolásakor tapasztalhattunk
meg, mert bizony sok időt vett igényben amíg a rengeteg felajánlott
ajándékot kisorsolták. Olyanok mint a Szamos Marcipán, fővédnök, Rodonit
Bányászati Kft, Ratio MET Bt. és Vasvári Gyógyszertár, Ametiszt virágüzlet
és még vagy kéttucatnyian támogatták a rendezvényt. Talán egy társaság
volt, amely érthetetlen okból távol maradt, a gyökerek. Amely úgy látszik,
új vezetésével a köldöknézés taktikáját választotta. Pedig nyolc helyet
nekik is tudtak volna szorítani és a bál hangulatáról a gyökerek rendezvényeiről
is jól ismert Stark Feri és zenekara gondoskodott. Sőt a mostanában
divatos salsa táncosok is felléptek, a SALSA TROPICAL Együttes csinos
lányai, ami férfi szemnek sem volt utolsó.
|
|
|