|
Klovicevi
dvori |
Sokaknak, sokszor elmeséltem
már, hogy amikor kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején Hvar szigetére
jártunk, -ahol nagy szeretettel és komoly együttműködési szándékkal fogadtak
bennünket szentendreieket, az akkor még nagyon távolinak tűnő, csak két
nap zötykölődéssel és naponta háromszor jövő-menő komppal elérhető barátaink-
milyen lehetőséget szalasztottunk el. Starigradi barátaink akkor nagy fantáziát
láttak a két város közötti együttműködésben, különösen a művészek kölcsönös
művésztelepi munkájában, amely érdekében közös művésztelep építését javasolták
a sziget két elhagyott 18. századi, akkor még lakatlan falvából. Anyagiak
terén, akkor mi szentendreiek még jobban álltunk míg ők, mert ott még a
háború következményeit nyögték és szinte vágyálomnak tűnt, hogy ismét annyi
turista lesz ezen a tájon, mint a hetvenes években volt és az autópályát
még nem kezdték el építeni. Tahir, minden lében kanál horvát író barátom
volt kiókumlálója és egyik szorgalmazója ennek a tervnek, akivel ez ügyben
végigjártuk a zágrábi és Hvar szigeti összes érintettet és a hivatalos szerveket
is. Hozzáteszem nem teljesen önzetlenül tette ezt,
mert lánya és barátai révén nem csak az irodalomban, színházi ügyekben
volt érdekelt, hanem a képzőművészetben is. De ott voltak támgatónak régi,
a spliti főiskolán tanító képzőművész barátaink is, akik szintén szorgalmazták
az ügyet. Ha a cél nem is valósult meg, de kisebb dolgokban sikeresek
voltunk. Többek között Tahir Mujicsics-csal sikerült tető alá hozni a
Hvar szigeti szobrászok szentendrei kiállítását a MűvésztMalomban. Hisz
elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy addig fűzte nyaraló-szomszédját
Bizerka Plancicot, a Zágrábi Nemzeti Galéria (Klovicevi dvori) igazgatóhelyettesét,
hogy érdemes Szentendrére jönni kiállítani és erre pénzt is áldozni, míg
kötélnek nem állt.
Hogy
miért hozom fel ezt most annyi év után, annak az az oka, hogy az egyik videómegosztón
véletlenül két olyan felvételre bukkantam Hvar szigetéről, amelyen pont
azt a két a falut mutatják be, amelyeket annak idején felajánlottak Szentendre
városának. Akkor a szerződés tervezet arról szólt, hogy közösen revitalizáljuk,
helyreállítjuk ezeket az echte dalmát falvakat, belőlük művész és pihenőtelepet
alakítunk ki. Rögtön hozzáteszem, én sem önzetlenül házaltam eladni az ötletet,
pénzt szerezni annak idején, hiszen kilátásba helyezték, hogy egy házat
a szentendrei dalmátoknak, a Szentendrei Horvát Kisebbségi Önkormányzat
részére is biztosítanak a telepen, ha vállaljuk, hogy szakszerűen rendbe
hozzuk. A konstrukció úgy nézett ki, hogy ők adnák a házakat, bizonyos anyagokat
és a munkaerőt, mi pedig a felújításukhoz közös uniós pályázattal és szentendrei
önrésszel járulunk hozzá. Persze akkor ez még nem horror összegeket jelentett
mintha ugyanez ma lenne, hiszen akkor egy reneszánsz háromszintes épületet
Starigrad óvárosában 7 millióért adtak, ha megvette egyáltalán valaki. A
sziget tetején lévő falvakban lévők meg szinte értéktelenek voltak, hiszen
némelyikből előző évben halt ki utolsó lakója.
De csúfos kudarcot vallottam mindenütt. Művész barátaim
meghallgattak ugyan, hátba veregettek, de mivel nem látták a valóságban
miről is beszélek, a fényképek és mondandóm nem győzték meg őket annyira,
hogy úgy lelkesedjenek mint én, így hát érdeklődésük híján, képviselőtársaim
leintése után feladtam a dolgot. Keserűen be kellett látnom, csak akkora
az érdeklődés az ügy iránt, hogy szerezzek olcsón szállást nyárra, esetleg
olcsó eladó épületet, vagy műtermet térítésmentes használatra, de munkát,
talpalást másnak jót, mások nem akarnak.
Most belátom, hibáztam mert gyenge voltam, hisz ilyen
lehetőség nem kínálkozik egyhamar Szentendrének. Az új városvezetés más
irányba orientálódik, inkább részesíti előnyben új horvátországi kapcsolatait.
Másrészt a szigetieknek az autópálya megépültével megszaladt szekér, ma
már svájciak, angolok, németek, hollandok vesznek Hvar szigetén nyaralót,
újítanak fel régi dalmát házakat. S mindezt horror összegekért, így hát
nekünk itt már aligha terem babér.
|
|
a lap tetjére |