Az
ügy amiről az alábbiakban írok, hosszú előtörténetű, hiszen már 1940-ben
terv készült arra, hogy a feltárt római anyagot bemutatni múzeum épüljön
Szentendrén. Történetünk szereplői a város, megye, múzeum és civilek,
régészek, építészek, fontos és kevésbé fontos emberek, no meg mi szentendreiek,
akik alig tudunk valamit a dologról. A téma a Castrum, pontosabban az
Ulcisia Castra (farkasvár) Szentendre legrégibb építménye a föld alatt
és új múzeum építése.
"Beruházás
a XXI. századba" címmel tart fórumot a Castrum területén elindult
tervezési folyamatokról Pest Megye Önkormányzata június 23-án, 17 órától
a Pest Megyei Könyvtár épületében, állt a meghívóban
amelyet kaptam.
A rendezvény 17 órakor, a könyvtár előcsarnokában, a tervpályázat terveiből
rendezett kiállítással kezdődik, melyet Gulyás József, Pest Megye Közgyűlésének
alelnöke nyit meg, majd 17. 30 órakor, az olvasóteremben Szabó Imre, Pest
Megye Közgyűlésének elnöke nyitja meg a szakmai beszélgetést és válaszol
a megjelentek kérdéseire. Pest Megye Önkormányzata az Európa Pályázat
Előkészítő Alaptól elnyert támogatásból valósítja meg a beruházást. Időpont:
2006. június 23., 17 óra Helyszín: Pest Megyei Könyvtár épülete (Szentendre,
Pátriárka u. 7.)
Amióta
kivágták a szőlőket a Castrum helyén tudjuk a földben római építmények
vannak az Ulcisa Castra a szentendrei római katonai tábor tornyai, kapui,
épületei és a tábort körül vévő fal maradványai. Mára egy részük félig
feltárva, többségük azonban kiásatlanul. Régóta tervezi, álmodozik a város
arról is, hogy ha lesz pénz a feltárásra, bemutatják és ide majd özönleni
fog a nép, hogy megnézze. Az álom megvalósítása most közelebbinek látszik,
mint bármikor, eddig a történelem folyamán. Ugyanis két dolog új lendületet
adott a régóta húzódó ügynek.
Az
egyik, hogy záros határidőn belül vissza kell adni a Szerb Ortodox Egyháznak
a Ferenczy Múzeum (volt szerb tanítóképző) és a múzeumi irodák Görög utcai
épületét, a másik, hogy 2007-től megnyílnak az unios pénzügyi források.
No, ezért gyorsult fel két évvel ezelőtt a Castrum feltárása és az új
múzeumi központ tervezése. De gond is van, mert a korábban elkészített
Magyarország Régészeti Topográfiája ide, korábbi ásatások és feltárások
oda, tény és való, a régészek sem tudják pontosan mit is rejt a föld a
Vaczek villa környékén, a Castrum területén. Tehát ásni, feltárni, kutatni,
konzerválni, restaurálni kell, és mint tudjuk ez nem hamari munka, mint
a gyorséttermi kaja. Másrészt két vízió is van arról, és hozzá mint kalapon
a szalag, két civil kezdeményezés, egyesület is, amely mást-mást akar.
De azért nehogy ellentéteket szítsak, inkább azt mondom másképpen közelítik
meg a problémát. Az egyik a Maholányi Pál nevével fémjelzett egyesület
Deim Pál régóta képviselt elképzelését zászlajára tűzve azt szeretné,
hogy mindent feltárva és eredeti formájában felépítve mutassák be a látogatóknak
és ennek bizonyítására németországi, erdélyi újból felépített római műemlékekre
hivatkoznak. Aztán van a másik egyesület, szintén Castrum névvel, amelyben
a szakma, muzeológusok, régészek és a múzeum emberei vannak, ők pedig
ragaszkodnának a régészek úgynevezett Velencei kartában lefektetett szabályaihoz,
hogy csak azt szabad bemutatni, ami megvan, álmokat víziókat nem autentikus
részeket hozzáépíteni a meglévőhöz nem szabad.
(Negyven évvel ezelőtt Velencében, San Giorgio
szigetén tartották a műemlékvédelemmel foglalkozó építészek és szakemberek
II. nemzetközi kongresszusát. Ekkor alkották meg, és tették a világ közkincsévé
a Nemzetközi Kartát a Műemlékek és Építészeti Együttesek Konzerválására
és Restaurálására, azaz a Velencei Kartát. Sokan és sokat vitatták útmutatásait,
sokféleképpen értelmezték, de a műemlékvédelem világszerte hű maradt hozzá.
Nem véletlen, hiszen sokan felismerték a történelmi hagyatékok eredeti
állapotának megőrzésének fontosságát. Minden kulturális műemlék lényegében
az eredeti anyag fenntartása által közvetíti a történelmi múltat. Nem
csak keletkezésük időszakáról árul el sokat, hanem azokról a korokról
is, melyeket ezek a műemlékek túléltek. Az anyag eredetisége magán viseli
a kézműves és ipari gyártási eljárások sajátosságait és a viszontagságos
történelmének nyomait…)
|
|
Ezért
aztán az előkészítő munkákban a 2004-es megvalósítási tanulmányban, majd
a későbbi 2005-ös Komplex megvalósítási tanulmányban arra keresték a megoldást,
hogyan lehetne az új múzeumi központot és a Castrum feltárását összeházasítani.
Végül is arra jutottak, hogy az ásatást, feltárást nem lehet ugyanabban
az ütemben végezni, mint amilyen gyorsan az új múzeumot fel kell építeni.
Így hát maradt megoldásnak, hogy a múzeum a nagyparkoló területére kerüljön
és a Castrum feltárása folyjék a romkertben mindaddig, míg végleg el nem
készül. Így nem szükséges a kényszerházasság és mégis mindkét cél elérhető
és az uniós pénzekről sem marad le a megye.
S, hogy milyen sokféle igény teljesítését várják el az új múzeumi épülettől,
arról Gulyás József megyei alelnök június 23-án a Könyvtár aulájában a
nemzetközi tervpályázat kiállításának megnyitóján azt mondta, hogy megélhető
építészeti megoldást, az idelátogató turistáknak izgalmas látnivalót,
Szentendrének új vonzerőt nyújtó új múzeumra van szükség. S, hogy nem
akármekkora objektumról van szó, arról annyit, hogy a program 8000 négyzetméteres
épületet és 10000 négyzetméteres parkolót foglal magába. A nemzetközi
kiírású megvalósítási tervpályázatra beérkezett 28 mű készítői között
volt japán, szlovén, svájci pályázó is, de végül, a szakma legjobbjaiból
összeállított zsűri az egyik magyart, név szerint Lévai Tamás alkotását,
ötletét találta a legjobbnak. Szabó Imre megyei elnök a szakmai fórumot
bevezető mondataiban arról szólt, hogy a nyárnak tervezéssel, egyeztetéssel
kell eltelnie, mert 2007 első negyedében kész engedélyezési tervvel kell
rendelkezniük, hogy eséllyel pályázhassanak az uniós pénzekért. Dr. Dietz
Szentendre polgármestere a szakmai beszélgetés elején kijelentette Szentendre
városa kész a tárgyalásokra, hogy a még hátralévő vitás kérdésekben egyezségre
jusson Szentendre és Pest Megye Önkormányzata.
Szóval itt tartunk most, van nyertes pályamű, amit a parkolóba álmodott
meg alkotója, úgy, hogy alatta hatalmas mélygarázs van. Lévai Tamás a
nyertes terv gazdája vetített képes hozzászólásában olyan megoldást ajánlott,
amely szerint az épülettömeg nagyobbik része a föld alá kerül és a látható
rész szervül a város építészeti szövetébe. Az egész építmény jellegét
meghatározza az a külső a Dunakanyar körút felől is határoló kéreg, amely
körbeveszi a múzeum komplexumot, lakható, áttört építészeti megoldásaival
mintegy jelzi a régi városfalat és a romkert irányába, befelé nyitott.
Talán a római építészetet idézi a sok szint, a múzeum épületének összekötése
Castrum irányába belső udvarokkal, teraszokkal idézve a mediteranum világát.
S talán, ez már csak álom, hogy a via sagularis és a rompark utjainak
kusza labirintusa mentét, a guestorium, principia és pavilonok teszik
érdekessé, atraktívvá majd idézve a kort.
No, akkor nincs probléma, vagy mégis van? Hát az egyik, hogy akármilyen
magas (alacsony) is lesz az új múzeum épülete, ha csak nem kerül teljesen
föld alá, új városképi elemként jelenik meg Szentendre arculatában. A
tervező 15 méter magasra gondolja el a legmagasabb pontját, de a domborzat
miatt igy is jelentősen ki fog emelkedni. S mint tudjuk, ha van kényes
kérdés Szentendrén az, az, hogy milyen épület lehet új városképi elem.
Azért, hogy érzékeltessem, csak megemlítem, hogy a díjazott és irigyelt
új evangélikus templomot, sokaknak nagyon tetszik- én is közéjük tartozom,-
vannak akik nem szívelik, elkívánnák Szentendréről. Az új múzeum nagyobb
tömegű lesz és a városképet jobban befolyásoló, ezért hát nagy viták várhatóak.
De, mint a megyei szervezők elmondták, ennek van az ideje, lesznek fórumok,
bemutatók, konzultációk ahogyan halad a tervezés. Én csak remélem, hogy
nem lesz megosztó vita, mert hát ha valamire nagy szükség volna Szentendrén
mostanság az a sok készülő vagy elkészült terv, és legalábbis minimális
egyetértés abban, hogy ne maradjunk le az uniós pénzekről.
|
|
|