|
1965 |
Sokan
azt gondolják, a kommunák a hippizmus termékei és a hatvanas évek végéről
származnak. Pedig sokkal régebbiek. Nemzedékemre nagy hatással voltak a
hippik dániai és USA-ban lévő kommunái, ezek számunkra a szabadság szimbólumai
voltak. A hippi elnevezést először az amerikai televízióban használták 1964.
április 22-én a WNBC TV Channel 4-en, New York Cityben a New York World
Fair megnyitásánál, ahol a vietnami háború ellen tiltakozó fiatalok csoportja
ülősztrájkot tartott. A hippik közös jellemzője volt, hogy hajukat hosszúra
növesztették, pólót és farmert viseltek, és szerették a Beatlest. Megkérdőjelezték
a hagyományos nemi erkölcsöt. A hippik visszautasították az ötvenes évek
amerikai fogyasztói társadalmának léha unalmát, miszerint egyforma külvárosokban
kell lakni, kétszemélyes ágyakban aludni, ugyanolyan autókat vezetni, butító
sorozatokat nézni a tévében.
A hippi mozgalmat olyan nevek fémjelzik mint Gary Snyder, Michael McClure,
Lawren-ce Ferlinghetti és Allen Ginsberg költők, akik a mozgalom politikusai
és „gurui” voltak. A mozgalom azt tartotta: csak úgy lehet objektíven szemlélni
a társadalmat, ha az ember kilép belőle – csak akkor lehet látni, hogy mi
a baj vele, és hogyan kellene megváltoztatni. Innen gyökeredzik az ökológiai
mozgalom is. Tudósok is kapcsoldótak mozgalomhoz. Így például Gregory Bateson
aki 1967-ben először hívta fel figyelmet a globális felmelegedésre. A szexualitás
élet igenlő, örömteli ünneplése jellemezte, szemben az előző generáció prüdériájával.
Egyes hippi kommunák idővel önállóvá váltak. Élelmiszert szállítottak a
városi zöldségpiacokra, a fazekasok és kézművesek ruhákat, faragott tárgyakat,
csészéket, tányérokat, tálakat készítettek. Létrejöttek
a hippi bevásárlóutcák, ahol butikok, vegetáriánus boltok és éttermek, könyves-
és poszterboltok kínálták áruikat.
|
Tóth
Menyhért a bicsérdisták egyike volt |
A kommunákban
és a hippiboltokban elhelyezett hirdetőtáblákon jóga- és meditációs tanfolyamokról,
„gurukkal” való beszélgetésekről szóló hirdetésekről, modern tánc tanfolyamokról,
joggingról, egészséges élelmiszerekről, a vegetarianizmusról, tai csi-ról,
meditációs csoportok összejöveteleiről, akupunktúráról, a masszázs, a bioenergetika,
az agykontroll tanfolyamokról lehetett olvasni – azaz a megelőző gyógyítás
legtöbb formája a hatvanas évekből származik, vagy akkor vált népszerűvé
és a hippiknek köszönhetjük.
Szentendrén
a kommunának a hatvanas évek előtti hagyománya van. Már 1930-ban működött
a Kőhegy aljában a bubáni kommuna. A közösség számára otthont biztosító
és alapító Markó Sándor így emlékezik vissza erre. „7-en Bubáni Kolónia
néven egy ideális kertgazdálkodásról, vagyonközösségben élő kommunát alapítottunk.”
Ez 1930-tól 1945-ig állt fenn. Életreform című időszaki értesítőjükben,(első
száma 1932 januárjában jelent meg) amelyet kezdetekben dr. Antolik Arnold
korábbi polgármester is szerkesztett, fejtették ki mozgalmuk nézeteit. Antolik
gyermeke halálakor 1936-ban a feladatot átadta Markó Sándornak, aki 1938-ig,
betiltásáig szerkesztette a lapot. A közösség olyan eszmék és gyakorlat
alapján működött, mint a vegetarianizmus - bicsérdizmustól vették át- a
jóga, közös meditáció, őskeresztény eszmék, de alapvetően közösségi, antikapitalista,
baloldali beállítódású volt. Az első időkben a korabeli hatalom még eltűri,
de Antolik félreállása után a szentendrei konzervatív kurzus lépéseket tesz
és betiltatja, hogy „rossz példát állítanak a keresztény ifjúság elé”
Néhány
mondat lapjuk első számából:
,El
a kapitalista kultúrától"
"Könnyíteni akarunk életünkön, egészséges; vidám emberekké akarunk
válni, és ha a városi élet csúfságai és nyomorúságai tönkretettek bennünket,
hol keressünk segítséget és támogatást, ha nem a természetben?
Feltehető-e, hogy a Teremtő Erő, mely az egész csillagvilágok rendje felett
őrködik, mely megszámlálhatatlan növénynek és állatnak nyújt életlehetőséget,
éppen csak a földtekén lezengő néhány százmilliónyi embertől tagadta volna
meg a létminimumot? Ez józan ésszel el nem gondolható.
Igaz, hogy vannak néhányan, akik sok millió munkásember verejtékéből élnek.
De miért? Azért, mert a munkás azt hiszi, hogy csak ettől a néhány embertől
kaphat kenyeret és senki mástól. Így hozzájuk fordul, rabszolgájukká szegődik
és ezen felül gyakran szívből gyűlöli őket. Nem tudja, hogy az ellenséges
gondolatok a gyűlölködőnek épp oly mértékben ártanak, mint annak, akit
gyűlöl.
A természetben csakis termelő munkával lehet boldogulni. A legtöbb munkás
nem végez termelő munkát és ezért a működése épp oly haszontalan, mint
a munkáltatójáé. Egész bizonyosan nem lenne oly nagy a kenyértelenség,
ha embertársaink létfenntartásához feltétlenül szükséges dolgokat állítanánk
csak elő. A kapitalista társadalom rengeteg felesleges holmit gyárt, amely
csupán a szórakozást, vagy a kényelmet szolgálja és ezen felül sokszor
egyenesen ártalmára van az embernek. A kapitalista gazdálkodás ugyanis
épp én ezeknek az újabb és újabb árucikkeknek a kieszelésével hosszabbítja
meg az életét. Jellemző példa erre a ruházat "divatja". Ahelyett,
hogy állandóan a legegyszerűbben, a legcélszerűbben öltözködnénk, a társadalom
divatjához igazodunk, amellyel a pénzéhesek egy csoportja orrunknál fogva
vezet. Minden téren fel fokozná az igényeinket, mert ezáltal újabb pénzszerzési
forrásokat talál!
A kollektív társadalom harcosai nem gondolják meg, hogy mesterségesen
felfokozott igényeik és alattomosan beléjük nevelt szenvedélyeik kielégítésével
csak a tőkés társadalmat és az államot gazdagítják! Mert máskülönben,
hogy szabadna nekik dohányozni, alkoholt és egyéb nem emberhez méltó kotyvalékokat
fogyasztani...
A természetes egyszerűségben élő ember, az összes ínycsiklandozó élelmiszerek,
különböző cukorka és csokoládé fajták és cukrászsütemények puszta látásánál
is undort érez. A kapitalista állam és társadalom jól tudja, mivel vegye
le a lábáról a "tudatlan tömeget". Kábítószerek és búfelejtők
gyártásával gazdagodik és közben szennyes módszerének maga is áldozatául
esik. Nem lehetünk kollektív emberek, de még csak jó szocialisták sem,
addig, amíg a fennálló rendszert támogatjuk!
Hiszen erős bennünk a vágy, hogy új emberekké váljunk, a szó legnemesebb
értelmében, de régi, rossz szokásainktól nem tudunk, vagy inkább nem akarunk
megszabadulni. Mert azt csak nem képzeljük, hogy ezekre a pusztán pénzszerzés
céljaira kiagyalt, tipikusan kapitalista "szükségleti cikkekre '
az emberi kultúrának és fejlődésének szüksége van! Ezek csupán civilizáció
kinövései.
Egészen pontosan tudnunk kell, hogy miből mennyire van szükségünk, és
akkor munkálkodhatunk, hogy azt megszerezhessük. Mert ami a szükségesnél
több, az már nem lehet törvényszerű, és ezért sok bajt okoz.
1932.
A cikket
Ferike jegyzi, valószínűleg a kommuna egyik alapítója dr. Antolik Arnold.
Aki korábban 1916. május 1. és 1924. április 23. között (a kommün alatt
nem) Szentendre polgármestere. Bár, ha felidézzük azt, hogy 1922-ben, polgármestersége
idején az alábbi tudósítás jelent meg a Népszavában (Népszava 1922. július
7 ) az 1922-es szentendrei országgyűlési képviselő választásokról:.„ Szentendrén
a választási elnök dr. Antolik Arnold polgármester volt. „ A választási
iroda szociáldemokrata párti vezetőjét, Szekeres Andrást arra kényszerítették,
hogy hagyja el Szentendre területét. A szavazóhelyiségek előtt pesti ébredők
álltak, akik a szociáldemokrata szavazókat nem engedték be a helyiségbe,
mondván hogy ezek kommunisták.” azt gondolhat
juk, talán mégsem ő lehetett, inkább valaki
más. |
|
a lap tetjére |