| Szóval 
      a dolog, kezd egy irányba haladni. Mert volt annak idején Szentendrén a 
      Ferenczy Múzeum. „ A Marx tér 6. alatti iskolaépületet 
      korábban kultúrotthon céljára akartuk felhasználni, Folyó évi január hó 
      18. napján a VKM és a Múzeumok Központja, valamint a Délszlávok Demokratikus 
      Központja képviselőiből bizottság jelent meg városi tanácsnál, amely bizottság 
      úgy döntött, hogy jelzett épületet múzeum részére fogják igénybe venni.” 
      „ Döntéssel nem értünk egyet!” mondja ki a Tanács VB 1951. január 
      26-án majdnem pontosan 58 éve. A helyi pártbizottság és tanács vébé ide, 
      közakarat oda, Ferenczy Múzeum lett a szerb iskolából, ha akarták, ha nem 
      a szentendreiek. Aztán a hetvenes évektől létesültek sorra a múzeumok a 
      Kovács Margit Gyűjteménnyel kezdődött és most már lassan két tucatnál tart 
      a számuk. Van közöttük képzőművészeti kis múzeum, de olyan hatalmas intézmény 
      is, mint a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre idegenforgalmának jelképes 
      dicső motorvonata, a Skanzen-Turán. A 
        kilencvenes években Szentendrén új jelleggel bővült a múzeum-kínálat. 
        Ekkor létesült a Közlekedési Múzeum, szebbnél szebb századelős villamosokkal, 
        vagy a legutóbbi idők érdekessége a Rádió Múzeum és Korencsy tanító néni 
        unokája, Károly nevével fémjelzett legújabb fő téri attrakció az óra múzeum. 
        És íme következő, nem túl meglepő, de szerintem érdekes hír:Dr. Isaszegi János, a Magyar Honvédség Központi 
        Kiképző Bázisának parancsnoka december elején arról számolt be, hogy az 
        elgondolás és tervezés szintjén megszületett egy haditechnikai park ötlete, 
        de az alapterv még nem nyilvános, mert jóváhagyás előtt áll. Történt ugyanis, 
        hogy a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola átalakítása során 227 darab 
        haditechnikai felszerelés került a szentendrei bázisra. Ezek közül 43 
        darab megtekinthetőségére nemzetközi egyezmény kötelezi a honvédséget, 
        kilenc közülük a második világháború előttről való.
 A tervek szerint a honvédség területének északi részén, a csónakházaknál 
        lévő hathektáros földdarabon, a kaszinótól délre lehetne kiállítani a 
        szóban forgó hadi szereket. Az is gond, hogy terület tele van a két árvízkor 
        odahordott sittel.”
 Érdekes dolog lenne Szentendrén egy hadi-skanzen. A magam részéről szívesen 
        felajánlom, ha ez segítséget jelent, hogy szólok Vincze Misi bácsinak, 
        aki 1945-től vezette azt a műhelyt, ahol a magyar és KGST gyártmányú harci 
        járműveket tartották karban. Nem hiszem, hogy van olyan trükk, probléma, 
        sajátosság ezeken a masinákon, amit ő ne ismerne. Aztán itt van két öreg 
        barátom is, az egyik a műszaki vezetője volt annak idején Győrben annak 
        a hadiüzemnek, ahol Messerschmidt 109-eseket szerelték össze. De ha mások 
        nem, hát élnek még Szentendrén olyan volt kocsigyári szakik, akik annak 
        idején a honvédség számára készítették a fogatolt járműveket, magyarán 
        a lovaskocsikat. Mert akár hiszik, akár nem 1950-ben még gyártottak lovaskocsit 
        a Kocsigyárban honvédségi megrendelésre.
 |  | a lap tetjére |