Szóval
a dolog, kezd egy irányba haladni. Mert volt annak idején Szentendrén a
Ferenczy Múzeum. „ A Marx tér 6. alatti iskolaépületet
korábban kultúrotthon céljára akartuk felhasználni, Folyó évi január hó
18. napján a VKM és a Múzeumok Központja, valamint a Délszlávok Demokratikus
Központja képviselőiből bizottság jelent meg városi tanácsnál, amely bizottság
úgy döntött, hogy jelzett épületet múzeum részére fogják igénybe venni.”
„ Döntéssel nem értünk egyet!” mondja ki a Tanács VB 1951. január
26-án majdnem pontosan 58 éve. A helyi pártbizottság és tanács vébé ide,
közakarat oda, Ferenczy Múzeum lett a szerb iskolából, ha akarták, ha nem
a szentendreiek. Aztán a hetvenes évektől létesültek sorra a múzeumok a
Kovács Margit Gyűjteménnyel kezdődött és most már lassan két tucatnál tart
a számuk. Van közöttük képzőművészeti kis múzeum, de olyan hatalmas intézmény
is, mint a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre idegenforgalmának jelképes
dicső motorvonata, a Skanzen-Turán.
A
kilencvenes években Szentendrén új jelleggel bővült a múzeum-kínálat.
Ekkor létesült a Közlekedési Múzeum, szebbnél szebb századelős villamosokkal,
vagy a legutóbbi idők érdekessége a Rádió Múzeum és Korencsy tanító néni
unokája, Károly nevével fémjelzett legújabb fő téri attrakció az óra múzeum.
És íme következő, nem túl meglepő, de szerintem érdekes hír:
Dr. Isaszegi János, a Magyar Honvédség Központi
Kiképző Bázisának parancsnoka december elején arról számolt be, hogy az
elgondolás és tervezés szintjén megszületett egy haditechnikai park ötlete,
de az alapterv még nem nyilvános, mert jóváhagyás előtt áll. Történt ugyanis,
hogy a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola átalakítása során 227 darab
haditechnikai felszerelés került a szentendrei bázisra. Ezek közül 43
darab megtekinthetőségére nemzetközi egyezmény kötelezi a honvédséget,
kilenc közülük a második világháború előttről való.
A tervek szerint a honvédség területének északi részén, a csónakházaknál
lévő hathektáros földdarabon, a kaszinótól délre lehetne kiállítani a
szóban forgó hadi szereket. Az is gond, hogy terület tele van a két árvízkor
odahordott sittel.”
Érdekes dolog lenne Szentendrén egy hadi-skanzen. A magam részéről szívesen
felajánlom, ha ez segítséget jelent, hogy szólok Vincze Misi bácsinak,
aki 1945-től vezette azt a műhelyt, ahol a magyar és KGST gyártmányú harci
járműveket tartották karban. Nem hiszem, hogy van olyan trükk, probléma,
sajátosság ezeken a masinákon, amit ő ne ismerne. Aztán itt van két öreg
barátom is, az egyik a műszaki vezetője volt annak idején Győrben annak
a hadiüzemnek, ahol Messerschmidt 109-eseket szerelték össze. De ha mások
nem, hát élnek még Szentendrén olyan volt kocsigyári szakik, akik annak
idején a honvédség számára készítették a fogatolt járműveket, magyarán
a lovaskocsikat. Mert akár hiszik, akár nem 1950-ben még gyártottak lovaskocsit
a Kocsigyárban honvédségi megrendelésre.
|
|
a lap tetjére |