2005.
november 30. |
|
|
NOVEMBERI
ESTE
|
|
|
|
|
|
|
|
Az ember
megjön a városból, és úgy érzi magát,
mint a szendvics a táskájában, amely gyûrött
gumiízûvé vulkanizálódott, magába
szívta a csomagolásra használt papírszalvétát
is a nájlonzacskóban az egésznapos törõdéstõl.
És ilyenkor még írnom is kellene. Nehezen megy, de
a muszáj, a feladat, még ha az ember saját elhatározásából
vált is magamutogató bloggerré, írni kell.
A Fõ tér felé veszem az utam, mert így rövidebb,
hogy hat órára a Szamosba érjek. Már sötét
téleleji este van, csak a falikarok sárgás fénye
rajzolja szürkésbarnára a házak sziluettjeit.
Csend és nyugi mindenütt, csak egy-egy magányos butikos
babrál még az üzletajtóban az Alkotmány
utcában, zárnak. A többség már hazament.
Néhányam még talán Budapest felé úton
lehetnek kocsijukkal. Éppen szidják az idegenvezetõket,
a kormányt és magukat, bosszankodnak, hogy megint kevés
volt a turista, nincs bevétel. A szürke sötétbõl
hangfoszlányok , - Szuzuki, tojota, micsubisi! és erre, idegenül
csengõ nõi kacajok a Görögtemplom felõl.
Közelebb érve látom, hogy japán hölgyek kapaszkodnak
Bubla úr fõtéri fiákeres, az egyetlen gyakorló
szentendrei idegenvezetõ hintójára. Vidám tamagucsi
hölgytársaság nevetgél és némi idegenvezetõi
rábeszéléssel, no meg szürke posztó-egyenruhás
vállalkozó barátunk invitálására
éppen igénybe veszik a szolgáltatást. Városnézés
szürkületben, - ez nem semmi-, éppen most indulnak. Bubla
úr pedig, lévén mai vállalkozó, megy,
ha kuncsaft van. Köszönök, váltunk néhány
udvarias szót, villantok egy fényképet, aztán
sietek tovább. Ugyanis, ma Szekeres
Imre a helyi szocialisták meghívására
lesz a vendég a Szamos cukiban.
Megtöltöttük az emeleti termet, mint Józsi a tányérját,
amikor hívatlanul belógott a dán királyi pár
fogadására. Öregek és fiatalabbak, lelkesek és
szkeptikusok, énmegmondomneki és netessékharagudnihogykérdezek
érdeklõdõk. Mindenki itt van, még szigetrõl,
sõt Budakalászról is eljöttek néhányan
meghallgatni a fõnököt. Szekeres oldott és profi,
anekdotázik és hinti az igét magabiztosan, idõnként
meglepõen választékosan is. Nem fog meg vele, de méltányolom
benne, hogy nem vette vidéki fellépésre a dolgot. Úgy
látszik neki is fontos, mi pedig nem vagyunk valami élesek,
hisz egy közepes képességû fiatal újságíró
- van ma bõven belõlük, tizenkettõ egy tucat-
jobban megszorongatná. Gondolkodom, kérdezzek tõle,
aztán feladom a buzgójancsik, szellemi szódavízhabzsolók
tülekedését látván. Ja, persze, megint
kampány lesz, nyomulni kell, ezek meg aztán nyomulnak, mint
a stanc, ahogy Klinyec Gyula mondaná, a régen meghalt kéziszerszámgyári
kovács. Gazdaság, meg forint és euro, meg akkor, és
ellenzék, és mi, költségvetés és
nyugdíj, vállalkozók és fiatalok láttam,
jöttem, csináltam, jó lenne, kellene
. Kezd végtelenülni
a kérdés-felelet, fogy a levegõ és pincér-gyerek
már ott topog az ajtóban. A moderátor a harmadik "ez
az utolsó kérdés" után, bezárja.
A többség megkönnyebbülten feláll, zsibbadt
tagjait mozgatja. A dohányosok rohannak, hogy mihamarabb mérgezzék
magukat a kellemesen hûvös levegõn. Kinn már sötét
téleleji este van, csak a falikarok sárgás fénye
rajzolja szürkésbarnára a házak sziluettjeit.
|
|
|
|
|
|
2005.
november 29. |
|
|
NEMZETKÖZI
RÖPLABDA HÉTVÉGE
|
|
|
|
|
|
November
26-27-én négy szerbiai leány röplabdacsapatot
látott vendégül a Dunakanyar SE röplabdaszakosztálya.
A lányok Újvidékrõl érkeztek, és
a Happy Volley elnevezésû serdülõ leány
röplabda tornán vettek részt. Szombaton a dunabogdányi
sportcsarnokban játszották a selejtezõket, négy
magyar csapattal. Vasárnap került sor a döntõkre,
Leányfalun a Móricz Zsigmond Általános Iskola
tornatermében. Fergeteges mérkõzéseket láttunk,
köszönhetõen a szerb lányok temperamentumának
és nagyon aktív szurkolótáborának. A
harmadik helyért játszott mérkõzés Szigetszentmiklós
és az újvidéki VST II csapata között idõnként
egy világverseny hangulatát idézte, óriási
szurkolás, hangzavar mindkét oldalról. A pályán
pedig nagyon látványos színvonalas röplabdát
láthatott a szép számú közönség!
Dr.
Kovács Ferenc
|
|
|
|
Eredmények:
1. Vasas
2. Dunakanyar SE II
3. VST II (Novi Sad)
4. Szigetszentmiklós
5. VST I (Novi Sad)
6. NS Volley II (Novi Sad)
7. NS Volley I (Novi Sad)
8. Dunakanyar SE I |
|
|
|
2005.
november 28. |
|
|
GONDOLATOK,
RAINER MÁTÉ KIÁLLÍTÁSA KAPCSÁN
|
|
|
|
|
|
|
|
Szentendrén
kiállítani rang, még akkor is, ha valakinek nem a MûvészetMalomban,
vagy a fõtéri képtárban nyílik tárlata.
Így van ez a városháza folyosóján nyíló
kiállításokkal is, hiszen már egy évre
elõre betelt a kiállítási naptár annyi
a megmutatkozni szándékozó mûvész, pedig
akárhogyan is fogalmazunk, a hely nem valami "hû de"
kiállítóhely. A polgármester köszöntõjében
mondta, fontosnak tartja, hogy a várakozó, ügyeiket intézõ
emberek, olyan környezetben legyenek, ahol képzõmûvészeti
alkotások láthatók. No, szóval pénteken
késõ délután új kiállítás
nyílt, most Rainer
Máté munkáiból.
A huszonéves festõ számára e megmutatkozási
lehetõség fontos lehet, legalább is nekem ez jött
le a gondos elõkészületeket látva. A szépszámú
érdeklõdõ közönség (család,
barátok, szentendrei kollégák) jó hangulatban
ünnepelték az ifjú festõt. Mert hát, érdekes
anyaggal van dolgunk. Olyannal, amelyben a mai piktúra összes
polémiája felkínálkozik. A tematikusság,
az egy gondolat kibontásának módja, a gondolat-játék,
az esztétikum keresése és megkérdõjelezése
mind-mind egyszerre. Mert hát, hogyan készítsen képet
a huszonegyedik századi ember, akit elöntenek a képkínáló
eszközök tucatjai a mobiltelefontól a projektorig, meséljen,
filozofáljon, vagy csak tükörképet nyújtson,
közöljön? Hát bizony nehezen megválaszolható
kérdés. Egy bizonyos, a táblakép mûfaj,
régi mûfaj, olyan, mint a szonett, és mint ilyenben,
az alkotónak egyszerre kell vállalnia a mûfaj kötöttségeit
és törvényszerûen elhagyni azt, úgy és
annyiban ahogyan a kor teszi. Az elmúlt napok egyik bulvárhíre,
hogy egy Ferenczy
képrõl, amelyet három milliónál többért
kínáltak, kiderült, hogy csak egy korabeli kismester
alkotása, és így csak nyolcvanezret ér. Szóval,
a pénz gazdái megkísérelik értékelni
a képzõmûvészetet, s mint látszik, zavarban
vannak, hisz ez az ami nehezen írható le, értékelhetõ,
tallérokkal. Ezért fordulhat elõ, kínálnak
idõnként csillagászati összeget klasszikus mûért
és ugyanott jobb mûvek észrevétlenek maradnak,
fillérekért sem kellenek. Mert aki a nagyon drágát
megveszi, legtöbbször csak látszólag magának
vásárol, sokkal inkább azért, hogy megmutassa,
elmondhassa neki ettõl, vagy attól, van festménye.
No, dilemmában van mûvész is manapság, amikor
keresi mûfajok nyújtotta kifejezõ lehetõségeket.
Bár õt a pénz, csak annyiban érdekli, hogy legyen
módja festeni, faragni, egyáltalán megélni,
és nem nyerészkedni, dicsekedni akar, csak valamilyen módon
közlésvágyát, kényszerét szellemi
értékké emelni a közösség számra.
Ezért is érdekes város ez a Szentendre, mert egyszerre
a leggazdagabb és átlagos, mármint, ha a városban
kiállított mûalkotásokat vesszük mércének.
S jó, hogy idejönnek mindazok. akiket hasonló kérdések
foglalkoztatnak, mert így itt nem csak pénzrõl szólhat
az élet. |
|
|
|
|
|
2005.
november 27. |
|
|
MIKOR
IS VOLT?
|
|
|
|
|
|
|
|
A magamfajta
lökött várostörténet-kurkászónak
igazi csemege, ha régi fényképet nézegethet.
Ilyenkor elõ a nagyítót, meg beszkennelem a legnagyobb
felbontásban, mert hát a kutya (a lényeg) mindig a
részletekben van elásva és addig keményítem,
dolgozom meg, míg az apró részletek is érthetõbbé,
olvashatóbbá válnak. Azok, amelyek másnak nem
érdekesek, vagy nem figyelnek rá. Szóval, tegnap kaptam
egy ilyet is a következõ dézsmaházi beszélgetéshez
feldolgozásra, amely gyakorlatozó tûzoltókat
ábrázol,és ez igencsak felkeltette érdeklõdésem.
Hátoldalán, rajta semmiféle felirat, idõpontra
utaló jel mikor készülhetett. No szóval: A ruházatból,
házakból és tûzoltó felszerelésbõl,
abból, hogy tûzoltó-gyakorlatot rendeznek, arra következtetek,
hogy a kép valamikor a századforduló után, valószínû
az I.
Világháború alatt, táján
készülhetett. A fénykép a Fõ téri
kereskedõház egy részletét, a Futó utca
fõtéri bejáratát, és az utca Dumtsa utca
felé esõ oldalán a mai Régimódi vendéglõ
házát mutatja, amint éppen gyakorlatoznak a tûzoltók.
Ezt, gondolom, mindenki megállapítja a képrõl.
A kereskedõházon lévõ portál Risztics
borbélyé lehet, õ akkor foghúzással is
foglalatoskodott, mint minden borbély abban az idõben. 1920
után adta el. No, most kezd érdekes lenni a dolog, ugyanis
a bolt portálja mellett négy tábla is látható
a falon. Az egyik, szokásos, Fõ tér felirattal. Tõle
jobbra lejjebb egy kisebb táblán, Hirdetések elhelyezése
tilos! szokásos táblácska, amelytõl balra egy
hirdetõ doboz, amelyrõl csak annyi olvasható el, hogy
Tájékoztató. No, hát eddig semmi, bármelyik
korban is lehetne. Jobb oldalon azonban egy hirdetésekre alkalmas
táblán papírok és hárman is nagy C. No,
ez már mond valamit, ugyanis ez a nagy C azt jelenti CENZURA! felülragasztás.
Hát akkor ez a háború elején lehet, amikor még
felülragasztották a kényes hirdetéseket. Miért
a háború elején, miért nem a végégén?
Mert hát mellette egy másik plakát, amelyen a Meghívó
Majálisra felirat-rész olvasható. Tehát, még
nem volt betiltva a gyülekezés, de már volt cenzúra
és még az emberek ki mertek tenni olyat, amit leragasztottak
-mondjuk szerb nyelvû hirdetést. Késõbb, amikor
már kiderült, hogy a háború nem gyõzelmek
sorozata, hanem Przemysl,
meg a piavei vérfürdõ már nem volt sem papír,
sem nem mert kitenni senki olyat, amit leragasztattak. No ezért gondolom
én, hogy 1915. márciusában, áprilisában
készülhetett a kép. De, mert majálisra invitál
a plakát, ugyanezzel a logikával lehet ez 1918 tavasza is.
Mert hát a borbélyüzlet bezárva, lehet, hogy már
csõdben (vagy, csak vasárnap van.) Szóval nézegetem
képet, és nem tudom, hogy 1915-ben vagy 1918-ban készült-e
a fénykép. Ön szerint? |
|
|
|
|
|
2005.
november 26. |
|
|
FOGYATÉKKAL
ÉLÕK
|
|
|
|
|
|
|
|
Pénteken
reggel kilenc órára egy meghívó invitált,
amelyen az állt, hogy szeretettel várnak, " A fogyatékkal
élõk, és velük foglalkozó szervezetek kistérségi
tanácskozására, a Katonai Fõiskola kultúrházába.
No fene, gondoltam magamban, csak nem dr. Tokaji Feri bácsi aktivizálta
magát újra, ugyanis, valamikor vagy harminc évvel ezelõtt,
amikor létrejött a Szentendrei Mozgáskorlátozottak
Szervezete még a néprfontházban, hát rengeteg
idõt töltöttünk együtt azzal, hogy életre
keljen. Mert hát úgy van az, legyen bár a legjobb,
legvonzóbb cél is, civil vagy politikai, akkor mûködik
egy szervezet, ha van egy ember, aki önzetlenül motorja lesz.
Aki nem sajnálja rá az idõt, energiát, pénzt,
hogy a cél megvalósulhasson, és ha nincs ilyen ember
a dolog élén, adhatnak pénzt garmadával, támogathatják
a legnagyobbak, megteremethetik a legjobb körülményeket
is, mégsem fog sokáig mûködni, mert nincs motorja.
Azt persze tudni illik, hogy azok az emberek, akik felvállalnak ilyen
és hasonló dolgokat, nem a lepkeszárnyúak közül
valók, mert állandóan mondják, írják,
javasolják, panaszolják, hirdetik mindenkinek és mindenütt
ügyüket, és aki nem tartja ugyanúgy szívügyének,
hát az megnézheti magát. De hát, így
van ez jól, mert valakinek a dolog élére kell állni,
és hogyan állhatna ott, ha neki nem mindenek felett való
az, amit csinál. Mostanában, hogy ez a globálfene kapitalizmus
vagy mi, "vágtat át itt rajtunk, mint fos a libán"
(Patton,
George Smith (1885-1945) (jó kis képzavar)
az emberek inkább a magányos harcra, érdekérvényesítésre
esküsznek és nincs idejük arra, hogy a másikkal,
szomszéddal, baráttal, ismerõssel, eszme- vagy sorstárssal,
vagy bárkivel, aki és ami, nem közvetlenül éppen
aktuális érdekeiket szolgálja, foglalkozzanak. Bezzeg,
Észak Európa számos országában, mondhatnák,
ott aztán van közösségi élet, közös
érdekérvényesítés. No, talán õk
vihették be az UNIO-ba (a legtöbb tagállamban, amikor
az unio-t emlegetik, azt mondják Európa) e gondolatot, és
mint, nyugati minta, mintha nálunk is kezdene elterjedni. Legalábbis
jó alkalom volt e tanácskozás arra, hogy mindazok,
akik a kistérségben (volt járás területén)
fogyatékkal élõkkel foglalkoznak megbeszéljék
dolgaikat és mint hallom, egy valamilyen szellemi központot
alakítsanak meg. No, persze minden ilyen dolog, szellemi mûhely,
akkor mûködik igazán, ha nem marad belterjes, ha nem az
érvényesül majd, hogy mi megmondtuk, õk meg gondolkodjanak,
cselekedjenek úgy, ahogy mi gondoltuk, ahogy miszerintünk ideális.
Szóval jó dolog ez, és ha van motorja, mûködni
is fog, és akkor jól, ha a politika, közigazgatás
számára kényelmetlenül és állandóan
ott lesz minden ügyben, eseményben, kérdés eldöntésénél. |
|
|
|
|
|
2005.
november 25. |
|
|
A
ZSÛRI
|
|
|
|
|
|
|
|
Valamikor
réges-régen Antall József országlásától
innen de már Rákosin túl, volt egyszer egy város.
Kicsi volt, héttemplomú, és múzeumokkal telerakott.
Kevés ember lakott benne, akik ráadásul mindenféle
népek közül valók voltak. Hangulatos óvárosát,
fõ terét, Duna partját nyaranta százával
lepték el a kirándulók. Jöttek téeszbuszokkal
bõszoknyás parasztasszonyok, stoppal farmernadrágos,
tarisznyás diákok, vállalati Volgákkal
pocakos telepénztárcás tisztviselõk, HÉV-vel
kopott kabátú mûvészfélék, zsebbegyûrt
ÉS-sel, és persze a kor elitje, a nyugati-autós lángossütõk,
meg mindenféle külhoni és itt lakó nép.
Egy-egy meleg nyári napon úgy tolongtak az óváros
terein és sikátoraiban, hogy az ember azt gondolhatta, ez
már majdnem Dubrovnik.
A Duna-korzón autóbuszok, Mercik nyugatnémetekkel,
lepukkant vállalati Roburok szakaszervezeti kirándulókkal
és sok más "emberszállító"
várakozott nagy összevisszaságban. Ez még akkor
volt, amikor a meleg sört 5 forint 20-ért adták, a kávé
4.20 és egy üveg cseresznyepálinka 52 forint volt, persze
csak akkor, ha lehetett kapni. Az élelmes helybeli diákok
külföldi sörösdobozokat gyûjtöttek és
cserélték az iskolában társaikkal csokira és
cigire. Ezért úgy lesték a külföldi buszokat,
mint a pisztráng a szitakötõt, hátha kirepül
egy-egy Löwenbrau, Gössler üres alumínium doboza.
Igen, még akkor volt, amikor a többség azt gondolta,
ha lesz mit venni, õ megvásárolja, mert hát
tele volt a zsebe alumínium forintosokkal. Szóval, az okosabb
pesti nép ezt hamar felfedezte, s százszám árusította
a film-nyomta
városi látképes pólókat, hordta vidékrõl
a népmûvészetet - és adta el háromszázszoros
haszonért -, meg mindenfélét, amit megvettek. És
ekkor megvettek - a szentképtõl a mérgezõ festékkel
díszített bögréig - szinte mindent. No, ekkor
találta ki a tanács, a városi mindenhatóság,
azért, hogy városuknak ne keltsék rossz hírét,
zsûriztetni fogja az árukat, õ majd eldönti, mit
lehet árusítani az utcán. S ezért, mûvészekbõl,
szakemberekbõl nagytekintélyû zsûrit állíttatott
ki annak eldöntésére, mi mehet és mi nem a térre.
Volt is nagy felzúdulás a kereskedõk között,
de mert akkor a hatalom kemény volt, mint a száznapos zsemle,
jogorvoslat meg semmi, hát tudomásul vették. De, mert
a hatalom kijátszása és a furfang a nagy francai forradalom
óta polgárvívmány, megkenték egy kicsit
akit kellett, és ment minden a maga útján, a portéka
az utcára, a csipketerítõ a vevõhöz, majd
a Munkácsy tévé tetejére. No, most, hogy néhány
hete három Dumtsa Jenõ utcai kereskedõ kitalálta,
hogy legyen karácsonyi vásár az utcában, és
elvállalták, segítenek feldíszíteni és
árusokat szervezni, hát ismét volt zsûri. De
tegnap nem tolongtak a kereskedõk ezerféle portékával,
nem volt nagytekintélyû zsûri sem, csak mi ketten Lakatos
Zsókával, no meg hivatalék teljes vértezettel.
Bár meghívtak rajtunk kívül még vagy hét
nobilitást és önkormányzati képviselõt
is, de mert sûrû az elfoglaltságuk, hát nem jöttek
el. Így csak néhányan piszmogtunk, sajnálkoztunk
az árukat bemutató asztalok fölé hajolva. Kivettünk
néhány penetráns giccset, mert ha már meghívtak
és mi eljöttünk, hát mégiscsak kellett valamit
cikizni. Aztán lefényképezték az árukat,
hogy legyen azonosító dokumentációja a közterületfelügyelõknek
mit nem betartatni és eljöttünk, mint akik jól végeztük
dolgunkat. S amikor kiléptem a városháza hatalmas öreg
fakapuján, eszembe jutott: Te jó Isten, milyen régen
is voltak azok a bizonyos hetvenes évek?! |
|
|
|
|
Hetvenes
évekbeli idill
|
|
|
|
|
2005.
november 24. |
|
|
STARIGRADI
ÕSZ
|
|
|
|
|
|
|
|
Most,
amikor vége a nyári nyüzsinek és a köd, a
nyugi az úr a szigeteken Dalmáciában, már készülnek
az új szezonra, tanácskoznak, terveznek, építenek.
Van mibõl, mert az idei turisztikai szezon jól sikerült
az Adria szigetein, így Hvar
szigeti testvérvárosunkban Stari gradban is. A turizmusból
származó bevételek meghaladják a múlt
évit. (tavaly rekord bevételük volt) Mirko arról
ad hírt, hogy folyik a vita, s mint a kommentárjából
kiderül, igencsak éles vita a városka szerkezeti tervérõl.
Az írásból az is kiderül, hogy a legélesebb
kérdés a korlátozásról, az építési
korlátozásról van. Míg a polgármester
és támogatói a fejlõdõ városka
mellett törtek lándzsát, munkahelyteremtés, lakások
építése, a tervezõk ezzel szemben elsõsorban
a korlátozást, az értékek megõrzését
tartják fontosabb szempontnak. No, ebben van nézetkülönbség
a két fél között. Mert igaz nekünk a régi
Stari grad tetszik, azért megyünk oda nyaralni, az ott élõknek
meg a turisztikai szezonon kívül is szükségük
lenne munkára és keresetre. És hát õk
választják meg polgármestert. De jut idõ és
energia és mint látom pénz arra is, hogy rendbehozzák
a parkokat. Ami ott a csekély termõföld és a sok
kõ miatt, egészen mást jelent, mint nálunk.
|
|
|
|
|
|
2005.
november 23. |
|
|
500
MILLIÓ A PETZELTNEK
|
|
|
|
|
|
|
|
A szakképzés
(tanoncképzés) több mint százhúsz éves
Szentendrén, de ha azt az idõt is számítjuk
amióta a paplanosok céhe megkapta a királyi pátenst,
ezzel az engedélyt, hogy céhet alapíthasson és
felvették az elsõ tanulókat, akkor több mint háromszáz
éves. Szóval, a pénteki megyei közgyûlésen
történelmi döntést hozhat a testület, amikor
-remélhetõleg- elfogadja, hogy a "szentendrei Petzelt
József Szakképzõ Középiskola
514.420.000,- Ft összköltségû nyolc tantermes bõvítési
beruházásának központi pénze mellé
saját forrásból az 2006. évre 9.850.000,- Ft-ot,
2007. évre 14.700.000,-Ft-ot, 2008. évre 26.950.000,- forintot
- az éves költségvetésében biztosítja.
Mert egy régóta húzódó megoldatlan probléma
orvoslásának egyik fontos állomása lesz, hogy
megvalósulhat az iskola nyolc tanteremmel való bõvítése.
Már az 1884-es városi ipratestületi szabályzat
rendelkezik a tanoncképzésrõl: "a XVII. tcz 7.§-a
értelmében lajstromot vezet, és kiküldöttek
által meggyõzõdik arról, hogy az iskolát
miként látogatják; a tanonciskoláról
esetleg tanfolyamokról gondoskodik, megállapítja a
tanítás napját, és gyakorolja a tanítás
felett a közvetlen felügyeletet" . E törvénnyel
kezdött el a tanonc-szakmukásképzés szentendrei
viszontagságos történelme. Mert a céhek megszûnésével
évszázados kialakult rend borul. Eltûnik céhbefogadás
mestermunka, inassá teszi a tanulókat az új törvény.
"A törvény azt eredményezi, hogy a kézmûvesipart
ellepik olyanok is, akik nem tanulták a mesterséget, ezek
elárasztják az ipart rossz termékekkel, melynek következtében
a magyar ipar színvonala lesüllyed, könnyen letörhetõ
versenytársat jelentve az idegen, elsõsorban osztrák
iparnak." S ez Szentendrén párosulva a filoxéra
pusztításával a város életében
és egyik következménye lesz az inas status (házi
szolga) megjelenése, amely évszázadra aláássa
a tanonc tekintélyét. Az városi ipartestület és
az állami törvénykezés is próbál
ezen változtatni, de ez máig nem sikerül. Hiába
a nagy elszánások, az 1929-es ipariskola építési
döntés, a fõvárosi néhány kiemelt
tanoncképzõ kivételével a helyzet nem változik.
A létezõ szocializmus idején született törvények
és lemaradó technológiai sem segíti, hogy a
kisvárosi -így a szentendrei- szakmunkásképzés
tekintélye helyreálljon. S, hogy amit írok, nem légbõlkapott,
ezért idézem az egyik áltlános iskolai tanárnõ
mult heti modatát: "Ha így viselkedsz és tanulsz,
majd mehetsz a Petzeltbe!"
A második vilgáháborút követõen
is mindenféle fórumon és testületben állandóan
napirenden volt a szentendrei szakmunkásképzés ügye.
Íme példák a nyolcvanas évek helyi sajtójából:
A Szakmunkásképzõ Intézet
október elején költözött át a Rákóczi
iskolából a volt József Attila Mûvelõdési
Házba. 180 tanulója és 1 fõállású
pedagógusa van az iskolának. Az önálló
épület szakmai-pedagógiai munka színvonalának
emeléséhez.
(Pest Megyei Hírlap, 1975. december 24.)
A szükségesnél jóval kevesebben jelentkeznek a
szentendrei iparitanuló intézetbe. Tapasztalatok híján
szakszerûtlen az üzemekben folyó gyakorlati képzés.
(Pest Megyei Hírlap, 1976. január 3, január 10, január
17.)
További feladat az ingázás csökkentése,
"...önálló városi járási szakmunkásképzés,
új gimnázium létesítése".
(Pest Megyei Hírlap, 1982. január 28.)
Szakmunkáshiány van a városban. A pilisvörösvári
"206-os Ipari Szakmunkásképzõ Intézet szentendrei
kihelyezett részlege annak ellenére nem tudja biztosítani
az utánpótlást, hogy a Futó utcai volt Péchy
házban lévõ ideiglenes helyét több helyiséggel
(a volt gyermekkönyvtárral és egy szolgálati lakással
bõvítették) Az 1982/83-as tanévben 16 pedagógus
és 256 tanulója volt az iskolának. /1983/
A
Móricz Gimnázium lakótelepi épületének
felépültével, a Szakmunkásképzõ
költözött a Római sánc utcába és
ekkor kezdõdik meg az iskola felemelkedése. Struktúraváltás
történik, új szakmák tanítását
kezdik, beindul a szakközépiskolai képzés, felsõfokú
tanfolyam indul és közben folyamatosan építenek,
bõvítenek. Most megszületett arra is a remény,
hogy az évszázados lemaradást pótolják.
Erre most Európa is rásegít, no persze nem sok pénzzel,
de azzal mindenképpen, hogy ma sokkal könnyebb idehaza vagy
UNIO más országában képzett hegesztõnek,
lakatosnak vagy még tizenöt szakmát jól mûvelõnek,
persze anyanyelvi szintû angol, német tudással vállalkozni,
munkát találni, mint jogásznak, közgazdászak
vagy a társadalmi felesleget jelentõ új népmûvelõnek,
mûvészeti menedzsernek.
|
|
|
Inasok
a Kõbányában 1924
|
|
Szakmunkásképzõsök
1954
|
|
A szentendrei
bõrösök utolsó nemzedéke
|
|
|
|
|
|
|
2005.
november 22. |
|
|
KÖZMEGHALLGATÁS
ÉS FÚGA
|
|
|
|
|
|
|
|
Ha megtehetném,
és miért ne tehetném meg, engem a tegnap délutáni-esti
közmeghallgatás leginkább egy háromórás
operaelõadásra emlékeztetett. A darab önkényesen
"Válogatás népszerû áriákból
és ismeretlen szerzõk mûveibõl" címet
viselhetné. Bár az elõadás ígéretesnek
tûnt a városban keringõ pletykák és elõzmények
ismeretében, de nagy érdeklõdés mégsem
mutatkozott, fél ház sem volt. Harmincöt érdeklõdõvel
tartotta meg ez évi közmeghallgatását Szentendre
város képviselõ-testülete.
A zenekar, /a testület és apparátusa,/ a részletek
összeválogatásának ismeretében is hiányos
volt. Hiányzott Wagnerhez
szükséges komoly fúvós szekció, Wachsler
vadászkürtje, Bindorffer éleshangú B hangolású
nehéz építésû trombitája, Fülöp
Zsolt búgó klarinétja. Így féloldalasra
sikeredett a fúvós szekció, amely idõnként,
a drámai hatás hiányában mutatkozott meg. De
Szabó Géza mélyhegedû, távolléte
is a vonós részleg megszólalásában, alsóbb
szólamaiban volt érzékelhetõ. Egyébként
az együttes jól játszott, hagyta Miakich tenorját
érvényesülni, a valóságban tulajdonképpen
meg sem szólalt, csak Puccini:
Madame Butterfly -zümmögõ kórusát mimelõ
csendes székhintáztatásban hozta magát, éreztetvén,
hogy van itt zenei tartalék.
Nem volt politikai hajcihõ és lakossági
panaszok is elviselhetõ mértékben, jól
mutatja ezt, hogy már este fél nyolckor a gép elé
ülhettem megírni fércemet. A darab ütemesen ment
le. Két terület képviseltette magát kiemelten
a témák felkínálásában, hozzászólásaikban.
Az ONCSA
telepiek (Elõd és Kun
utca) és az Egres
úti közönség. Egyébként
is, a pismányi
csatornaépítés következtében
keletkezõ közlekedési nehézségek miatt,
várható volt, hogy ez terítéken lesz. Ami meglepõ
volt, hogy sokkal kevesebben vetettek fel problémát, mint
én arra számítottam. Ha valaki rajtam kívül
emlékezik még, a mostanában gyakran emlegetett dr.
Szini István tanácselnöklésének idejére,
a Pannónia telepi csatornázáskor tartott lakossági
fórumokra és közmeghallgatásra, akkor a mai, a
miénk, inkább volt pizzicatóval megszólaltatott
piano, míg a korábbi sokkal inkább, la forte flamme'
méridienne (déli, égõ láng,) káromkodásokkal,
fenyegetéssel. A kor felidézésre, akkor, "- Megírom
én ezt a kádártitkárságra!!!" mondat
is elhangzott, mint végsõ érv. Engem már akkor
is ez, leginkább Borisz
Godunov jelenetére emlékeztetett, amikor
Borisz hallucinációja vonósokkal szólal meg,
és az óra ütése a cárt természetfeletti
horrorfigurákkal fenyegeti, majd a fenyegetésre az óra
átalakul a megölt cárevics kísértetévé.
Hiába, változnak az idõk. Az akkori elátkozott
GÁZÉPSZOLG vezetõ, ma a város tehetõs
megbecsült polgára.
Fellapozva a régi közmeghallgatások jegyzõkönyveit,
érdekes módon tegnap alig volt, "szemetes a város"
örökzöld téma.
Hallható volt ezzel szemben a kátyú, elõttünk
lévõ kátyú, kátyús, hatalmas kátyú,
kátyúzás, csupa kátyú, mély kátyú
és még tizenkét szóösszetételben,
jelzõs szerkezetben, ragozott és képzett alakban, akárcsak
Bachnál, aki Nagy Frigyesnek ajánlott sorozatában tizenhárom
darabon mutatta be egy téma ellenpontos feldolgozásának
különféle módozatait és lehetõségeit.
A fellépõk közül csak két hang szólalt
meg falsul. Dr. Dragon emdéefes hõstenorja és kettõse
az egyik pismányi haverral, és Zakar mûvésznõ
mezzoja, az "Én mindent tudok, mindent elintézek"
áriájában. Utóbbi alakításról
azt gondolom, hogy lehetséges többféle megfontolás
abban, hogy mondjuk egy adott szoprán szerepet szoprán, kontratenor,
alt, mezzo, tenor énekeljen, ám aligha bélyegezhetõ
zenei konzervativizmusnak részemrõl, ha szívesen veszem
a szerepek és az elõadók nembeli megfeleltetését.
Ez normálisan valahogy bennünk gyökeredzik - anyánk
sem bariton. Ezért zavar engem, ha Gottfredo nõi hangon szólal
meg a Fidelioban.
Kifelé a terembõl többen karmesterváltás
lehetõségérõl érdeklõdtek. Magam
Karajan, Abbado rajongó vagyok, már csak Salzburg, meg Bécs
miatt is, és persze a magyar Operát is igazgató Gustav
Mahleré, de az érdeklõdõk mindenáron
nõi dirigens után kérdezõsködtek. Erre
én, az 1860-ban írt Wagner darab címét, Zukunftsmusik
/A jövõ zenéje./-t idéztem.
|
|
|
|
|
|
2005.
november 21. |
|
|
HAJLÉKTALAN
ARNOLFINI HÁZASPÁR
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoliékkal
beszélgettünk a minap este arról, mi lett mára
a kiállítás megnyitókból, miért
van nyugdíjasklub mikulásünnepség filingje a legtöbbnek.
Sokszor, mindenki által ismert sémák és mondatok
sorjáznak unalomig, az unt koreográfia szerint. Arról
polemizáltunk, van-e létjogosultsága ma, a klasszikus
értelemben vett vernissagenak. Mert valamikor volt. Amikor még
a látogatók rohama elõtt felolajozták a képet,
vagy a hetvenes években, amikor politikai pikantériája
volt az eseménynek. Ma rájöttem, lehet jó megnyitót
tartani napjainkban is. Csató Mété Vajda Pincében
rendezett kiállításának vasárnap délelõtti
megnyitója, talán a (képek) provokativitása,
vagy a közeg miatt, száz egyetemista az iparról, képzõrõl,
frissé tette az eseményt. Szirtes
tanár úr is világosan fogalmazott szövegében.
Vállalta, hogy sablonos szöveg helyett, benyomásait,
élményét osztja meg a nagyérdemûvel. Nem
tagadta, hogy nem teljesen új gondolat amit elmond -kétnapos,
de ettõl még az érdeklõdõ azt érzete,
jó hogy megosztja velünk. Semmi esztétizáló
panelek, semmi valamelyik nagy gondolatai mögé bújás.
Én itt, ezt gondolom. S ami számomra üdítõleg
hatott, hogy nem kellett -nám, -némes, állandóan
feltételes módú nyökögést, benyalok
ide is, oda is, mondatokat hallanom. A (képeket) nézve, nem
tudom elkerülni az összehasonlítást a tegnapelõtti
Mednyánszky kiállítással. Mert a nyomatokról
és videoinstallációkról Máténak
ugyanaz a szociális látásmódja jön át,
persze, huszonegyedik századi módon, amelynek megjelenítése,
eszközei a fotónyomat, projektor-kép, display installáció,
mint az öreg grófnak saját korában. A szocio új
dimenziót kapott, az egyik barokkosan finom fotónyomatokon.
Úgy érezzük magunkat, nézve a képet, -
a mûvész poszter-eszközöket használva fogalmazza
meg súlyos mondanivalóját,- mintha az IKEA-ban lapozgatva
rátalálnánk az általam is nagyon csípett
Jan
van Eyck, Arnolfini házaspárra, akik hajléktalanra
véve mosolyognak ránk proc enteriörben. Érezzük
mennyire simlis, amikor valódi panoráma helyett, annak látványát
kínálják fel számunkra a poszterrel a nyomor
elviseléséhez. Ezt nyomatékosítja, az ötveneseket
sugdolódzásra késztetõ Gyurcsány idézet
is. Az öreg Günter
Grass biztosan jókat mosolyogna olvasván
a szöveget. A dolog azért is veszélyes, mert ha véltelnül
letévedett volna egy szoci nacsalnyik ami kizárt, lenyalta
volna róla a festéket. Még szerencse, hogy nem jött
le egyetlen nyakkendõs, mellényes nobilitás sem, mert
belemerevedett volna betonba, mint 1925-ben Galia Iván, amikor reggel
meglátta a háztetõn lovaskocsiját. |
|
|
|
|
|
2005.
november 20. |
|
|
ÉVFORDULÓ-DILEMMA
|
|
|
|
|
|
|
|
Bajban
vagyok, nem tudom, ünnepeljek-e, vagy sem. Ugyanis, ma november 20-án,
van évforulója annak, hogy
Ábrányi
Emil nyolcvan éve meghalt. Rostand és
Byron magyar fordítója, kora ismert költõje, s
mint lentebb látjuk közéleti ember is - nagyképûen
kolléga- , városunk közmegbecsülést élvezõ
jeles személyisége volt.
Géczy Árpád is e dátum alapján emlékezik
meg az Új
Emberben:
"Ábrányi a múlt századvég
legnépszerûbb költõje volt. 1850-ben született
Szentgyörgyábrányon.
Ábrányi verseit
tematikus rendben gyûjtötte össze. Témái között
szerepel a hazaszeretet, a feleséghez írt szerelmes versek
és természetesen a keresztény tanítást
hirdetõ istenes énekei. A tanítás a legerõsebb
jellegzetessége verseinek. Tanít a hazaszeretetre, az istenhitre,
a hitvestársi hûségre, a nyelv szeretetére. ..
Mûve az ellentétes érzelmeket kiváltó
kiegyezéskor nagy feltûnést keltett, egy csapásra
ismertté tették a nevét.
A magyar nyelv címû
csodálatos ódáját évtizedeken keresztül
zengték a szavalóversenyeken. Zengték, mert az Ábrányi-versek
alapvetõen zengzetesek. Érzelmeit túláradóan
önti verseibe, romantikus mûvei leginkább Petõfi
mûvészetére emlékeztetnek. Ma már Ábrányi
költészete ismeretlen a nyilvánosság elõtt,
bár Rostand és Byron drámái mai napig az õ
fordításában olvashatók. Romantikus versei ugyan
elveszhetnek a változó ízlés világában,
de Rostand örök érvényû darabja, a Cyrano
örökre hirdeti zseniális fordítójának,
a 80 éve elhunyt Ábrányi Emilnek a nevét."
Az Egy évszázad krónikájában, pedig idéznek
a képviselõtestület 1920. május 29-i ülésének
jegyzõkönyvébõl:
" Antolik Arnold polgármester: "...
mély megilletõdöttséggel jelentem be képviselõtestületünk
egyik illusztris tagjának - Ábrányi Emilnek - folyó
hó 20-án (május van!!!)
Szentendrén történt elhunytát. Ábrányi
Emil halálával súlyos veszteség érte
az egész magyar irodalmat és az egész magyarságot.
Nem Szentendre, hanem az ország nagy halottja õ."
Azért
hogy ne csak költõre emlékezzünk, íme egyetlen
mondat Ábrányiról a városi képviselõrõl
is az Tanáts 1912 február 4-i ülés jegyzõkönyvébõl:
"Ábrányi Emil költõ
tüzes szónoklatban száll síkra a villanyvilágítás
mellett."
Szóval,
bajban vagyok, ünnepeljek-e, vagy sem. Bár, ahogy a városi,
ilyen dologgal foglakozásra kárhoztatott intézményeket
elnézem ez nem is valódi gond, mert hát úgy
látom, nem lesznek egetrengetõ ünnepségek, sõt
talán semmilyenek sem. De hát semmi baj, a szentendreiek
majd májusban ünneplik az évfordulót, gondolom.
Én, meg elõveszem Rostand Cyranoját és csemegézgetek
a délutáni ebéd után olvasgatom kedvenc soraim:
"Még
félig alvó lelkiismeret
Piszkos szemével!... Én szabad vagyok
S a lelkem tiszta! Rajtam ez ragyog!
A derekamra nem adok sokat,
Arra igen, hogy derekasan éljek!
Pótolják rajtam a szalagokat
A bátor tettek, büszke szenvedélyek!
És kackiás bajusz gyanánt fenem
Szúrós hegyesre vidám szellemem,"
|
|
|
|
|
Emléktábla
avatása a hatvanas években
|
|
|
|
|
2005.
november 19. |
|
|
TUDÓSÍTÁS
HELYETT
|
|
|
|
|
|
|
|
Kékes,
hideg fénye volt a ma délelõtti napnak, amely élesre
rajzolta a szentendrei templomok kontúrjait. A novemberi csípõs
idõ már a tél jöttét jelezte, elkélt
a nagykabát, sapka, sál, kalap annak, ki az utcára
merészkedett. A katolikus kálvária íves kapuzata
is mintha fehérebben és keményebben rajzolódott
volna ki az idõnként felhõk mögé búvó
napsütésben. Sok szentendrei igyekezett ide, hogy a délelõtt
11 órakor kezdõdõ szertartáson búcsút
vegyen Gyuszi bácsitól, dr. Katona Gyulától.
A barokk kálvária elõtt koporsó, virágokkal,
koszorúkkal övezve és körül háromszáznál
több ember. Eljöttek, hogy búcsút vegyenek tõle,
elkísérjék az útra, a szemmel nem látható
találkozásra. Érzelmeiket sötét napszemüvegük
mögé rejtõ férfiak, könnyes szemû nõk
állták körül a ravatalt. Orvosok, volt kollégák,
könnyeikkel pirosra kontúrozott szemû asszisztensek, a
belsõ feszültségtõl topogó régi
ismerõsök, messzeségbe nézõ, vagy leszegett
fejû, lábukat mereven bámuló férfiak,
egymásba kapaszkodó asszonyok fogták körbe a koporsót.
A kemény égen egyetlen magányos vitorlázórepülõ
szürke sziluettje látszott, s mint valami kínai harcmûvész,
mikor lassítva mutatja mozdulatait, írta íveit, emelkedett
a magasba. Búcsúszavak Miakich Gábor polgármestertõl
és dr. Pázmány Annamáriától
kolléganõjétõl , illõn és
ünnepélyesen, és egy vers is, Áprilytól.
Az ember ilyenkor homloka mögé vetíti a koporsó
fedele alatti ember képét, és miként könnytõl
ködös szemével a körülötte lévõket,
úgy agyával is már csak sejtelmes arcot, pillanat-vésett
mozdulatot, a mosolyt idézi maga elé, és érzi,
õ a vesztes. S ebben a magányos együttlétben egy
pillanatra felvidul, mert érzi, hogy tûnik el a kicsinyes emberviszály
és civakodás, és csak egy dolog van: a közösséget
egymásbakapaszkodtatja Õ, és a téren és
idõn-kívüli búcsúpillanat. Nem írtam
arról, milyen volt ki a legnagyobb veszteséget szenvedi el,
a gyászoló család, nem írtam a beszédekrõl,
ki volt ott, milyen kalapot viselt. Bocsánat érte olvasóm
de oly személyes számomra , a látott kép
nem a legfõbb dolog. Nagyobb tét tart fogva hogy bírom-e
a felelõsségét? , jól megõrizni
emberképét holnap is annak, aki ott jár, ahol már
a szürke kis vitorlázó gép sem látja. |
|
|
|
|
|
MEDNYÁNSZKY
MÛVEK SZENTENDRÉN
|
|
|
|
|
|
|
|
Mednyászky
gróf. A névre a mûveletlen azt hiheti, valami arisztokrata
vasárnapi festõrõl van szó, édeskés
tájképek, szomszéd földbirtokos portréja,
meg hasonlóak. Helyette viszont kõkemény dokumentalista
látásmód, hihetetlen szociális érzékenység
és elkötelezettség. Nem véletlen ez akkor, ha
valakinek Millet
a normandiai paraszt fia a példaképe. Aki munkásokat
és parasztokat fest, akit forradalmárként kezel a korabeli
kritika és a nemtelenek festõjének" bélyegez.
Tegnap délutántól, a Barcsay múzeumban a magyar
zseni képeit láthatjuk, aki csavargókat, a társadalom
számkivetettjeit, nyomorék katonát és gyilkost
ábrázol. De nem akárhogyan, nem motyogós hevülettel.
Kemény, szinte könyörtelen társadalomkritika a Barcsay-válogatta
anyag. Érdemes kihasználni a lehetõséget, és
sétálgatni mindkét mûvész termeiben, átsétálni
az egyikbõl a másikba és vissza. Az egyikben a szigorú
patikamérlegen szerkesztett huszadik század, a másikban
barnákkal mélyített emberi és szociális
mélység. De egyben azonosak, a magas szintû intellektusban.
Akár Barcsay kis képeinek monumentalitását,
akár Mednyászky realista plasztikus festési-, esetenként
szinte kemény grafikára emlékeztetõ technikával
készített képeit vizsgáljuk, átjön
a vásznakon az érzékenység. Az nem túl
vigasztaló, hogy megint csak negyvenhatan voltunk ott a megnyitón.
Pedig igazi csemege érkezett Szentendrére ezzel a kis kiállítással.
Karnyújtásnyira minden helyinek a magasszintû képzõmûvészet,
tanítónõnek és boltosnak is érthetõ
megfogalmazással. IKEA-s, Southparkos, tévésorozatos
világunkban szinte reflektorfényként világít
értéke. Kár, hogy nincs nagyobb hajcihõ körülötte,
hátha azok is eljönnének megnézni, akik villódzó
tévé-világot és bogdányiutcásat
ismertek csak eddig. Mert nem adhatjuk fel, hátha egyszer a város
tágabb közössége is bátor lesz arra, hogy
benézzen a Barcsay múzeumba. Ekkor leszünk értékesebb
város, mint bármelyik magyar település.
|
|
|
|
|
|
2005.
november 18. |
|
|
DÉZSMAHÁZI
KÁPOSZTA
|
|
|
|
|
|
|
|
Társadalmi
méretû az a népmûvelõi attitüd, hogy
az idõseket úgy kezelik már az ige is szörnyû
mintha gyerekek volnának. Talán ezért, azok
az idõsebb emberekbõl álló közösségek,
amelyek nehezen viselik el a középkorúak infantilitását,
szeretnek elkülönülni, önállóan megszervezni
magukat. Ilyen a dézsmaházi nyugdíjas csoport is, akik
pontos rend szerint tartják heti összejövetelüket.
Olyanok, mint a törvényben leírt valódi önsegélyezõ
csoport. A betegekrõl való gondoskodástól, a
születésnapi megemlékezésig lehetõségük
szerint mindenben segítik egymást. Talán azért
alakult ki bennük ez az erõs szolidaritás, mert közösségüket
mindenfajta külsõ erõ és ráhatás
nélkül szervezték meg. Nem követelnek és
nem várnak el semmit a társadalomtól, a hatalomtól,
csak azt, hogy ne akadályozzák õket közösségi
életükben. Persze többségük kisnyugdíjas,
jól jönne az állami csecsrõl csordogáló
forint, de ha nem, hát nem. Örülnek ha kapnak, de nem sírnak,
nem követelõdznek. Vannak közöttük kétkeziek,
tanárok, mérnökök, a legkülönbözõbb
foglakozásúak. Minden évben, november végén
töltöttkáposzta-vacsorát rendeznek. Ez a nagy, Karácsony
elõtti közös vacsora. Mert hamarosan nem lesz idejük
egymással lenni, mert vigyázni kell az unokára, segíteni
a gyerekek karácsonyi készülõdését,
sütni, fõzni, csinálni mit ilyenkor szokás. Ma
volt ez a vacsora, amelyre vendégeket is hívtak. Szabó
Imre megyei elnököt, Miakich Gábor polgármestert
és kettõnket Bányai Évával, hogy tiszteljük
meg õket. S mint Ilonka néni, a kardos klubvezetõ-asszony
mondta köszöntõjében: Az ajándék
nem fontos, Önöket hívtuk, embereket! Persze, mindannyian
vendégek , azért megpróbáltunk
kitenni magunkért és nem mentünk üres kézzel.
Töltöttkáposzta-költemény volt jutalmunk. Amit,
ha a hasonlatnál maradok, Arany Õszikéi és Ady
Léda vereseinek együttes hasonlatában tudnék csak
leírni. |
|
|
|
|
|
2005.
november 16. |
|
|
FÛTETLEN
BARLANG, NYETBÜFÉ
|
|
|
|
|
|
|
|
Háromtucatnyi
szentendrei és környékbeli civil
szervezet képviselõje gondolta úgy
ma délután, hogy eljön öt órára Szentendrére,
és együtt kitaláljuk, hogyan, kikkel alakíthatunk
ki együttmûködést annak érdekében,
hogy létrejöjjön egy olyan fórum, amelynek nem titkolt
célja a kistérségi társulás (járásban
lévõ polgármesterek testületének) kontrollja.
A hatvanas éveket idézõ körülmények,
a fûtetlen barlang, a "nyetbüfé", és
WC, ami a harminccal korábbi idõket idézi, - ilyen
lehetett valamikor 1970 körül a HÉV állomási
is - nem segítette az egymásratalálást. Az általános
és totális retro filing, valószínû leginkább
néhány öreg punknak, akik ma is rajonganak a Sexpistolsért,
és akik alapban hozzászoktak az elhagyott üzemek raktáraihoz,
bizonyosan megfelelne és látva, felsikoltanának örömükben.
De ne csodálkozzunk a körülményeken, mert a szentendrei
önkormányzat ilyet biztosít a fiataloknak színhelyül.
Ilyenkor jön le nekem is, hogy micsoda nagyvonalúak vagyunk.
Legalább annyira kényeztetõk, mint a valamikor volt
Kocsigyár igazgatója, aki a hetvenes években az ifjúságpolitikai
célok megvalósítására négy zsák
fogácsot ajánlott fel. S még vannak képviselõtársaim,
akik azon vannak kiakadva, hogy az ifjak többsége inkább
a fõvárosba jár szórakozni. Szóval, ott
ültünk hideg fenékkel, s a fejünk sem melegedett meg
túlságosan egymást hallgatva, de még az a friss
hír sem melegített fel bennünket, hogy Visegrád
lett a legbûnözõbb város e honban. Hiába
volt Sepsei Gergely, Vajda Jani és más civilügyi aktivista
erõfeszítése is, csak nem akart megszületni a
közös forma és módszer többség által
elfogadott változata. Így a konkluzio, "majd legközelebb",
lett, mint másodikos koromban, amikor a Margaréta õrsnek
indulót akartunk zeneszerezni. De semmi pánik, mert van idõnk,
hiszen minket nem tartanak bilincsben a választási ciklusok.
Ugyan, néma kritikánkkal nem is jelentünk semmiféle
veszélyt, sem a helyi önkormányzatok, sem, a települések
nem létezõ politikai elitje számára. Így
van esélye a társaságnak, hogy hosszú vajúdással
megszülje, a hogyant. De az is elõfordulhat, hogy mire megszületik
a megoldás, már nem lesz kikkel megvalósítani.
Az értekezlet végeztével, az utcán, hét
celsius fokos hideg, szomorúan ömlõ esõ várt
bennünket, tanácskozás lehült résztvevõit. |
|
|
|
A Szeoba Napja alkalmából
a Szentendrei Szerb Egyházi Múzeum
2005. november 19-én (szombaton) 15.30-kor megnyitja
Milan Jaksic és
Nada Denic
"Szentendrei grafikák" c. kiállítását,
·
valamint, bemutatja a múzeum új szerzeményét.
A kiállítást megnyitja:
Bársony András,
a magyar-szerb-montenegrói
kormányközi vegyesbizottság társelnöke.
|
|
|
|
|
2005.
november 15. |
|
|
EGY
KIS MEKEGÉS
|
|
|
|
|
|
|
|
Tizenkét
órányi együtt-ülés után, az ember
szívesen vesz elõ régi gyûrött fedelû
könyvet. Ilyenkor nem szívesen bíbelõdik posztmodern
textekkel, sokkal inkább, a régóta ismert dallamú
sorok nyugtatják meg a szürkére kopott agyat. S ha emiatt,
idõnként kecskeként ütõdnek össze
a sorok végei, hát fáradtságomnak tudja be,
kedves blogomat olvasó. Mert, ma testületbe gyûlt a szentendrei
képviselõ nép, hogy majd száznyi dolgot beszéljen,
intézzen hosszú órán át. És, mert
akadt dolog elég, hát lapozta is mind szorgalmasan vastag
irkáját, mondta érveit és ellenzéseit,
hogy a mikrofon alig bírta el. Volt orosz egyetem-vita, egymás
mellett elbeszélõ szózatokkal, intrikus szereppel,
békés okoskodással és hát, mosoly, nevetés,
harag és letolás is
idõnként, de emberség is minkét oldalon. S a
kérdésre, mit senki sem kérdezett, hogy intéztünk-e
valami okosat? Mai válaszom, igen, hisz elfogadtuk azt, mit határidõ
jelölt, a 2006. évi költségvetési koncepciót.Nap
utcaiak, ha nem is épül meg ez évben, de legalább
megterveztetjük útjukat. Most és itt, nem taglalom, mert
nem illik, hogy kinek lesz igaza a végre, hogy miért kellett
eddig egész évben elutasítani, hogy hiába írtuk,
hogy építsünk utat, beszéltük, hirdettük
mindenütt, mint valami végtelenített magnószalag.
De ez itt nem fontos, talán, mert egyetértettünk majd
mindannyian, a polgármester és ellenzéke is. S bár
most is bujkál bennem az ördög kételye, lehet-e,
hogy itt "kihamvadt a pártszenvedély," hogy, hagyják-e
majd ezt a nagyok. Mert kampány van már e városban
is, megjött, mint novemberi dér, e veszélyes fertõzött
politikai hulladék. És nincs felsõbb ok, hogy nyugi
és béke legyen, ha a fõk vértjeiket csillogtatják.
S mégis, ha hiszik, ha nem, nincs bennem gyõzelmi öröm,
mert nem gyõzött itt senki, csak tettük mit kell, mit 2002-ben,
eskünkben fogadtunk el. |
|
|
|
|
|
2005.
november 14. |
|
|
SZERVUSZ
GYULA BÁCSI!
|
|
|
86 éves korában
ellhunyt
Dr. Katona Gyula körzeti
orvos, Szentendre
díszpolgára
|
|
|
|
|
|
|
Láttak
már Önök százhuszonötös
Csepel motorkerékpárt? Igen, olyan csúf
kis fekete gépkecskét, csepp alakú tankjával,
rugós nyergével, irdatlan pöfögésével,
rajta, a kormány fölé hajolva, vastag bõrszíjjal
a vállon átvetett orvosi táskával, hatalmas
kabátjába burkolódzva, magányos motorost? Ha
nem, hát most tudják meg, õ nem motoros volt, hanem
a segítség, az élet és remény. Vagy legalábbis,
annak szinonimája. Az ötvenes években beteg gyerekük
miatt aggódó szülõk, kétségbeesett
hozzátartozók e motor pöfögését vizslatták
fülükkel, s ha a távolban meghallották, tudták,
jön a doktor bácsi, KATONA DOKTOR ÚR.
Vannak emberek, akinek nevét a számítógép
minden beavatkozás nélkül csupa nagybetûvel írja.
Akik, ugyanúgy hozzátartoznak a városhoz, mint a templomok,
a Duna vagy a Pap sziget, akiket állandóságnak látunk,
s ha találkozunk, beszélgetünk velük, vagy, ha csak
kezet fogunk azt érezzük, hogy õk mindig itt lesznek
közöttünk. Ilyen volt KATONAGYUSZI. Persze, tudtuk, hogy
õ is öregszik egy kicsit, de csak azért, mert illik tennie.
Mert mi, egyszerû földi halandók jövünk, megyünk,
születünk és meghalunk. De, hát ez vele nem történhet
meg, mert õ az orvos, aki meggyógyít bennünket.
Hittük, õ nem lehet beteg, elesett, mert õ nem arra teremtetett,
õ a másik oldalon áll, a halált legyõzõk
közé való.
S most, hogy emlékezem rá, ezért nem illik a képbe
a halál. Sokkal inkább az élet, a mosolyra szaladó
száj, az ugratás, a gyomorrázón kacagtató
vicc, a kedves mozdulat. Tudott valamit, amit nem tanítanak. Azt,
hogy a borzongató hûvös sztetoszkóp,
az ampulla pattanása, a nyelvet lenyomó spatula pillanatnyi
öklendezõ ingere, a táska nyitásakor feltörõ
félelem attól, hogy fecskendõkészletért
vagy vastag recepttömbért nyúl-e tulajdonosa, valódi
aggodalmak, s egyetlen gyógyírja a mosolygó emberi
arc.
Süvegelte õt mindenki, kisgyerekek, öreg emberek, pedig
keveset tudtunk róla, arról, hogy ott belül mi van. Mert
hivatásában arra ítéltetett, hogy mások
bajait hallgassa, gyógyítsa. S ezért, sajátját
illetlenség lett volna említeni. Nem tudtuk, mikor kétked,
mikor szomorú, beteg, mert tudta, neki reményt kell adnia.
Most, hogy elment, a térben és idõben közös
másik világba, azzal köszönjük a kapott reménycseppeket,
hogy homlokunk mögött huncutkodó tekintete és viccelõdõ
szavai maradtak emlékvésetül fejünkben.
Ezért hát legjobban tesszük, ha úgy köszönünk
el, mintha a szomszéd utcába, beteghez sietne,
Szervusz Gyula bácsi!
|
|
|
|
|
|
2005.
november 13. |
|
|
ÚJBOR
ÉS LIBATOR, MORGÁSSAL
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Európai
Unió terjeszkedik, legalább is, az ünnepek expotálásban,
mert ismét olyan régi-újakat tartunk, mint a Márton
napi. Mielõtt, még valamelyik etnográfus
megróna e mondatom miatt, és bebizonyítaná,
hogy ez, pedig volt itt, sõt elõbb volt szokás e hazában,
mint a majmolt nyugaton, hát neki üzenem, hogy igen, német
hatásra már régen eljött hozzánk, de nem
vált általánossá csak mostanában. Az
új bor, a beaujolais
libás ünneplése, ma egész Nyugat Európának
olyan programja, mint az általam nem nagyon szeretett Halloween,
(töklámpás ünnep) vagy a gyakran giccsparádés
megoldású Valentin
nap. De hát legyen, ha már nem ismerjük
a szentendrei múltat, ünnepeket, hát legyenek helyette
újak, internacionálisak, engem nem zavar, sõt ha jól
belegondolok, örülök is neki. Mert hát, ha Szentendre
évszázadokig valamiben különbözött a magyar
városoktól, az, szerintem éppen az volt, hogy itt minden
vallási ünnepben, az ünnep volt a fontos. Aszongyák,
mesélik, -és én elhiszem, az ortodox ünnepek abban
különböztek a katolikustól és protestánstól,
hogy minden vallási ünnepen, szent évfordulóján
a felemelõ, az ünnepi elem emelkedik ki, mint ahogy Krisztus
színe változásának ünnepén augusztus
19. a Preobrazsenszka napján is búcsú van. Szóval,
ha itt száz évvel korábban száznál több
ünnepelni való nap volt, hát jól jön nekünk
is, méltatlan utódoknak, egy kis ünneplés mostanában.
S, hogy mennyire, az éppen az elmúlt két napban a Skanzenben
tartott Szent
Márton Újborfesztivál és Libator
mutatja. Ma már egymás lábán állva lehetett
csak elférni, olyan tömeg volt kinn és a munkatársak
kitûnõ elõkészítõ és programszervezõ
munkájának köszönhetõen újabb siker,
egy kicsit Szentendrének is. Bár én, mindig kicsit
fanyalogva megyek ki a Skanzenba, no nem a kitûnõ szakemberek,
a sikeres programok és fõigazgató, vagy az évente
megvalósuló milliárdos beruházások miatt,
hanem azért, mert 1966 óta, a Szabadtéri Néprajzi
Múzeum magyarországi újra-kitalálása
óta, a Szataravoda, (a fele most a Skanzen területe, a másik
fele a múzeum melletti terület) Szentendre valamikori népünnepélyeinek
helye, rosszul megközelíthetõ, elhanyagolt és
a Skanzen számára is közömbös. Nekem meg nem,
mert ide köt nem csak családi múltam, hanem a szentendrei
népélet számos szokása, eseménye, és
rossz szájízzel veszem tudomásul, hogy egy éppen
ilyen dolgokkal foglakozó tudományos intézmény,
múzeum számra érdektelen. |
|
|
|
|
|