Egy Hemingway
könyv a bikaviadalról szól, mintha Fiesta lenne a címe. De arra határozottan
emlékezem, hogy akkor, tizenévesek faltuk, mint a kemencéből éppen csak
kikerült kenyeret, és úgy beszélgettünk róla, mintha értenénk a corrida
de toro-hoz. Természetesen mindannyiunknak volt egy-egy rossz tusrajza bikaviadalról
Picasso stílusában. Tudják az a fajta, amelyen a banderillas tulajdonképpen
csak egyetlen pacni, gyönyörű gótikus mozdulattal ívesen hajlik és a megfelelő
magasságból a bika vállába szúrja a banderillákat. Lendület, bátorság, és
a vér hármasa, a bika-áldozat, a huszadik századi ember által már alig érthető
pillanata.
Amikor
a bikát beengedik a porondra, a segédek köpenyeiket lengetve csalogatják,
futtatják. A bika tenyésztőjének ismertetőjével a hátán szalaggal rohan
be az arénába, majd az egyik segéd veszi kezelésbe és egy kis köpönyegforgatással
bolondítja, hogy a matador megfigyelhesse, hogyan reagál. Ilyenkor a matador
az aréna szélén az állat mozgását figyeli, hogy a köpenyre vagy az emberre
mozdul-e, melyik szarvát használja szívesebben és vagy ezernyi jelre,
mozdulatra, amelyet csak ő, a beavatott tud. A futtatás az előjáték, ezután
következik az igazi dráma három felvonásban.
Nos
január 12-én, Szentendrén is megtörtént a futtatás. Ugyanis ezen a napon
az új múzeumigazgató dr. Kálnoki-Gyöngyössy Márton először lépett a szentendrei
művészek és a "művészetszerető" közönség elé.
A Barcsay díjak átadása volt a Barcsay múzeumban, a Stéger házban. Kéri
Ádám értékelés-kerülő mondataival és az általam nem túlságosan tisztelt
Kónya örökösökkel, no meg Balogh Laci, Deim Pál stb. nobilitásokkal. A
szokásos ment, beszédek, pogi, üdítő, borocska szerényen, a megnyitókról
ismert környezet és emberek, hozzá gordonka Négyesi Katalin megszólaltatásában,
általam nem ismert művek a sokaságban, mintha gyufásdobozban szólalt volna
meg. A köldökünk magasságában búgott valami romantikus dallam, s így aztán
marhájul szentendrei volt. Persze volt hozzá, mint kellék, a mód, azon
bennfentesen, amit oly sokan nem szeretnek. Mert hát itt az ismerős nem
ismerős csupán, itt konstellációk és nem emberek vannak, ilyenkor az összhangzat
a fontos, hogy aki eljött, de főképpen, aki nem, és miért. Aztán, hogyan
fogadja, kezeli az egészet, meddig és kikkel marad, beszélget, amelynek
finom szabályait csak érzéketlen hivatalnok szokta felrúgni, mert hát
a szerencsétlen honnan tudhatná egyáltalán mi illik itt, s mi nem.
Mert
hát a befogadás, múzeumigazgatók esetében legfeljebb haláluk után keletkező
fogalom, mert életükben eleve nem ismert és a valóságban tulajdonképpen
nincs is, csak a kényszeresen gyártott munkatárs-legendákban. Mivel a
mindenkori ferenczy-s múzeumigazgatónak legfeljebb Malraux és Jack Lang
felelne meg, ezért a mérce teljesíthetősége eleve kizárva. De így van
ez már 1960 Ónodiné, majd Soproni és Bihari óta, de folytathatnám máig.
Igaz, akik mondják, állítják, nem tudják, hogy Malraux koncepciójában
az is benne volt, hogy minden megyében létesítenek egy kultúrházat, s
itt nálunk, a falon innen meg mindenki azt hitte, hogy Franciaország tele
van velük, holott valójában csak 15 van belőlük. No, de hagyjuk, ilyenek
vagyunk és kész. Dr. Simon László el csendben, mert hát mást választott
a megyei közgyűlés és senki sem tudja miért, az új meg debütált. Szerintem
intelligensen, de rosszul, mert micsoda dolog, kiszúrás és megalázás a
díjazott művészeknek, hogy Szentendrén nincs egy szoba, kiállító tér sem,
ahol Ferenczy Zsolt és Rainer Máté egy-egy művét megnézhette volna a közönség.
Micsoda dolog ez, munkásság méltatása művek nélkül, ezt kérem, úgy szokták
nevezni, szegénységi, pontosabban hanyagsági bizonyítvány.
S aztán a bántóan a ma már természetes helyzet, amellyel mostanában gyakran
találkozhatunk a rendezvényeken, a fiatalok távolmaradása. Hiába díjak,
mégis mintha a hatvanas évek módján menne most is, a fiatalok másutt,
öregek meg eljönnek, úgyis ráérnek. A bikaviadalon a primer tercio alatt
a matador és segédei időről-időre tesztelhetik az állatot, mennyire gyengült
le, és ha akarják, kérhetik az elnököt, hogy zsebkendője lebegtetésével
adjon jelt a folytatáshoz. A leglátványosabb, ez a harmad szokott lenni.
ez a közönség kedvence is. Aztán a tercer tercio. Hát itt vagyunk mi is
hamarjára, mert a minap késő este a testület ülésén szemrebbenés nélkül
sorolódott a városfejlesztési vezérprojektek közül a végére a művészeti
negyed terve, miközben előzőleg felszámolták a művelődési osztályt. Hát
itt tartunk most. A bikaviadalon az arénában minden mozdulat művészetnek
számít, függetlenül attól, hogy azt a bika vagy egyik torreador teszi-e
meg. Nálunk meg már az sem, amit a matador tesz.
|
|
a lap
tetjére |